اسلام اقوام ایرانی را با هم متحد کرده است

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ​گفت: تفاوت‌های قومیتی ما آنقدر زیاد است که می‌توانم بگویم آنچه که ما را دور هم جمع کرده است قبل از اینکه ایران باشد، اسلام است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مراسم افتتاح دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی،مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مسئولان استان گیلان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید حامد علم‌الهدی با اشاره به اینکه تقریب تفکری است که در میان مسلمانان و جامعه اسلامی جایگاه خودش را دارد، اظهار کرد: پایه‌گذار تفکر تقریب و وحدت اسلامی بزرگان دین و سیره عملی ائمه اطهار بوده‌اند.

 وی ادامه داد: ما در حقیقت ادامه دهنده مسیری هستیم که پیشکسوتان و بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی، شیخ محمود شلتوت، شیخ جمال‌الدین اسدآبادی و جلوتر از آنها شیخ مفید، شیخ طوسی و علامه شرف‌الدین، مسئله تفکر تقریب را پیش بردند.

علم‌الهدی افزود: مشهور است که از سید جمال‌الدین اسدآبادی سوال کردند که شما اهل کجا هستید و گفت؛ من مسلمانم و هیچ وقت مشخص نشد که اسدآبادی اهل کجاست. وقتی هم از مذهب او پرسیدند باز هم گفت من مسلمانم؛ یعنی حاضر نشد اظهار کند که من پیرو کدام یک از مذاهب خمسه هستم.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای بنیادینی که بزرگان تقریب از گذشته تا به امروز به آن پایبند بوده‌اند، این است که ما در مورد مشترکات مذاهب با همدیگر همکاری می‌کنیم و تعامل داریم و در مواردی که اختلاف‌نظر داریم؛ همدیگر را تحمل می کنیم.

علم‌الهدی افزود: اینها آموزه‌هایی است که از گذشتگان ما و بزرگان تقریب که عرض کردم به ما رسیده است. در عصر حاضر هم مقام معظم رهبری از پرچمداران مسئله‌ وحدت و تقریب و از بانیان امت واحده اسلامی است.

وی با بیان اینکه امت واحده اسلامی به سادگی به دست نمی‌آید، گفت: ما معتقد هستیم؛ برای رسیدن به امت واحده اسلامی، این طور نیست که یک ارگان متولی آن باشد. دانشگاه، حوزه، تمام مراکز فرهنگی، تمام مراکز اجرایی و تمام متفکرین و محققینی که دلسوز و دارای تفکر تقریب هستند؛ باید به میدان بیایند و کمک کنند.

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور ایران رنگین‌کمانی از اقوام و مذاهب است، اظهار کرد: من بر اساس مسئولیتی که حدود ۲ دهه داشته‌ام به تمام مناطق مرزی و مناطق اهل سنت سفر کرده‌ام. تفاوت‌های قومیتی ما آنقدر زیاد است که می‌توانم بگویم آنچه که ما را دور هم جمع کرده است قبل از اینکه ایرانی باشیم، اسلام است.

علم‌الهدی با بیان اینکه اسلام بزرگترین و بهترین واژه‌ای است که می‌تواند امت اسلامی را دور هم جمع کند، گفت: کلمه توحید، کلمه لا اله الا الله است. این یک اجماع بین مذاهب اسلامی است که گوینده شهادتین، فقط به صرف اینکه اظهار کند، ولو اعتقاد قلبی هم نداشته باشد؛ خون، مال و ناموسش محترم است و در زمره جامعه مسلمانان به حساب می‌آید.

 وی با بیان اینکه پیروان مذاهب اسلامی در اصول مشترکند، بیان کرد: همه ما به قبله واحد نماز می‌خوانیم و کتاب آسمانی همه مسلمانان قرآن است. بحث تحریف قرآن بحث یک انحرافی است. اینکه مذهبی بخواهد مذهب دیگر را متهم کند که قائل به تحریف قرآن هستید؛ مطلقاً خلاف است.

 علم‌الهدی ادامه داد: اختلاف مذاهب در مباحث کلامی و در برخی فروع است هرچند در فروعی مانند نماز، روزه و حج هم مشترک هستیم. البته این اختلاف در فروع گاهی در خود یک مذهب هم وجود دارد؛ مثل اینکه مجتهدین شیعه در فتاوایی با هم اختلاف دارند. در مذهب شافعی هم ممکن است این اختلاف درون مذهب وجود داشته باشد.

 وی با تاکید بر اینکه این اختلاف در فروع نباید بین مسلمانان جدایی بیندازد، گفت: دشمن از این مسائل سوء‌استفاده می کند. امروز رسانه‌های خارجی روی مسئله قومیت و مسئله اختلاف مذاهب تاکید می‌کنند؛ این دو نقطه‌ای است که دشمن خیلی فشار می‌آورد برای اینکه بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند.

 علم‌الهدی ادامه داد: آرزوی ما این است که روزی جامعه مسلمانان مثل اتحادیه اروپا شود که امروز ویزای مشترک، پول مشترک و گذرنامه مشترک دارند. این سوال مهمی است که چرا ما مسلمانان و کشورهای اسلامی هنوز نتوانستیم با این همه مشترکاتی که داریم از این امتیازات بهره‌مند شویم.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های علمای شهر آستارا این بود که دفتر تقریب در این شهر هم ایجاد شود. الحمدالله دانشگاه آزاد اسلامی این زمینه را فراهم کرده است. فکر می کنم این دفتر، چهاردهمین دفتری است که ما امروزه موفق می‌شویم در سطح کشور افتتاح کنیم. انشاالله که فعالیت تقریبی  آن منحصر در فضای دانشگاه نباشد و بتواند در منطقه و در شهر آستارا هم تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =