ایسکانیوز - راهبرد: یکی از خطرات انجام کارهای متفاوت نسبت به شخص پیشین این است که مردم به سرعت امور و مسائل موجود در زمان گذشته را فراموش می‌کنند. رهبر فقید کره شمالی کیم جونگ ایل شخصی نسبتا منزوی و گوشه گیر بود و به نظر می‌رسید تونل‌های زیرزمینی شهر پیونگ یانگ را به چراغ‌های روشن بالای سر خود ترجیح می‌دهد. کیم جونگ یون، پسر و جانشین او کاملا برعکس وی رفتار می‌کند. او از زمان به قدرت رسیدن با هیجان در همه جا حاضر شده و در مقابل تمام رسانه‌های کره شمالی قرار گرفته است؛ محصولات جوراب بافی و کفش تولید شده توسط زنان را ارزیابی می‌کند، خواستار تولید سریع‌تر قارچ شده است، در مزارع پرورش بز حاضر می‌شود، طول خط آتش توپخانه دریایی را اندازه می‌گیرد، از نیروهای ارتش پذیرایی می‌کند، کودکان را در آغوش می‌گیرد و به استقبال مهمانان خارجی می‌رود. وی نقاشان و معماران را راهنمایی می‌کند، سامانه‌های پرتاب موشک را راه اندازی می‌کند، شن‌های روان بستر دریا را نظاره می‌کند و به همراه همسرش از تماشای حرکات گروه‌های رقص در این کشور لذت می‌برد. واضح است که هدف وی از حضور در این مجالس تنها نگاه کردن نیست، بلکه مقصود او دیده شدن از طرف مردم کشورش است.

به همین دلیل است که غیبت رهبر جوان کره شمالی قابل توجه به نظر می‌رسد. وی از روز سوم سپتامبر که دوربین‌های تلویزیونی وی را در حال کشیدن سیگار در اجرای گروه موران بانگ نشان دادند، در انظار عمومی ظاهر نشده است. گمانه زنی‌ها در مورد محل اقامت وی در اواخر ماه سپتامبر و بعد از گزارش جیمز پرسن خبرنگار رویترز افزایش یافت. طبق این گزارش یک فیلم تبلیغاتی از رهبر کره شمالی نشان می‌دهد که وی با جثه بزرگ خود لنگان لنگان راه می رفته است و در چهره او نشان از درد و ناراحتی وجود داشته است. راوی این فیلم خبرها را با به طور اغراق برانگیز به مردم مخابره می‌کرد و حتی به نظر می‌رسید بیننده از اینکه چنین فرد فعالی را می‌بیند که بیش از اندازه به کار مشغول است، احساس گناه می‌کند. رسانه‌های خبری کره جنوبی احتمال می‌دهند که کیم دوره نقاهت پس از عمل جراحی مچ پای خود را می‌گذراند.

140806-kim-jong-un-lubricant-factory-1030a_11dd5cf849b7a52638f2a8b463bd14a4

 

pc-140520-north-korea-kim-01_dd6d829f2890b3ad91b0f6708bc13079

 

رهبر جوان کره شمالی به همراه همسر خود علاقه بسیاری به حضور میان مردم دارند


غیبت طولانی مدت کیم یونگ اون در انظار عمومی به همراه گزارش‌های موجود از محدودیت ورود و خروج افراد به پایتخت این کشور شایعاتی را بر مبنای کوتای ارتش افزایش داده است (یکی از منابع بسیار موثق در رابطه با این موضوع جان جین سونگ، سخنگوی اپوزوسیون این کشور است که چنین استدلال می کند کودتا در واقع در ماه دسامبر صورت گرفته است). اما تا به حال هیچ مدرکی در ارتباط با حمله به خانواده کیم مشاهده نشده و این روشی بوده که طی هفت دهه گذشته حتی برای حذف مخالفان داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کیم جونگ یون در طول ماه‌های گذشته کم حرف نبوده و از طریق وسایل ارتباطی با مردم در ارتباط بوده است. او در رسانه‌های کره شمالی چند قطعه از نوشته‌های خود را منتشر کرده است؛ نامه رسمی به بشار اسد، نامه‌ای طولانی به انجمن کارگران جوان در پیونگ یانگ در اوایل ماه سپتامبر و همچنین نامه‌های مختلف به رهبران کمونیستی کشورهای خارجی از جمله چین. در اواخر هفته سه نفر از نمایندگان ارشد این کشور مراسم اختتامیه بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی را از نزدیک مشاهده کردند که این نشست با مقامات کره جنوبی در سطح بسیار بالایی طی چند سال اخیر برگزار شد. اعضای هیئت اعزامی به ژنو به عنوان نماینده کره شمالی شایعه بیماری رهبر این کشور را تکذیب کردند.

بنابراین حضور هوانگ پیونگ سو به عنوان یک مقام ارشد نظامی در قالب هیئت اعزامی به اینچئون توسط برخی منابع خبری به عنوان تایید کودتای بزرگ وی در امور سیاسی کره شمالی مورد تفسیر قرار گرفت. هوانگ سال گذشته در میان چهره‌های سیاسی این کشور به خصوص در زمانی که  جانگ سونگ تیک، عموی کیم به طرز وحشیانه ای از حزب کارگران حاکم در این کشور کنار گذاشته شد، بسیار تنها به نظر می‌رسید. اما از آن زمان به بعد جایگاه وی به سرعت ارتقاء پیدا کرد. جانگ جینگ سون، سخنگوی اپوزیسیون این کشور دائما چنین می‌گوید که هوانگ از طریق سازمان و دپارتمان فرهنگ این کشور در حال اجرای نمایش در این کشور است. اظهارات جانگ توسط رسانه‌های خبری از جمله سی ان ان و وایس بسیار مهیج و مهم بزرگ نمایی شد و بسیاری بر این عقیده بودند که تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود. به نظر می‌رسد که سازمان ذکر شده مبانی مادی‌تری را نسبت به بسیاری از احزاب کمونیستی دیگر به اشتراک می‌گذارد، با این وجود جانگ و بسیاری از افراد دیگر که تجربه بسیاری در داخل رژیم این کشور دارند بر این عقیده‌اند که این سازمان به طور مغرضانه عمل می‌کند. اما با آگاهی از نقش هوانگ در سازمان ارشادی این کشور نباید چشم خود را بر روی دیگر عنوان‌های شغلی وی ببندیم؛ معاونت رییس کمیسیون دفاع ملی (نهادی قدرتمند در دولت) و رییس دفتر سیاسی ارتش مردمی کره شمالی. علاوه بر این وی به طور بی‌سابقه پست‌های دیگری در سایر وزارتخانه‌های دولتی این کشور دارد و مبادله جایگاه و صندلی قدرت در این کشور به مانند حزب کمونیست چین بسیار معمول است. رسانه‌های کره شمالی حداقل تاکنون نسبت به نقش وی در سفر به اینچئون موضع خاصی نداشته‌اند. حتی یک عکس از این سفر در تلویزیون‌ها و روزنامه‌های احزاب این کشور به تصویر کشیده نشده است.

از وظایف اصلی کیم جونگ یون به عنوان یکی از اهداف تمامیت خواهی شخصیتی این بوده است که چهره رژیم این کشور را تغییر دهد. او در حال حاضر به هر دلیلی قادر به ایفای نقش خود نیست و حتی همسر و خواهر وی نیز نمی‌توانند آتش شایعات داغ این روزها را خاموش کنند. تمام شایعات به گوش رسیده طی ماه‌های گذشته در نهایت اخبار محدودی را راجع به نظام کره شمالی نشان می‌دهد که در حال حاضر بسیار مخفی و غیر قابل پیش بینی به نظر می‌رسد. اما این امر نشان می‌دهد که ما نیز به همراه مردم کره شمالی مایل هستیم که نسبت به نقش زیردستان کیم در اداره کشور اطلاعاتی به دست آوریم. در صورتی که رهبر جوان کره شمالی 10 اکتبر به مناسبت «روز تاسیس حزب» این کشور در انظار عمومی ظاهر نشود، این موضوع تنها یک پیام خواهد داشت: شاید به زودی اطلاعات بیشتری در مورد مقامات قدیمی کره شمالی بدست آوریم. اطلاعاتی که بیش از عکس‌ها و تصاویر کیم جونگ یون مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عباس قیداری
کد خبر: 109743

وب گردی

وب گردی