نمکی: ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند

وزیر بهداشت گفت: امروزه ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این آمار برای من تکان دهنده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز در هفدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع صیانت از جمعیت که در سالن وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: مقوله صیانت از جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است. با پشت سر گذاشتن پیک چهارم بیماری کرونا یک نشان افتخار را همکاران من کسب کرده اند. این موج ویروس کرونای انگلیسی سهمگین بود و من از همکارانم تشکر و قدردانی می‌کنم. همکاران من در این باتلاق نفس گیر کرونا به دغدغه‌های جمعیت پرداخته و سند صیانت از جمعیت را تدوین کرده اند.

او ادامه داد: مباحث کلی جمعیت باید با همکاری همه دانشگاه‌ها بررسی شود. رهبر معظم انقلاب در یک جلسه دغدغه‌های کاهش جمعیت را به من فرمودند. امروزه ده درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ و این آمار برای من تکان دهنده است. در سال ۱۴۲۰ این آمار به ۲۰ درصد می‌رسد و باید از سالمندان حمایت مادی و معنوی کرد. به دلیل عدم اشتغال جمعیت جوان سربار پیران هستند؛ و الان برخی از سالمندان برای جوانان نیز کار می‌کنند.

سرباز رهبری هستم

نمکی بیان کرد: ما باید توجه ویژه ای به سلامت روانی سالمندان داشته باشیم. دغدغه من در طوفان کرونا این بود که نباید موضوع جمعیت فراموش شود. در آینده بر حسب مدیریت دوران کرونا تقسیم بندی خواهند کرد. برخی‌ها با زمین خوردن ما شاد می‌شوند.

او ادامه داد: برخی‌ها با غرض و از روی نادانی می‌گفتند که وزیر بهداشت این حرف‌ها را برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری می‌زند در صورتی که من سرباز رهبری هستم.

نمکی افزود: سند صیانت از جمعیت نوشته شده و ما عاشق پاسخگویی به دغدغه‌های آینده نظام هستیم. مولفه‌های جمعیت تنها در بهداشت و حتی درمان نیست بلکه بعد از بروز یک اپیدمی رشد جمعیت خودش را نشان خواهد داد.

او تاکید کرد: شعار کنترل جمعیت توسط اقتصاددانان در دنیا مطرح شده و این تفکر غلط که توسط بهداشت این موضوع مطرح شده کاملا نادرست است. در زمانی که ما زیر ساخت شغلی برای تمام جامعه نداشتیم این شعار توسط اقتصاددانان مطرح شد که ترمز جمعیت کشیده شود. اقتصاد یک‌ مولفه مهم در رشد یا کاهش جمعیت است. ما باید به کیفیت جمعیت توجه کنیم که به مراتب مهم‌تر از کمیت است و اگر اینگونه نباشد آنگاه جمعیتی معتاد، پرخاشگر و... خواهیم داشت.

نمکی بیان کرد: وجود ۱۷۰۰۰خانه بهداشت و مرکز بهداشتی در سراسر کشور باعث رشد کیفی جمعیت شده است. مولفه سلامت در جمعیت بسیارمهم است، اما به تنهایی کافی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =