گزینه‌های احتمالی ریاست قوه قضائیه بعد از رئیسی کدامند؟

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و حضور رئیسی در این عرصه، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی، اسامی تعدادی از چهره‌های حاضر در دستگاه قضا به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست آینده قوه قضائیه در افکار عمومی مطرح شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همزمان با اعلام کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، زمزمه‌‎ها در مورد جایگزین وی در مسند رئیس قوه قضائیه نیز شدت گرفت. این زمزمه‌ها که از فروردین ماه و با اعلام احتمال کاندیداتوری رئیسی شروع شده بود، در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و حضور او در وزارت کشور تشدید شد و به تناسب فضای به وجود آمده اسامی گزینه‌های احتمالی ریاست جدید قوه قضائیه نیز مورد بحث قرار گرفت.

در فضای گمانه‌زنی‎‌ها در مورد رئیس آینده دستگاه قضا، برای اولین بار نام آیت‌الله علیرضا اعرافی که مدیریت حوزه‌های علمیه کشور را بر عهده دارد مطرح شد و او اولین گزینه‌ای بود نامش برای ریاست قوه قضائیه در فضای مجازی پیچید؛ البته دفتر وی این گمانه را تکذیب کرد.

با انتشار تکذیب خبر جانشینی اعرافی به جای رئیسی، نام محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس آینده قوه قضائیه بر سر زبان‌ها افتاد، معاون کنونی رئیسی که پیش از این سخنگوی دستگاه قضا را برعهده داشته در واکنش به این خبر گفت که تاکنون در مورد ریاست قوه قضائیه با او صحبت نشده و از این طریق خبر حضور خود در مسند ریاست دستگاه قضا را رد و تکذیب کرد.

نام اژه‎ای زمانی در مظان ریاست دستگاه قضا قرار گرفت که پیش از این گفته شده بود او دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اصلاحات قضائی در نظر دارد. شایعات در مورد تکیه اژه‌ای بر کرسی ریاست دستگاه قضا در حالی منتشر شد که او در سال‌های بعد از انقلاب همه مراحل و مراتب قوه قضائیه را طی کرده و از این منظر از جمله شخصیت‌های با سابقه قوه قضائیه محسوب می‌شود.

در فضای شایعات در مورد جانشینی رئیسی در قوه قضائیه، علاوه بر اعرافی و اژه‌ای، از چهره دیگری به اسم سید احمد مرتضوی مقدم نام برده شد؛ رئیس فعلی دیوان عالی کشور که با تاکید بر تکریم ارباب رجوع و پرهیز از تخریب شخصیت افراد هنگام بازجویی، بیش از گذشته در فضای رسانه‌ای، چهره‌ای مقبول از خود به جای گذاشته است که تاکنون نسبت به خبر احتمال حضور خود در مقام ریاست قوه قضائیه واکنش نشان نداده است.

محمد جعفر منتظری نیز یکی از افرادی است که نام او در ردیف نام‌های احتمالی رئیس آینده دستگاه قضا مشاهده می‌شود، او که از سال ۱۳۹۵ بر مسند دادستان کل کشور تکیه زده، به عنوان شانس چهارم جانشینی رئیسی مطرح است. نکته حائز اهمیت درباره ریاست احتمالی دادستان کل کشور این است که او تاکنون به این گمانه واکنش نشان نداده است.

البته چند نام دیگر از جمله یکی دو نفر از نمایندگان، ولی فقیه در استان‌های کشور هم برای ریاست احتمالی بر قوه قضائیه مطرح شده است که باید دید بعد از انتخابات ریاست جمهوری چه سرنوشتی بر مسند قوه قضائیه حاکم خواهد شد و آیا با نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوران ریاست آیت‌الله رئیسی بر مسند قوه قضائیه کمتر از سه سال خواهد بود یا اینکه وی همچنان بر مسند قوه قضائیه باقی خواهد ماند.

قابل ذکر است که تمام این اسامی گمانه‌زنی بوده و انتخاب رئیس قوه قضائیه با حکم رهبر معظم انقلاب صورت خواهد پذیرفت.

منبع: خبرگزاری آنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1097353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =