درآمد پژوهشگران از فعالیت تحقیقاتی ناکافی است/ کند شدن مسیر پژوهش با قوانین دست‌وپا گیر

پژوهشگر برتر فنی مهندسی در جشنواره فرهیختگان گفت: در کشور ما پژوهش و کار تحقیقاتی منبع درآمد خوبی برای پژوهشگر نیست مگر اینکه آن پژوهش بتواند به مرحله تولید برسد، عملی شود و در قالب شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور اجرایی شود.

داوود طغرایی پژوهشگر برتر فنی مهندسی در جشنواره فرهیختگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: امسال در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پژوهشگر برتر فنی مهندسی انتخاب شدم. این جشنواره همه ساله برگزار می شود و  امسال هشتمین دوره این جشنواره برگزار شد. ملاک انتخاب پژوهشگران به این صورت است که ابتدا در سطح دانشگاهی بعد در سطح استان و سپس در سطح کشوری بررسی می‌شوند. امسال این افتخار نصیب من شد که برترین پژوهشگر فنی مهندسی کل دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شوم.

طغرایی در زمینه پژوهش های انجام شده گفت: چاپ حدود ۴۰۰ مقاله آی اس آی، ارائه۳۰۰ مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی، ترجمه و تالیف بالغ بر ۵۰ جلد کتاب و فارغ التحصیلی بیش از ۱۵۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی انجام شده است. با توجه به امتیازدهی هایی که در سطح دانشگاهی، استانی و کشوری انجام می شود من به عنوان پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی در سطح کشور برگزیده شدم.

پژوهشگر برتر فنی مهندسی در جشنواره فرهیختگان در مورد اینکه چه چالش های در زمینه پژوهش سر راه پژوهشگران است، گفت: شاید بتوان چالش‌ها را به صورت‌های مختلف دسته‌بندی کرد. اولین چالشی که پژوهشگران کشور عموماً با آن دست و پنجه نرم می‌کنند درآمد ناکافی از محل پژوهش است. در کشور ما پژوهش منبع درآمد خوبی برای پژوهشگر نیست مگر اینکه آن پژوهش بتواند به مرحله تولید برسد، عملی شود و در قالب شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور اجرایی شود. دومین چالش مقررات دست و پاگیری است که در سطح کشور و دانشگاه ها وجود دارد که عموماً باعث کند شدن روند پژوهش می شود.

طغرایی در ادامه افزود: بحث دیگر کمبود امکانات است که درجه و سطح بندی این مشکل در دانشگاه های مختلف متفاوت است. از مسائل دیگر می توان به بحث تحریم ها اشاره کرد. قیمت ارز باعث می شود خیلی از پژوهش ها خصوصاً پژوهش های آزمایشگاهی با مخاطره و چالش جدی مواجه شوند. با توجه به اینکه در بسیاری از دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های غیرانتفاعی هزینه تجهیزات مواد و مصالح بر عهده خود پژوهشگر است؛ بالا رفتن قیمت ارز و تحریم ها باعث می شود که روند در پژوهش‌های تئوری نیز با مخاطره و مشکل مواجه شوند. چالش دیگر عدم ایجاد انگیزه است که معمولاً توسط دانشگاه‌ها و مسئولین مختلف ایجاد می شود و می‌تواند به صورت مشوق های مالی و مشوق های معنوی باشد.

وی در مورد این سوال که آیا میان پژوهشگران دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی تفاوتی قائل می شوند، گفت: دانشگاه آزاد با توجه به اینکه دانشگاهی غیرانتفاعی است و تمام هزینه های آن توسط شهریه‌ های دانشجو تامین می‌شود، طبیعی است که نرخ تورم باعث می شود بودجه‌های پژوهشی پیش‌بینی شده برای انجام و حمایت از پروژه‌های پژوهشی نتواند در سطح دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی محقق شود. در چند سال اخیر شاهد هستیم به خاطر تورم فزاینده ای که در کشور وجود دارد، بودجه پژوهشی و حتی بودجه‌ غیرپژوهشی بیشتر صرف امور جاری دانشگاه شود.

پژوهشگر برتر فنی مهندسی در جشنواره فرهیختگان ادامه داد: مشوق های لازم برای پژوهشگران در سطح دانشگاه آزاد حدود دو سالی است که پرداخت نشده یا بسیار کم پرداخت شده است؛ همین موضوع باعث شده یک مقدار بی انگیزگی در پژوهشگران، اساتید و دانشجویان به وجود بیاید. البته مجموعه دانشگاهی همیشه تلاش می‌کند حمایت خود را در قالب های مختلف از پژوهش نشان دهد. برای نمونه بحث پژوهانه، تشویق مقالات علمی و شرکتهای دانش بنیان نشان می دهد خود دانشگاه آزاد علاقه مند به بحث پژوهش است.

طغرایی در ادامه با اشاره به اینکه در بخشنامه هایی که دانشگاه آزاد در چند سال اخیر تدوین کرده، سعی شده از آثار پژوهشی و پژوهشگران در قالب های مختلف حمایت کند، اظهار کرد: صرفاً برخی از واحدهای دانشگاهی جامع یا بزرگ دانشگاه آزاد می توانند مشوق‌های پژوهشی را به پژوهشگران پرداخت کنند و واحدهای کوچکتر که با چالش جدی حقوق و دستمزد اساتید و کارمندان مواجه هستند قادر به انجام این حمایت‌ها نیستند؛ چون اولویت اصلی پرداخت حقوق و دستمزد اساتید و کارکنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =