اخلاق مداری راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامنی استان هرمزگان نقش اخلاق و قانون مداری را در زندگی بشر مهم خواند و گفت:ضابطه مند بودن، اخلاق مداری و دینداری، آسیب های اجتماعی را در جامعه کاهش می دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احسان کامرانی در نشست «راهکارهای درونی شدن اخلاق در امتحانات مجازی» که همت معاونت فرهنگی و دفتر نهاد رهبری با حضور مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان هرمزگان و معاونان دانشگاه برگزار شد با اشاره به نقش اخلاق در زندگی بشریت تاکید کرد: اگر اخلاق مداری در جامعه تضعیف یا از بین برود، نقش انسان و انسانیت در جامعه رنگ می بازد و جامعه به سمکت افول، سقوط می کند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه خودسازی و تقویت مبانی معرفتی افزود: خودسازی و تقویت مبانی دینی از مهمترین گزینه ها هستند که نقش مهمی در جلوگیری از انفعال و انحراف محیط های جوان به خصوص دانشگاه ها دارند.

دبیر هیات امنای استان هرمزگان، سوق دادن دانشجویان را به سمت و سوی مبانی دینی، اخلاق مداری و وظیفه شناسی در کنار احترام به حقوق دیگران را، خواستار شد و تاکید کرد: اگر فرمکایشات مقام معظم رهبری در جامعه به خوبی تبیین، هدایت و جانمایی شود، دیگر چیزی بنام تقلب در امتحان وجود نخواهد داشت زیرا دانشجو به بلوغی از ارزش های دینی و انسانی رسیده است که تقلب را نوعی رذالت و پستی می داند و روی آوردن به آن را مضموم و مسموم می شمارد.

این مقام مسئول؛ تشکیل کارگروهی تخصصی در حوزه  اخلاق مداری را خواستار شد و تصریح کرد: باید در کنار کار گروهای اندیشه ورز، معارف اسلامی، حقوق و معارف اخلاقی، این کارگروه نیز فعال شود و بتواند نقش اساسی و اصلی خود را که کاستن از آسیب های اجتماعی است به خوبی ایفا نماید.

وی تشکیل کمیته رصد و نظارت، استمرار بخشیدن و نتیجه گیری از جلسات و عملیاتی کردن نتایج آن، حرکت به سمت کارآفرینی، استفاده از اساتید صاحب ایده، نوآور، متعهد، مومن و کاردان را خواستار شد.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان هرمزگان نیز با اشاره به نقش تهذیب نفس و خودسازی علمی و خودسازی اخلاقی در زندگی جوانان و تبلیغات منفی دشمنان در قالب هجمه های فرهنگی گفت: تبلیغات دشمن برای ناامیدی  و افسردگی جوانان، ناامیدی نسبت به آینده شغلی، تشویق برای مهاجرت و... از نقش هایی است که دشمن در پی عملیاتی ساختن آن است و این نقش ها در شکل ها و قالب های مختلفی در حال تسری یافتن به حوزه فرهنگی جوانان است که باید با هوشیاری و به موقع دفع شود.

حجت الاسلام پاک نژاد با اشاره به بیانات رهبری افزود: ما متاسفانه علی رغم پیشرفت‌های علمی بزرگ و چشمگیر در دنیا، پیشرفت اخلاقی و تزکیه‌ اخلاقی را فراموش کرده ایم و این مهم به منزله عقب ماندگی از قافله اخلاق، تعهد و تزکیه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه،  تشکیل کانال های تقلب برای به انحراف کشیدن ذهن و فکر دانشجو در فضای مجازی فعال شده اند گفت: شیوع کرونا و برگزاری امتحانات مجازی فرصتی برای سود جویی برخی افراد برای از بین بردن نقش اخلاق در جوانان و کم رنگ کردن نقش دین و خانواده در تربیت جوانان می باشد که اگر به این مهم توجه نشود و نطفه آن در همین ابتدا خشکانده نشود کار را برای آینده سخت و طاقت فرسا خواهد کرد و ارزش علم و اخلاق را به شدت کاهش خواهد داد.

وی نقش اساتید را در حفظ  روحیه اخلاقی و ترویج فضائل اخلاقی را مهم دانست و یادآوری کرد: از آنجایی که تقلب یک حرکت ضد اخلاقی است و منزلت و شان علم را پایین می آورد، تغییر الگوی رفتاری در اساتید و تغییر الگوی تدریس، ایجاد روحیه تعهد، ایجاد زمینه اشتغال و از بین بردن زمینه تقلب با اشاعه فرهنگ دینی می تواند تاثیر به سزایی در کاهش این جرم در بین دانشجویان داشته باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه نیز با اشاره به نقش اخلاق در دانشگاه و برگزاری امتحان گفت: همه ما موظفیم تا با حرکت بر محور اخلاق به سمت تعالی ارزش های دینی و باورهای مذهبی حرکت کنیم و اگر ما بتوانیم همه چیز را بر پایه دین بنا بگذاریم، نقش اخلاق در جامعه پررنگ و مسائل ضد اخلاقی به حاشیه رانده می شوند.

محمود صباحی زاده گفت: استفاده از شیوه های خلاقانه، آموزش مهارت های دینی و مذهبی، توجه به فضائل اخلاقی و تغییر در نوع آموزش با بالا بردن راندمان یادگیری در دانشجو را از نکاتی دانست که نیاز است به آن توجه ویژه شود.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام /

کد خبر: 1096150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =