ایجاد کارگروه‌ تخصصی ریشه‌یابی اتفاقات جامعه دستیاران ضروری است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، ضمن ابراز تاسف از اتفاقات تلخ اخیر برای جمعی از جامعه دستیاری دانشگاه‌های علوم پزشکی بر لزوم تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ریشه‌یابی و علت این حوادث تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، نشست هم‌اندیشی با هدف تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به حوزه وضعیت فعالیت دستیاران پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز بررسی علل و چرایی فوت سه نفر از دستیاران پزشکی که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، با حضور سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت، علی اکبرحقدوست معاون آموزشی و قاسم جان‌بابایی معاون درمان این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست، علی اکبر حقدوست ضمن ابراز تاسف از اتفاقات تلخ اخیر برای جمعی از جامعه دستیاری دانشگاه‌های علوم پزشکی بر لزوم تسریع در پیگیری علت و ریشه‌یابی این حوادث تاکید کرد و گفت: تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ریشه‌یابی و علت این حوادث از مناظر و دیدگاه‌های مختلف کارشناسانه لازم است.

وی گفت: معتقدم باید با برگزاری این گونه نشست‌های تخصصی، نسبت به مشکلات معیشتی، صنفی و حقوقی این افراد اقدامات لازم را انجام دهیم و با همفکری وهم‌اندیشی، از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد.

حق دوست افزود: تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بهبود وضعیت معیشتی و صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین تشکیل جلسه با مشاوران و کارشناسان زبده برای پیگیری علل این رویدادها، امری ضروری است و ما باید سعی کنیم در آسیب‌شناسی، به همه ابعاد ماجرا نگاه کنیم.

این مقام مسؤول افزود: فوت دانشجویان دستیاری در هفته‌های اخیر به یکی از مباحث تأمل برانگیز فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شده است. دانشجویانی که برای رسیدن به دوره تخصص فرسنگ‌ها مسیر سخت و دشوار را طی می‌کنند و درست در زمانی که چیزی نمانده نتیجه سال‌ها تلاش و زحمت شبانه‌روزی خود را بگیرند به مرحله‌ای می‌رسند که عطای پزشک شدن را به لقای آن می‌بخشند و کوله‌بار خود را می‌بندند و برای همیشه کوچ می‌کنند.

وی گفت: باید در راستای تأمین حقوق و مزایای این افراد و مسائل رفاهی رزیدنت ها، کارهای اساسی کرد و قبل از رخ دادن این اتفاقات تلخ، چاره‌ اندیشی کنیم. موضوعی که در حوزه آموزشی نیاز به تأمل دارد این است که نسبت به موضوع ساعات کشیک این افراد بر اساس قانون عمل کنیم و وقتی مثلا اعلام می‌کنیم هر ماه یک دستیار باید براساس ۱۲ کشیک، فعالیت کند، اگر بیش از آن شد، واقعا ظلم و ناحقی است.

حق دوست افزود: به هرحال یا نباید موضوع ۱۲ کشیک در ماه را مصوب کنیم یا اگر این موضوع را مصوب می‌کنیم، باید با ناهنجاران و خدشه‌کنندگان این قانون در دانشگاه‌های علوم پزشکی، برخورد کنیم و به نظرم اگر این تخلفات و مشکلات دستیاران در خصوص افزایش غیرقانونی کشیک‌ها، در قالب سامانه‌ای ثبت و ضبط شود و به آن رسیدگی شود و در بحث ارزشیابی‌ها، مورد توجه قرار گیرد، می‌توان این مشکلات را به حداقل برسانیم.

در این نشست، همچنین مصطفی قانعی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، نامدار عبدالهیان رئیس مرکز حراست وزارت بهداشت، احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت‌روان، اجتماع و اعتیاد و نیز برخی از مدیران معاونت توسعه وزارت بهداشت نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =