برخورد خون سرد، راهکار مهم در مقابله با کرونا

میرهاشمی گفت:چون بیماری کرونا با بیماری روانی هنوز منبع و ارتباط مشخصی ندارد، بنابراین شرط عقل این هست که مقدار بیشتری احتیاط صورت بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مالک میرهاشمی روانشناس در خصوص تأثیر ویروس کرونا در ابتلای افراد به بیماری روانی اظهار کرد: هرچند که مدت زیادی از شیوع این ویروس نگذشته است، شاید خیلی زود باشد که درباره اثر این ویروس بر روی بیماران روانی قضاوت کنیم.

وی افزود: آنچه آشکار هست و می‌توان بر اساس عقل سلیم قضاوت کرد، همه گیری گسترده این بیماری و سهولت سرایت آن است که وحشت زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند، در نتیجه افرادی که مستعد جنبه‌های هراس و نگرانی هستند و زمینه آن را هم دارند، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

میرهاشمی ادامه داد: من شاهد بودم که اعضای خانواده‌ای، نزدیک به یک سال و نیم از منزل خود بیرون نیامدند. در واقع فقط ۱۰ تا ۱۵ روز برای خرید وسایل خانه بیرون می‌آمدند. البته این موضوع تحت تاثیر خود بیماری نیست. بر اساس گزارش ها، بیماری کرونا علائم جسمانی دارد، اما عوارض آن نیز نگرانی‌ها، هیجان‌های منفی و تغییراتی را در سبک زندگی افراد به وجود می‌آورد که همین مسئله باعث بروز رفتارهای نامتعارف در خانه، مختل شدن روابط زناشویی و روابط بین فردی افراد و تمامی اعضای خانواده می‌شود.

کنترل فرزند در قرنطینه، انرژی بیشتری از پدر و مادر می‌طلبد

وی افزود: در این شرایط کرونایی، مدرسه نرفتن بچه‌ها بار مضاعفی را بر دوش خانواده‌ها از نظر برخورد با فرزندان در منزل تحمیل می‌کند و مستلزم صرف انرژی بیشتری از طرف مادر و همچنین پدر برای کنترل بچه است که در دراز مدت می‌تواند منجر  به عوارضی شود که در صورت داشتن عوامل زمینه ساز، عوامل آشکارساز مثل بیماری کرونا می‌توانند بیماری‌های روانی را در افراد آشکار کنند. اما بر اساس شواهد هنوز زود هست که بتوانیم قضاوت کنیم.

خارج شدن رفتارها از حالت عادی بخاطر ضعف‌های جامعه

این روانشناس درباره شیوع ترس‌های ناشی از مرگ و میرهای دوره کرونا بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که بعد از یک ماه از شروع کرونا انجام شد، ترس، نگرانی و عوارضی که ناشی از مرگ نزدیکان، دوستان، آشنایان و کسانی است که محبوبیت داشتند، می‌تواند نشانه‌هایی را هر چند خفیف در افراد به وجود آورد که به گونه‌ای شادی و نشاط را از خود نشان ندهند. به خصوص در جامعه ما که با توجه به مسائل اقتصادی و عدم تامین واکسن مورد نیاز برای واکسینه شدن جامعه عوامل آشکارسازی را فراهم می‌آورند که منجر به بروز رفتارهای غیرعادی در افراد می‌شوند و در نهایت رفتارهای هنجار شکنانه در جامعه به وجود می‌آید.

عوامل جسمانی منشأ بیماری‌های روانی

وی درباره اینکه ۲۰ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، در مدت ۹۰ روز به یک اختلال روانی مبتلا شده اند، گفت: این که چه اتفاقی در بدن می‌افتد، هنوز معلوم نیست یعنی ما باید به دنبال این باشیم که چه تاثیرات هورمونی یا کالبدی یا نورولوژیکال در بدن اتفاق می‌افتد که عوارض روانشناختی دارد. هرچند می‌دانیم که اکثر بیماری‌های روان شناختی و گروهی از آن‌ها جنبه جنرال مدیکال کاندیشن دارند، یعنی ناشی از شرایط پزشکی یا عوامل جسمانی مانند تیروئیدیسم هستند.

این روانشناس تصریح کرد: از این جهت که ویروس کرونا همانند آنفلوانزا ، با شیوع گسترده ایجاد وحشت می‌کند، تا حد زیادی منجر به بروز برخی از رفتارهای ناهنجار می‌شود که قضاوت در قالب اختلال روانی زود است و عوارض بیماری کرونا باید در دراز مدت بررسی شود تا ارتباط آن با بیماری روانی مشخص شود.

دریافت راهکارهای بهداشتی از مراکز و منابع قانونی و واقعی و علمی

میرهاشمی در خصوص راهکار درمانی تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد ترس و نگرانی بیش از حد بهتر است اول این واقعیت را قبول کنیم که این ویروس با این نام وجود دارد و انکار آن کارساز نیست.

وی افزود: در حال حاضر راهکارهای مختلفی برای مقابله با ویروس کرونا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که در نتیجه آن مردم سردرگم هستند که چطور می‌توانند با آن مقابله کنند. همین آشفتگی‌ها باعث می‌شود مردم ویروس کرونا را خیلی جدی نگیرند که در نتیجه آن موج‌های مختلفی از شیوع این ویروس هر از گاهی جان تعداد قابل توجهی از هموطنان را می‌گیرد.

بنابراین یکی از این راه‌ها قبول این واقعیت است که چنین مشکلی وجود دارد و دوم اینکه راهکارهای بهداشتی را از مراکز قانونی و منابع علمی دریافت کنند، نه هر کسی هر چیزی مطرح کرد، مردم آن‌ها را اعمال کنند. حتی بر اساس نتایج تحقیقات علمی ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل نمی‌شود و تنها راه انتقال آن از طریق هوا است.

تضعیف سیستم ایمنی بدن با واکنش‌های هیجانی

این روانشناس افزود: بهداشت شخصی و کاهش ترس و وحشت از این بیماری از جمله راهکارهای مقابله با ویروس کرونا است. معمولا وقتی در برابر مشکلی قرار می‌گیریم اولین واکنش ما واکنش هیجانی همراه با ترس و نگرانی و اضطراب شدید است و همین باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، بنابراین با خونسردی برخورد کردن  می‌تواند راهکاری مهم در مقابله با این بیماری باشد.

میرهاشمی در مورد مقابله با آثار این بیماری تاکید کرد: در زمینه مقابله با آثار بیماری روانی، تا جایی که امکان دارد، افرادی که زمینه ابتلا به بیماری کرونا دارند، به طور موقت در مکان‌هایی نگهداری شوند که خطر ابتلا به ویروس کرونا در آنجا کمتر است و رعایت بهداشت فردی را به حداکثر برسانند. چون منبع بیماری کرونا با بیماری روانی هنوز مشخص نیست، در نتیجه شرط عقل این است که مقدار بیشتری احتیاط شود تا بعدها دچار مشکل نشویم.

تعارض دوری و نزدیکی، آسیبی برای خانواده

وی درباره دیگر عوارض کرونا ادامه داد: از عوارض دیگر بیماری کرونا، اطرافیان آن هستند. اطرافیانی که حالت تعارض دارند و دور می‌شوند. از این جهت که خودشان مریض نشوند. از این جهت که آن عزیزشان هست و یکی از اعضای خانواده را باید مراقبت کنند تا بهبود حاصل شود.

این روانشناس افزود: بنابراین این اضطراب و نگرانی، خانواده را می تواند دچار مشکل کند و اگر شدتش بیشتر باشد و طولانی مدت، می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد و این به خاطر میزان زیاد مرگ و میر ناشی از این بیماری بوده و طبیعی است که افراد در مقابل مرگ، واکنش‌های منفی از خودشان نشان بدهند و در نتیجه پاسخ‌های هشدار نسبت به استرس، نگرانی و ترس، اگر بیش از حد باشد، در دراز مدت اثر سویی روی سیستم ایمنی بدن و کارکرد روانشناختی و رفتاری باقی می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =