افرادی که مردمک بزرگ‌تری دارند، باهوش‌ترند

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که افرادی که مردمک چشم‌شان بزرگ‌تر است نسبت به افراد دیگر از هوش بیشتری برخوردارند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان موسسه فناوری جورجیا با انجام آزمایش‌های جدید روی افراد مختلف، متوجه شده‌اند که ارتباطی بین اندازه مردمک چشم و هوش افراد وجود دارد و به همین دلیل، کلمه EYE Q را جایگزین IQ کرده‌اند. آنها دریافتند که به غیر از ارتباط اتساع مردمک چشم با برانگیختگی و خستگی افراد، این امر با هوش افراد هم ارتباط دارد و هر چه مردمک چشم بزرگ‌تر باشد، فرد از هوش بالاتری برخوردار است.

به گفته محققان، در آزمایش روی داوطلبان، تفاوت در اندازه مردمک چشم کسانی که بالاترین امتیاز را در تست‌های هوش گرفتند و کسانی که کمترین امتیاز را گرفتند، با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده بود. افرادی با مردمک چشم بزرگ‌تر، نتایج بهتری را در تنظیم فعالیت مغز در منطقه مرتبط با هوش و حافظه از خود نشان دادند.

محققان برای این آزمایش از ۵۰۰ نفر در رنج سنی ۱۸ تا ۳۵ سال از آتلانتا دعوت به همکاری کردند و اندازه مردمک چشم آنها را با دستگاه ردیابی چشم کنترل کردند. این دستگاه بازتاب نور مردمک و قرنیه را از طریق یک دوربین پرقدرت ضبط می‌کند و در حالی که داوطلبان به مدت چهار دقیقه به یک صفحه خالی نگاه می‌کردند تا یک خط ممتد ایجاد کنند، مردمک چشم آنها را ردیابی می‌کرد. این امر به محققان امکان ‌داد که اندازه متوسط مردمک چشم داوطلبان را اندازه‌گیری کنند و تغییرات آن را از طریق انواع آزمون‌ها و فعالیت‌های مغزی تحت نظر بگیرند.

گفتنی است که متوسط اندازه مردمک انسان – که همان دیافراگم دایره‌ای سیاه در مرکز چشم اس- می‌تواند از ۲ تا ۸ میلی‌متر باشد و اندازه آن توسط عنبیه چشم کنترل می‌شود.

محققان در حین آزمایش، از داوطلبان خواستند که در زمان ایجاد خط ممتد به یک سری چیزهای مختلف فکر کنند تا با این کار طیف وسیعی از زمینه‌های هوشی آنها را اندازه‌ بگیرند. در واقع در این آزمایش توانستند ظرفیت استدلال در زمان مشکلات، توانایی به خاطر سپردن اطلاعات در طول زمان و توانایی تمرکز آنها حتی در هنگام حواس‌پرتی افراد را ارزیابی کنند و دریافتند که کسانی که اندازه متوسط مردمک آنها بزرگ‌تر است، حافظه و قدرت استدلالی بالاتری دارند. این امر نشان دهنده پیوند محکم بین مغز و چشم است و محققان امیدوارند که در آینده روی جزئیات بیشتری از این موضوع مطالعه کنند.

البته براساس نتایج این مطالعه، اندازه مردمک با سن ارتباط منفی دارد؛ به این شکل که هر چقدر افراد سن‌شان بالاتر می‌رود، مردمک چشم‌شان کوچک‌تر و تنگ‌تر می‌شود. با این حال، اگر فاکتور سن را حذف کنیم، بین هوش و اندازه مردمک رابط مستقیم وجود دارد. با این حال، محققان برای فهمیدن اینکه چرا دقیقا این دو فاکتور با هم ارتباط دارند، نیاز به مطالعه دقیق‌تری روی مناطق فعال مغز دارند. آنها متوجه شدند که اندازه مردمک چشم به ناحیه‌ای از مغز مرتبط است که در ساقه فوقانی قرار دارد و از طریق اتصالات عصبی به بقیه مغز گسترش می‌یابد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1098415

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تبسم IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      منم مردمک چشمم بزرگه 🤗