پرسپولیس و داشته‌هایش از آسیا

پرسپولیس در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان، علاوه بر موفقیت‌های بدست آورده شخصیت خود را هم تثبیت، تداوم و اعتلا بخشید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی(کارشناس فوتبال)؛ حالا که آب از آسیاب مسابقات آسیایی افتاده و فضای فوتبال به مسابقات داخلی معطوف شده شاید بتوان راحت‌تر در مورد این دوره از بازی‌ها و تاثیرات آن صحبت کرد. برای پرسپولیس بعد از قرنطینه داخلی شاید نکته اصلی داشته‌های زیادی بود که از آسیا برداشت کرد تا در ادامه راه به کارش آید، چرا که آنها علاوه بر صدرنشینی و صعود به دور بعدی، در داخل بازی‌های آسیایی دگردیسی‌های متفاوتی در ساختار تیمی این تیم شکل گرفت که می‌توان به آنها پرداخت. بخصوص از بعد سازماندهی درون زمین و ایجاد نظم تاکتیکی. ضمن اینکه به نظر می‌رسد این تیم ترک عادات زیادی در راستای همین بازی‌ها داشته است.

استراتژی

تعریف استراتژی در فوتبال متفاوت از تاکتیک و طرح و برنامه برای هر بازی هست و رسیدن به آن برای هر تیمی از مهمترین دستاوردهای یک تیم بخصوص در یک دوره کامل مسابقات می‌تواند باشد، بطور مثال شما فرض کنید استراتژی پرسپولیس گرفتن امتیازات چهار بازی اول خود نبود و یا نمی‌توانست به این خواسته به هر دلیلی برسد بنابر این نقشه‌های دیگر کادر فنی معطوف صرفا به صعود از این گروه میشد تا اینکه آزمون خطاها و ریسک‌های مثبتی که  قدرت انجام آن را پیدا کرد. دستیابی به استراتژی لازم در همان چهار بازی اول باعث شد که کادر فنی برای بازی های بعدی طرح های جدیدی را داشته باشند اتفاقا با این طرح ها موفقیت های بیشتری  مجزا از صعود را هم بدست آورند.

برد اقتصادی

بدون تعارف قبل از بازی‌های آسیایی پرسپولیس متهم به بردهای اقتصادی بود که در حقیقت و بنا بر تعاریف چنین بردهایی، باید باخت‌های تیم‌های حریف را اقتصادی دانست چرا که تیمی که بالای هفت الی هشت موقعیت صد در صد را از دست می‌دهد را نمی‌توان منتسب به برد اقتصادی کرد بلکه قطعا تیم روبرو با اقبال بالا با نتیجه خفیف تن به شکست داده و باخت اقتصادی بدست آورده است. از همین رو می‌توان گفت در آسیا اولا پرسپولیس در این بازی‌ها این عادت تلخ را ترک کرد و پس از آن اتفاقا با این نتایج توانست بار روانی را از روی بازیکنان و بخصوص خط حمله این تیم بردارد.

دو مهاجم

استفاده از ترکیب پایه با دو مهاجم برای تیمی که مدت‌ها بنا به دلایل مختلف با یک مهاجم بازی می‌کرد یک رشد تاکتیکی را می‌توان تصور نمود که عملا پرسپولیس در این بازی‌ها آن را بدست آورد و بدون دادن تلفات از بعد امتیازگیری به ترکیب ایده آل خود رسید.

اعتلای شخصیت

بدست آوردن پانزده امتیاز از هجده امتیاز ممکن در این بازی‌ها حالا کادر فنی را از اتهام بخت و اقبال خوب مبرا کرده همانطور که شخصیت پرسپولیس را هم در آسیا اعتلا بخشیده. توجه کنید پرداختن به آسانی گروه نمی‌تواند دلیل محکمی برای تعدیل و تحقیر این موفقیت‌ها باشد چرا که در بازی‌های فشرده سال قبل در قطر هم پرسپولیس با همین فشردگی و شرایط سخت آب و هوایی سربلند بوده، پس پرسپولیس علاوه بر موفقیت‌های بدست آورده شخصیت خود را هم تثبیت، تداوم و اعتلا بخشیده.

خط دفاعی

خط دفاعی پرسپولیس در این بازی‌ها با یک اتفاق اجباری تغییرات متعددی را به خود دید. آمدن وحید امیری به جای آقایی اولین تغییر بود ضمن اینکه بدون سید جلال بازی کردن را حالا این تیم تمرین کرده و اتفاقا از فرشاد فرجی هم در بازی آخر رونمایی شد. هرچند به دلایل مختلف پرسپولیس به نسبت دوره قبلی در فاز دفاعی در این دوره بازی‌های آسیایی حداقل از نظر آمار ضعیف‌تر ظاهر شد اما نمی‌توان خط دفاعی این تیم را تنها زیر سوال برد بخصوص که این تغییرات پی در پی نیز در این مسائل بی‌تاثیر نبود.

اعتماد به نفس

آخرین بازی در این گروه به نوعی حساس شده بود، با اینکه صعود صد در صد بود. با این حال کادر فنی بر اساس بضاعت خود و احتمالا مصدومیت‌های روز آخر ترکیب جدید را امتحان نمود، بازی دادن محمد شریفی در پست هافبک دفاعی و به همراه پهلوان یک چهار چهار دو لوزی کامل را ایجاد کرده بود، جایی که اصولا مدتهاست این تیم بدون دو هافبک دفاعی را تجربه نکرده بود، حالا این تیم و بازی  بدون نورالهی و کمال و سرلک را هم در این بازی‌ها تست کرده و اتفاقا نتیجه هم گرفته که قطعا در شکل گیری اعتماد به نفس تیمی در دراز مدت هم تاثیر خواهد داشت.

حرف آخر

حرف آخر در مورد این دوره از بازی‌های پرسپولیس اینکه بازی‌های آسیایی برای پرسپولیس جور لیگ را کشید، شرایط سخت آب و هوایی  و زمان نزدیک بازی‌ها و مشکلات و استرس کرونا در کل به نظر این تیم را برای ادمه بازی‌ها پخته کرد، ادامه بازی‌ها که با لیگی پرهیاهو دنبال خواهد شد و اتفاقات زیادی انتظار این تیم را خواهد کشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =