روش‌های ضد ضربه‌شدن در برابر استرس

همه ما در روابط، تحصیل، شغل و به طور کلی زندگی، با مشکلاتی رو به رو می‌شویم. باید بیاموزیم به جای استرس گرفتن، بر این موانع غلبه کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از medium، ضرب الاجل ها، دستورهایی که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند و توقع‌هایی که روز به روز بالاتر می‌روند، شاید نشانه‌ای از پیشرفت در کار باشند؛ اما باید بدانیم در عین این که موفقیت می‌تواند عالی باشد؛ اما قطعا بدون استرس نیست.

چگونه در برابر استرس شکست ناپذیر شویم؟

وقتی فشار زیاد باشد، به راحتی احساس می‌کنید عقب افتاده اید یا به اندازه کافی موفق نیستید. شکست‌های جزئی ممکن است انگیزه شما را از بین ببرند و انتقاد می‌تواند تا روزها شما را عذاب دهد.

اگر می‌خواهید در سطوح بالا عملکرد خوبی داشته باشید، پس باید بتوانید در برابر شکست و همه فراز و نشیب‌هایی که رهبری به همراه دارد، مقاوم باشید. به عبارت دیگر، شما باید یاد بگیرید چگونه از نظر عاطفی محکم باشید.

از نظر روانشناسی، تاب آوری، توانایی سازگاری با ناملایمات یا استرس قابل توجه است. افراد مقاوم در برابر مشکل، با سرعت بیشتری بهبود می‌یابند. آن‌ها عقب نشینی‌ها را موقتی می‌دانند و علی رغم شک و تردیدها کارشان را پیش می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد صبور، در حل مسئله، ارتباط مثبت، هوش هیجانی و تنظیم هیجان، سرآمد هستند. آن‌ها تمایل به امیدواری و خوش بینی دارند و از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند.

انعطاف پذیری یک ویژگی جادویی نیست که تنها به افراد قوی اعطا شده باشد. هر انسانی درجه‌ای از انعطاف پذیری دارد و شما می‌توانید به طور آگاهانه، ظرفیت آن را در خود بیشتر کنید. با پرورش رفتارها و عادت‌های کلیدی، می‌توانید توانایی خود را برای حفظ آرامش در یک بحران تقویت کنید.

۱. رابطه خود را با استرس تغییر دهید

چگونه در برابر استرس شکست ناپذیر شویم؟

شما نمی‌توانید از موانع جلوگیری کنید؛ اما می‌توانید پاسخ خود را به آن‌ها تغییر دهید. به جای این که استرس را به عنوان نشانه شکست یا تهدید ببینید، می‌توانید چالش‌های سر راهتان را پیدا کنید و از آن‌ها درس‌ها و تجربه‌های جدید بیاموزید. با این کار، آن چه را که روان شناس مارتین سلیگمن  "سبک توضیحی خوش بینانه یا توانایی درک شکست‌ها و موانع به عنوان امری موقت و قابل حل" می‌نامد، پرورش می‌دهید. به جای این که از خود بپرسید "چرا این اتفاق دارد برای من می‌افتد"، بپرسید "چه کاری می‌توان در این رابطه انجام داد؟ " یا "چه چیزهایی می‌توان در برخورد با این مسئله یاد گرفت؟ " یافتن معنا و راه حل در هرج و مرج، یکی از مولفه‌های اصلی رهبریِ انعطاف پذیر است.

۲. احساسات خود را مدیریت کنید

چگونه در برابر استرس شکست ناپذیر شویم؟

برخی از افراد با عصبانیت زیاد به استرس پاسخ می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر از آن دوری می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند. هیچ کدام از این دو روش، درست نیستند. افرادی که مقاوم و دانا هستند، ابتدا وقت خود را برای درک احساسات خود اختصاص می‌دهند، حتی اگر آن احساسات، اذیت کننده و ناراحت کننده باشند. به ذهنتان اجازه دهید احساسات دشوار مانند ناامیدی، عصبانیت و غم و اندوه را به روش‌های مناسب پردازش کند. یک روش بسیار خوب، تکنیک نوشتن آزاد است. این روش به شما کمک می‌کند احساسات خود را بشناسید و با اطمینان بیشتری در مورد کار بعدیتان فکر کنید. برای مدیریت احساسات خود، باید یاد بگیرید که خود را صادق، قاطع و همدل با دیگران ابراز کنید.

۳. در برابر شک و تردیدها مقاوم باشید

چگونه در برابر استرس شکست ناپذیر شویم؟

افراد مقاوم حتی در صورت مشخص نبودن نتایج هم کارشان را انجام می‌دهند. تصمیم گیری همراه با عدم اطمینان می‌تواند اعصاب خردکن باشد؛ بنابراین به جای کمال گرایی، بر روی پیشرفت کار تمرکر کنید. پیروزی‌های خود را ثبت کنید و موفقیت هایتان، هر چند ناچیز، جشن بگیرید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس پیدا کنید و هر وقت کار سخت شد، به اعتماد به نفستان تکیه کنید.

۴. مراقبت از خود را فراموش نکنید

چگونه در برابر استرس شکست ناپذیر شویم؟

دانستن این که چه موقع باید از کار کردن دست بکشید و استراحت کنید، بسیار مهم است. مقاومت در برابر موانع به انرژی نیاز دارد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که با فعالیت‌های "مراقبت از خود" که به طور منظم برنامه ریزی شده است، تجدید قوا می‌کنید. ورزش، درست غذا خوردن، خوب خوابیدن و وقت گذاشتن برای رشد فردی، چند روش برای تأمین انرژی است. فراموش نکنید که باید به سلامت روانی خود نیز توجه داشته باشید. وقتی استراحت، تغذیه و امنیت روانی خوبی داشته باشید، قادر خواهید بود با قاطعیت از چالش‌های پیش روی خود استقبال کنید و بر آن‌ها غلبه کنید.

۵. روابط خود را پرورش دهید

چگونه در برابر استرس شکست ناپذیر شویم؟

داشتن انبوهی از روابط مثبت و قابل اعتماد در محیط کار و خارج از آن، سنگ بنای مقاومت است. وقتی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارید، برای راهنمایی با مشاوران و همکاران خود تماس بگیرید. به جای این که وزن کار را خودتان به تنهایی تحمل کنید، از پشتیبانی و حمایت تیمتان استفاده کنید. حمایت اجتماعی قابل اعتماد و مداوم، با سلامت روانی بهتر، انگیزه بالاتر و استرس کمتر رابطه مستقیم دارد. برای این که مطمئن شوید در زمان سختی‌ها و مشکلات، افرادی را دارید که می‌توانید به آن‌ها تکیه کنید، برای روابطتان وقت بگذارید و از قبل سرمایه گذاری کنید.

سختی‌ها در امر رهبری اجتناب ناپذیر هستند. مهم نیست مشغول به چه کاری هستید، شما در هر حال با موقعیت‌های استرس زا روبرو خواهید شد. به جای این که اجازه دهید مشکلات به سراغ شما بیایند، از این راهکارها برای افزایش توانایی غلبه کردن بر استرس، بدون عواقب منفی و طولانی مدت استفاده کنید. سپس می‌توانید به هدفتان برسید و نتایج قابل قبولی دریافت کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =