مدرسان درس وصایا باید محققان اندیشه‌های امام خمینی (ره) باشند 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: پژوهش در زمینه انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را یک برنامه علمی مستمر می‌دانیم و برای تحقق آن تلاش می کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مراسم تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم ضمن گرامیداشت چهاردهم و پانزدهم خرداد و با درود به روح پرفتوح امام خمینی (ره)، گفت: امام راحل وعده دهنده و احیاکننده تمدن نوین اسلامی در زمان اوج جنگ سرد در جهان بود. در آن زمان، امام (ره) با توکل به خداوند و نگاه به جهان هستی، فضایی را ساخت که فضای تحول بود.

وی ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: آنچه در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، حرکتی منبعث از مکتب جعفری بود. امام خمینی (ره) که یک مرجع تقلید درس‌آموخته مکتب امام جعفر صادق (ع) بود، حرکتی را در انقلاب اسلامی شروع کرد که منشأ تحول بود و دیگران روز به روز بر ضرورت این تحول صحه گذاشتند.

دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جشنواره کتاب انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این موضوع که دانشگاه باید به این مسئله و برگزاری این جشنواره ورود متنی داشته باشد، بسیار مهم است. در تمام کشورها حرکت‌های اجتماعی و تحولی آن کشور، براساس چارچوبی شکل می‌گیرد که راهبران و راهنمایان جامعه آن را مشخص می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مکتب فکری ما، مکتب قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است که در وصیت نامه امام خمینی (ره) نیز به آن سفارش شده است. امام خمینی (ره) مجتهدی بود که توانست در زمانی که شرق، دین را افیون جامعه می‌دانست و غرب با گذاره‌های تقابل علم و دین مواجه بود، ایده سومی مطرح کند و آن ایده آوردن دین از حاشیه زندگی فردی به متن زندگی فردی و پس از آن، آوردن دین به متن زندگی اجتماعی بود که امری بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اهمیت ایده امام خمینی (ره) درخصوص دین، تصریح کرد: اگر جامعه ما از این چارچوب فکری جدا شود، بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، برای کشور و انقلاب زیانبار خواهد بود.

مفسر و تبیین کننده ایده‌های حضرت امام خمینی (ره) مقام معظم رهبری است 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه مفسر، تبیین کننده و محقق کننده ایده‌های حضرت امام خمینی (ره) در این سالها بدون شک مقام معظم رهبری است، گفت: جلوگیری از انحرافات فکری نسبت به حضرت امام خمینی (ره) نیز توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته است. لازم است توجه شود که روش مقام معظم رهبری با اندیشه‌های امام (ره) به عنوان معمار انقلاب، یک روش و برخورد تاریخی نیست. اگر ما با اندیشه‌های حضرت امام (ره) برخورد تاریخی داشته باشیم و ایشان را نقطه ای در تاریخ چندهزار ساله این کشور بدانیم، برای ما خسارت به دنبال خواهد داشت.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اثرگذاری بزرگان تاریخ مانند میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری اظهار داشت: همواره بزرگانی در تاریخ این کشور وجود داشته اند که بسیار اثرگذار بوده اند، اما رابطه انقلاب اسلامی با امام خمینی (ره) و سایر بزرگان تاریخ متفاوت است. ما با گذشته قبل از امام خمینی (ره)، تاریخی برخورد می‌کنیم، اما اگر این برخورد با اندیشه‌های حضرت امام (ره) صورت گیرد، اساس انحراف ایجاد خواهد شد.

لزوم جلوگیری از برخورد تاریخی با پژوهش‌ها در زمینه اندیشه های امام خمینی (ره)  

وی با تأکید بر اینکه پژوهش‌ها نسبت به اندیشه امام خمینی (ره)، پژوهش در تاریخ نیست، بلکه پژوهش در متن انقلاب اسلامی است، گفت: در این زمینه باید توجه و مراقبت لازم صورت گیرد. چنین جشنواره هایی مانند جشنواره کتاب انقلاب اسلامی باید عهده‌دار این مسئله شود که از تاریخی شدن با اندیشه‌های حضرت امام (ره) خودداری شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) به انقلاب و انقلاب اسلامی نیز به حضرت امام (ره) الحاق دارد. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه باید کتاب‌ها و پژوهش‌ها کاملاً به روز باشد. این موضوع که در طول سی سال یک کتاب در زمینه اندیشه‌های امام تدریس شود، همان تاریخی برخورد کردن با این مسئله است که کاملاً اشتباه است. درواقع شرط تاریخی نشدن کتاب وصایا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) این است که هرسال این کتاب‌ها نو و بروز شده و شرط بروز شدن این کتاب‌ها این است که پژوهش در این زمینه باید مستمر باشد.

هدف برگزاری جشنواره کتاب انقلاب اسلامی توجه به استمرار و متنی بودن اندیشه امام خمینی (ره) است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: لازم است هرسال چند فصل به کتاب وصایا افزوده شود و استاد و دانشجو با یک پژوهش زنده، مستمر و لاینقطع مواجه شوند. اگر در زمینه اندیشه‌های امام (ره) کتابی تدوین شد که شروع و پایان داشت، اشتباه است. پژوهش در این زمینه باید متفاوت باشد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی جشنواره کتاب انقلاب اسلامی را برگزار کردیم که بگوییم به استمرار اندیشه و متنی بودن اندیشه امام خمینی (ره) توجه داریم.

وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش در انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را یک برنامه علمی مستمر می‌دانیم، گفت: همانطور که در برنامه‌های علمی و در سامانه پایش، هر موضوعی سرفصل جداگانه دارد، باید کمیته علمی، سرفصل‌های مشخص و برنامه علمی برای موضوع پژوهش در انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام (ره) تدوین شود و پایان هرسال جشنواره هایی در این خصوص برای تقدیر از برگزیدگان برگزار شود.

وی افزود: بستر این امر، امروز در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم است و پژوهشگاه باید متصدی تدوین برنامه علمی پژوهش در انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام (ره) باشد. بهترین برنامه علمی و خروجی آن باید در درس وصایا مورد استفاده قرار بگیرد.

مدرسان درس وصایا باید محققان اندیشه‌های امام خمینی (ره) باشند 

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: مدرسان درس وصایای امام خمینی (ره) باید محققان اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی باشند. نمی‌شود یک مدرس، محقق این اندیشه نباشد، چرا که این کتاب یک کتاب ترویجی و تاریخی نیست. این کتاب خلق جدید می‌خواهد و باید در این زمینه یک جامعه علمی پویا شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به اختتامیه رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در این زمینه به تمامی مدیران این دانشگاه تبریک می‌گویم و افتخار می‌کنم که ابلاغ‌کننده تشکر مقام معظم رهبری به مدیران دانشگاه بودم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید دارند که سنت حسنه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی رونق بگیرد، اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی نوع جدیدی از شیوه آموزش است. شیوه آموزش مدرن، دوباره رجعت به گفتگوست که باید به آن توجه ویژه شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ما یک نقطه تاریخی بسیار مهم در سال 148 هجری قمری که سال شهادت امام جعفر صادق (ع) و تولد امام رضا (ع) است، داریم. در این نقطه یک پیوستگی در بحث امامت در نگاه به فضای گفتمانی به وجود آمد که تمدن‌ساز شد. این یک نقطه عطف است و مسیر جدیدی شروع شد که ثمره آن امروز در خلق تمدن قابل مشاهده است. درواقع ماحصل این نقطه تاریخی، آموزش مکتب مناظره و گفتگو بود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نباید در کلاس‌های دانشگاه متکلم وحده باشیم، گفت: باید بتوانیم فضای آزاداندیشی که مکتب گفتگوست را در دانشگاه احیا کنیم. یکی از مباحث بسیار جدی مبحث گفتگو برای بالا بردن سطح دانش اجتماعی دانشجویان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است.

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی پیرامون انقلاب اسلامی، نظریه‌های امام خمینی (ره) و هدایت‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: پژوهشکده انقلاب اسلامی باید کرسی‌های آزاداندیشی پیرامون انقلاب اسلامی، نظریه‌های امام (ره) و هدایت‌های مقام معظم رهبری خصوصاً در مباحث بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار کند.

وی با بیان اینکه طراحی روش آموزش متناسب با فضا و زمان بسیار مهم است، اظهار داشت: باید در این زمینه اندیشه‌های امام (ره) با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در متن جامعه وجوانان تقویت شود. اگر بتوانیم مبحث اندیشه‌های امام (ره) را به یک مسئله روز تبدیل کنیم، جوانان نیز به این مسئله وارد شده، نظرمی‌دهند و نظراتشان در کرسی‌های آزاداندیشی تکمیل می‌شود.

عضوهیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال گذشته در سالروز چهاردهم خرداد به نگاه تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی امام (ره) توجه داشتند. این موضوعی است که باید به صورت جدی در درس وصایا مورد توجه قرار گیرد و این درس براساس امام تحول‌خواه و تحول‌آفرین تدریس شود. انشاءالله با پژوهش‌های سازمانی بتوانیم جایگاه درخوری نسبت به اندیشه‌های امام خمینی (ره) ایجاد کنیم.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد که درس وصایای امام خمینی (ره) به عنوان یک درس متنی در این دانشگاه تدریس می‌شود. ما این کار خوب را ستایش می‌کنیم و باید آن را بسط داده و تکمیل کنیم.

کد خبر: 1097939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =