چالش رشته‌های علوم پزشکی؛ کمبود هیئت علمی و نداشتن بیمارستان آموزشی

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: کمبود هیئت علمی و نداشتن بیمارستان ملکی بزرگترین چالش‌های ما در حوزه علوم پزشکی است.

مسعود کرمانی ساروی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان و اساتید استان گفت: از حدود 700 دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی که در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند؛ واکسیناسیون تمام دانشجویان کارآموز و کارورز پزشکی، دانشجویان سال آخر پرستاری، دانشجویان سال آخر مامایی، دانشجویان سال آخر علوم آزمایشگاهی و همه دانشجویانی که در عرصه بالینی و بیمارستان هستند، به اتمام رسیده است. تمام هیئت علمی های رشته پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی و پزشکی نیز مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به این مطلب که برای ایجاد رشته های بیشتر در حوزه علوم پزشکی و پیراپزشکی برنامه داریم گفت: در حال حاضر رشته پزشکی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و روانشناسی بالینی را داریم. برای ایجاد رشته های بیشتر در حال فراهم کردن زیرساخت ها هستیم.

وی ادامه داد: کمبود هیئت علمی و نداشتن بیمارستان ملکی بزرگترین چالش های ما در حوزه علوم پزشکی است.

کرمانی ساروی در مورد اینکه آیا بیمارستان یا مرکز آموزشی درمانی برای کارورزی دانشجویان علوم پزشکی در استان وجود دارد یا خیر، بیان کرد: با بیمارستان تامین اجتماعی قرارداد بستیم. یک مقدار از فعالیت های عرصه بالینی دانشجویان ما در بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان انجام می شود و باقی هم در بیمارستان ملکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این در حالی است که خود دانشگاه آزاد بیمارستان ملکی ندارد.
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در رشته های پزشکی، پرستاری و مامایی دانشجویی غیر ایرانی از کشورهای همسایه داریم. واحد بین الملل دانشگاه نیز اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داده است؛ همچنین از نماینده های کشورهای مختلف از فضاهای آموزشی ما در استان دیدن کردند. کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان نظرشان نسبت به امکانات آموزشی استان مثبت بود. جلسات مشترکی با مسئولان واحد بین الملل سازمان و استان به همراه نماینده های کشورهای همسایه برگزار شد.

وی افزود: مسیر در حال هموار شدن است هرچند در حال حاضر از کشورهای مختلف در رشته های پزشکی، پرستاری و مامایی دانشجویان غیر ایرانی داریم که در حال تحصیل هستند.

 کرمانی ساروی در مورد امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه رشته های پزشکی در استان اظهار کرد: برای توسعه رشته های علوم پزشکی یا ایجاد رشته های جدید یک سری استانداردهای تعریف شده است که دانشگاه‌ها باید بر اساس آن استانداردها اقدام کنند که به آنها استانداردهای کالبدی می گویند. نیروی انسانی و اماکن فیزیکی از این امکانات هستند.

وی ادامه داد: از لحاظ فضای فیزیکی امکانات خوبی داریم. امکانات آزمایشگاهی، کتابخانه ای، مرکز آموزش مهارت‌های بالینی به روز و استانداردی در استان وجود دارد؛ اما بیمارستان ملکی نداریم. مشکل اصلی و عمده کمبود هیئت علمی در رشته‌های حوزه علوم پزشکی به ویژه پزشکی هم در علوم پایه و هم در علوم بالینی است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اکثر واحدهای علوم پزشکی در کشور با مشکل کمبود هیئت علمی مواجه هستند؛ خیلی از واحدهایی که در حال ارائه دروس علوم پزشکی هستند با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =