اساتید نیمه‌وقت در امور بیمه و بازنشستگی مشکل داشتند/ معادل سازی نیمی از ساعات موظفی در بخشنامه جدید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: زمانی که اساتید به صورت نیمه وقت بودند در امور بیمه، بازنشستگی و بازخریدی با مشکل مواجه می‌شدند. حسن بخشنامه جدید این است که این مشکلات را ندارد. بازنشستگی به او پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بخشنامه‌ای  «شیوه‌نامه نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (نوع الف / نوع ب)»، اواخر سال ۹۹ توسط دکتر طهرانچی به روسای استان‌ها ابلاغ شد که برخی به دلیل ناآگاهی نسبت به این بخشنامه معترض بودند.

از جمله این ابهامات می‌توان به ساعات حضور در دانشگاه، نحوه حضور و انجام موظفی، لزوم فعالیت‌های نوآورانه و درآمدزایی تمامی اساتید در رشته‌های مختلف اشاره کرد. در همین راستا گروه دانشگاه ایسکانیوز با روسای واحدها مصاحبه‌ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

 عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: زمانی که اساتید به صورت نیمه وقت بودند در امور بیمه، بازنشستگی و بازخریدی با مشکل مواجه می‌شدند. حسن بخشنامه جدید این است که این مشکلات را ندارد و بیمه به صورت کامل پرداخت می‌شود. استاد در موعد مقرر بازنشست شده  و کاملا حق و حقوق بازخریدی و بازنشستگی به او پرداخت خواهد شد.

جوانپور در ادامه افزود: از طرفی استاد می‌تواند بیرون از دانشگاه فعالیت کند و منع قانونی ندارد. دانشگاه اجازه داده است از 32 ساعت موظفی 16 ساعت در خدمت دانشگاه و 16 ساعت باقی مانده را در اختیار خودش باشد. این قانون مدون و محکمی است. اساتیدی که 32 ساعت کار می‌کنند باید مشخص شود چه کاری انجام می‌دهند. برنامه حضور باید مشخص باشد و این در تمام دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخشنامه کاملا منطقی است، اظهار کرد: اگر در دانشگاه دولتی کسی حضور پیدا نکند و ساعت نزند شامل کسر حقوق می‌شود. دانشگاه آزاد از اول اینطور نبوده و اساتید فقط 16 ساعت تدریس می‌کردند. این مسئله برای تعدادی از افراد که مشغله خارج از دانشگاه دارند و نمی‌خواهند حضور پیدا کنند، مشکل است. طبیعی است افرادی که حضور دارند در گروه «الف» و کسانی که حضور نیابند در گروه «ب» جا می‌گیرند.

وی اضافه کرد: این حق و حقوق دانشگاه است و استاد دانشگاهی باید بپذیرد. در واقع جوسازی‌ها کاملا غیرمنطقی است و افراد معترض یا بخشنامه را خوب متوجه نشدند یا اینکه مغرضانه این کار را انجام می‌دهند.

جوانپور در مورد نحوه درآمدزایی اساتیدی که در گروه علوم پایه یا انسانی هستند، گفت: اتفاقا بیشترین پژوهش‌ها در حوزه علوم پایه است و اساتید می‌توانند وبینار، سمینار و یا پژوهش داشته باشند. در رشته شیمی کار تحقیقاتی بسیاری انجام می‌شود و اساتید ادبیات در حوزه فرهنگی، نشریات، پژوهش و فعالیت‌های حقوقی می‌توانند کمک کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: 90درصد از اساتید گروه الف را انتخاب کردند و اساتیدی که در گروه ب هستند عمدتا بخش بیشتر وقت خود را بیرون دانشگاه می‌گذرانند.

وی ادامه داد: این بخشنامه باعث افزایش حقوق اساتید در گروه الف خواهد شد. باید در نظر داشته باشیم که منابع دانشگاه آزاد محدود است و ما منبع دولتی نداریم؛ همچنین اعمال سلیقه شخصی روسای استانی با شکایت اساتید رسیدگی خواهد شد.

جوانپور اشاره کرد: در واحدهای زیان‌ده که برای کارهای پژوهشی بودجه ندارند استاد باید به دنبال فعالیت‌های برون‌دانشگاهی برود و این نیست که دانشگاه پول دهد و استاد پژوهش انجام دهد. آزمایشگاه و تجهیزات را در اختیار اساتید قرار می‌دهیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1096861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =