تهدید ماکرون به خروج نیروهای فرانسوی از مالی

رئیس جمهور فرانسه هشدار داد با توجه به تحولات سیاسی در کشور آفریقایی مالی، ممکن است نیروهای فرانسوی را از این کشور خارج کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هشدار داد ممکن است نیروهای فرانسوی را از کشور آفریقایی مالی خارج کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، ماکرون در مصاحبه‌ای گفت با توجه به تحولات اخیر مالی و دو کودتا ظرف 9 ماه، این کشور در حال حرکت به سمت اسلام‌گرایی افراطی است.

رئیس جمهور فرانسه افزود، به رهبران محلی کشور مالی گفته است پاریس از کشورهایی که فاقد مشروعیت یا انتقال قدرت دموکراتیک باشند حمایت نمی‌کند و از سوی دیگر نیروهای فرانسوی قرار نیست تا ابد در این کشور بمانند.

روز گذشته (شنبه) دادگاه قانون اساسی مالی، «اسیمی گویتا» عامل کودتای نظامی سال گذشته در این کشور آفریقایی و معاون کنونی شورای انتقالی  را به عنوان رئیس‌جمهور انتقالی معرفی کرد.

در همین روز صدها شهروند مالی در «باماکو» پایتخت این کشور حمایت خود را از ارتش این کشور و روسیه ابراز داشتند. در این تظاهرات برخی مردم همچنین پرچم‌های روسیه را در حمایت از این کشور برافراشته  و با  در دست داشتن پلاکاردهایی علیه فرانسه موضع گرفتند.

پس از انتشار اخباری درباره کودتای نظامی در مالی، خبرگزاری «رویترز»، بامداد دیروز گزارش داد که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و «سلیمانه دوکور» وزیر دفاع مالی همگی به یک پایگاه نظامی در منطقه «کاتی» در بیرون از پایتخت این کشور منتقل شده‌اند.

این دستگیری‌ها پس از اعلام تشکیل دومین دولت در دوران گذار مالی صورت می‌گیرد. «باه نداو» رئیس‌جمهور برکنار شده دولت انتقالی مالی پس از سرنگونی دولت پیشین این کشور به ریاست ابراهیم بوبکر کیتا در آگوست سال ۲۰۲۰،‌ دولتی متشکل از ۲۵ وزیر در مالی تشکیل داده بود.

مالی پیشتر مستعمره فرانسه بود و در حال حاضر نیز حدود پنج هزار نیروی نظامی در این کشور دارد. فرانسه با ادعای مبارزه با تروریست‌های افراط گرا، نیروهای خود را در مالی مستقر کرد. این  در حالی است که  هنوز تروریست‌های افراط‌گرا  در این کشور فعالند و حتی از مالی به نیجر و بورکینافاسو رفته‌اند.

 سازمان ملل سال گذشته در گزارشی جمع‌بندی کرد که حداقل ۱۹ شهروند غیرنظامی کشور مالی در حمله هوایی ارتش فرانسه به مرکز این کشور در بهمن ماه جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =