همسان سازی حقوق فرهنگیان یکی از مطالبات معلمان است که آنها پیگیر اجرای آن در کنار رتبه بندی معلمان هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همسان سازی حقوق فرهنگیان جزو مطالبات معلمان در سال های گذشته بوده است. طی سال های گذشته فاصله حقوق معلمان با سایر کارمندان دولت افزایش چشمگیری داشته است و همین موضوع سبب شده  تا فرهنگیان انتظار داشته باشند حقوق و مزایای آنها با سایر کارمندان دولت همسان سازی شود. انتظار آنها این است  ابتدا همسان سازی حقوق معلمان که یکی از موارد مهم آن اجرای کامل فوق العاده ویژه 50 درصدی معلمان است، اجرایی شده و پس اجرای همسان سازی حقوق معلمان رتبه بندی معلمان با توجه به معیارهای پیش بینی شده اعمال شود و معلمانی که عملکرد بهتری دارند حقوق و مزایای بیشتری دریافت کنند. فرهنگیان امیدوار بودند حقوق معلمان در سال 1400 با اجرای فوق العاده ویژه و سایر موارد اعلامی افزایش قابل قبولی داشته باشد اما با صدور احکام جدید متوجه شدند که فوق العاده ویژه آنها ناقص تا 20 درصد و کمتر اعمال شده است. اوایل اردیبهشت ماه وزارت اموزش و پروش با ارسال بخشنامه ای دستورالعمل همسان سازی حقوق و مزایای کارمندان کارمندان را ابلاغ کرد

بر اساس این بخشنامه از تاریخ اجرای بخشنامه، برای محاسبه معادل طبقه و رتبه کارمندان قرارداد کار معین جهت تعیین حقوق و مزایا، رعایت شرایط احراز شغل، ارتقای طبقه و رتبه و... بر اساس مقررات حاکم بر کارمندان پیمانی الزامی است. در این میان محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امسال همزمان با روز معلم با انتشار توئیتی از اجرایی شدن همسان سازی حقوق و رتبه بندی معلمان از ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر داد. او نوشته بود: روز معلم فرصتی برای تکریم نقش معلمان گرانقدر در مدارس و دانشگاه‌ها است و رتبه‌بندی معلمان و همسان سازی خقوق اعضای هیات علمی کمترین اقدام در تقدیر عملی از آنهاست.با تامین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه‌ بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از  ١٤٠٠/١/١ اجرایی می‌شود.

همسان سازی حقوق فرهنگیان

همسان‌سازی حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت

اوایل اردیبهشت ماه فرهنگیان طی کارزاری اینترنتی خواستار همسان‌سازی حقوق خود با سایر کارکنان دولت شدند.جمعی از فرهنگیان با امضای کارزاری اینترنتی خواستار همسان‌سازی حقوق خود با کارمندان سایر وزارتخانه‌های دولتی شدند. متن این کارزار به شرح زیر است:

همانگونه که در جریان هستید لایحه رتبه‌بندی معلمان برای ارتقاء جایگاه فرهنگیان و افزایش کیفیت عملکرد معلمان و آموزش مطابق سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش طراحی شده است و هدف آن رفع تبعیض به وجود آمده بین فرهنگیان با کارکنان دولت نیست بلکه ارتقای حقوق و مزایای فرهنگیان به سطحی بالاتر است.

متأسفانه با تبعیض‌های اعمال شده در سنوات گذشته از جمله اعمال ناقص افزایش 50 درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش به میزان 20 درصد! فاصله حقوقی بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت افزایش یافته و اکنون قصد دارند این فاصله را با اجرای رتبه‌بندی معلمان اندکی بهبود بخشند.

فرهنگیان ایران اسلامی انتظار دارند ابتدا حقوق و مزایای آنان با سایر کارمندان دولت همسان‌سازی شده و سپس با اجرای رتبه‌بندی از طریق معیارهای پیش‌بینی شده برای آن، معلمانی که عملکرد بهتری دارند حقوق و مزایای بیشتری نسبت به سایر کارمندان دریافت کنند.»

همسان سازی حقوق معلمان

جزئیات همسان‌سازی حقوق‌ها در آموزش و پرورش برای قراردادهای کار معین

وزارت آموزش‌وپرورش با ارسال بخشنامه‌ای، دستورالعمل «همسان­‌سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین با کارمندان پیمانی» را ابلاغ و تاریخ اجرای این بخشنامه را یکم فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، پیرو بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور، «دستورالعمل همسان‌سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین (مشخص) با کارمندان پیمانی» را جهت اطلاع و اقدام لازم به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، ابلاغ کرد.

بر اساس بند (2)؛ حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین بر اساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی، معادل 100 درصد حقوق و مزایای این گروه از کارمندان تعیین می‌گردد.

حقوق معلمان در سال 1400

بر این اساس از تاریخ اجرای بخشنامه، برای محاسبه معادل طبقه و رتبه کارمندان قرارداد کار معین جهت تعیین حقوق و مزایا، رعایت شرایط احراز شغل، ارتقای طبقه و رتبه و... بر اساس مقررات حاکم بر کارمندان پیمانی الزامی می‌باشد.

همچنین ردیف «سایر» موضوع ماده (4) دستورالعمل اجرایی پیوست بخشنامه شماره 713818 به‌تاریخ 7 اسفند 98 موضوع بخشنامه مورخ 19 اسفند 98 و بند (10) بخشنامه شماره 254763 به‌تاریخ 20 مرداد 1399 منضم به بخشنامه به‌تاریخ 7 اسفند 98 از قرارداد منعقده کارمندان مذکور حذف می‌شود.

گفتنی است؛ برخورداری کارمندان قرارداد کار معین (مشخص) از مرخصی استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و سایر مزایای مترتبه، بر اساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی می‌باشد.

کد خبر: 1096660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =