چه عواملی قاتلان طبیعی سیستم ایمنی بدن را یاری می‌دهند؟

سیستم ایمنی به عنوان مهمترین سیستم عملکردی بدن انسان است گاهی تحت تاثیر عواملی قرار می‌گیرد که عملکرد آن را مختل می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، اگر سلول‌های T مانند تیمی از پزشکان متخصص در یک اتاق اورژانس باشند، سلول‌های NK امدادگران هستند؛ آن‌ها ابتدا به محل حادثه می‌رسند و تا رسیدن نیروهای تقویت کننده، کنترل آسیب را انجام می‌دهند.

بخشی از سیستم ایمنی ذاتی ما این اولین پاسخ دهندگان را اعزام می‌کند، سلول‌های NK از بدو تولد برای شناسایی و پاسخ به خطر ابتدایی هستند. یادگیری آنچه به سلول‌های NK سوخت می‌دهد، یک منطقه فعال تحقیقاتی در زمینه ایمونولوژی است که دارای پیامدهای مهم بالینی است.

جوزف سان، ایمونولوژیست در موسسه اسلون کترینگ می‌گوید: در حال حاضر علاقه زیادی به سلول‌های NK به عنوان هدف بالقوه ایمنی درمانی وجود دارد.

او افزود: هرچه بیشتر دریابیم چه چیزی باعث تحریک این سلول‌ها می‌شود، بهتر می‌توانیم آن‌ها را برای مبارزه با بیماری برنامه ریزی کنیم.

کارهای قبلی محققان MSK و موسسات دیگر نشان داده است سلول‌های T برای انجام عملکردهای محافظتی خود به گلیکولیز هوازی اعتماد می‌کنند، اما اینکه سلول‌های NK برای تامین انرژی فعالیت‌های خود به این شکل از متابولیسم بستگی دارند، مشخص نبوده است. 

از آنجا که دکتر سون و همکارانش سلول‌های NK را در حیوانات مطالعه کردند، می‌توانند نوع متابولیسم سلول‌های NK را تعیین و آن را با محیط T مقایسه کنند. آن‌ها دریافتند که سلول‌های NK حدود ۵ روز قبل از پاسخ سلول‌های T با افزایش گلیکولیتیک خود، گلیکولیز هوازی را افزایش می‌دهند.

دکتر شپارد می‌گوید: این با این ایده سازگار است که سلول‌های NK سلول‌های ایمنی ذاتی هستند که برای ایجاد واکنش سریع بسیار مهم هستند.

این یافته‌ها مربوط به تلاش‌های مداوم برای استفاده از سلول‌های NK به عنوان ایمونوتراپی در افراد مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌هاست. به طور خاص آن‌ها پیامدهایی در استفاده از سلول‌های NK به عنوان نوعی سلول درمانی دارند، هنگامی که سلول‌ها در خارج از بدن بیمار رشد می‌کنند و سپس دوباره در خون بیمار تزریق می‌شوند.

به گفته دکتر شپارد، اگر این سلول‌‎ها به منظور تقسیم سریع، در ظرف پرورش داده شوند، ممکن است هنگامی که آن‌ها را درون بدن بیمار قرار می‌دهید، آنقدرها پتانسیل انجام گلیکولیز هوازی را نداشته باشند.

نتیجه لازم برای محققانی که آزمایش‌های بالینی را طراحی می‌کنند این است: آن‌ها باید تعادلی بین تشویق سلول‌های NK به تکثیر و حفظ استقامت آن‌ها پیدا کنند. این سلول‌های NK پیراپزشکی سیستم ایمنی بدن ما هستند، بنابراین مهم است که آن‌ها سریع و پاسخگو باشند.

انتهای پگیام/

کد خبر: 1097996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =