حضور ۸۰ درصد کانون‌های فرهنگی در جشنواره رویش

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، از حضور ۸۰ درصدی کانون‌های فرهنگی در جشنواره رویش خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم صبح امروز در افتتاحیه نهمین جشنواره ملی رویش که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهارکرد: بدون گمان وقتی از کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان صحبت می شود، این نکته مورد توجه قرار می گیرد که باید ببینیم کیفیت و کمیت زندگی تحصیلی دانشجویان چگونه است.

وی افزود: باتوجه به اینکه بیشتر فعالیت فرهنگی و تشکیلاتی دانشجویان در مقطع کارشناسی انجام می شود، باید ببینیم که چه چیزی کمیت این دوره را تعیین می کند. تمام این دوره منحصر در کلاس، کارگاه و آزمایشگاه نیست بلکه علاوه بر این ‌ها، زمان‌های فراخ تری را در اختیار داریم که کیفیت این دوره را مشخص می کند.

غفاری ادامه داد: آن چه که موجب طراوت، بالندگی و ایجاد نشاط در دوره تحصیلی می شود، ناشی از کنش گری دانشجویان در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که کانون های فرهنگی کلیدی ترین بخش این دوره محسوب می شوند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: خوشبختانه تحرک، فعالیت و تلاش دانشجویان در عرصه کانون های فرهنگی بسیار چشم‌گیر است؛ به طوری که تقریبا ۸۰ درصد کانون های فرهنگی فعالیت خود را در جشنواره رویش ثبت کرده اند.

وی گفت: امروزه آن چه که در عرصه فرهنگی و اجتماعی آن تعین کننده است، هنر "حضور" است. این حضور باید مبتنی بر کنش گری داوطلبانه و مسئولانه باشد و کانون های فرهنگی‌به خوبی توانسته اند این موضوع را نهادینه و باز تعریف کنند.

غفاری با اشاره به مجموعه کانون های فرهنگی بیان کرد: وقتی مجموعه ای به این وسعت شکل گرفته و وظایفی را برای خود تعیین کرده است، درواقع به معنی نهادسازی فرهنگی است. طبیعتا مجموعه هایی که دارای نهادسازی فرهنگی هستند، کنش گری بیشتری در عرصه های فرهنگی و اجتماعی خواهند داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه کانون های دانشجویی مهم ترین بستر برای نهادسازی فرهنگی‌هستند، یادآور شد: در سال های گذشته به لحاظ تشکیلاتی و اقدام و عمل، شاهد فعالیت های دانشجویی با محوریت کانون ها در عرصه های مختلف بوده‌ایم. این خود دستاوردی بسیار مهم برای نظام آموزش عالی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: بدون تردید فضای فعلی کشور، اثر خود را در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها می گذارد. درحالی که امروزه شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نشان می دهد که در غیاب فعالیت های دانشجویی به صورت فیزیکی، شاهد کنشگری خاصی نیستیم. 

غفاری افزود: طبیعتا اعتنا و اهتمام کانون های دانشجویی به صورت مستمر ادامه خواهد داشت زیرا آن ها نقش کلیدی را در شکل گیری فضای با نشاط و پرطراوت در فضای دانشجویی دارند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: اساسا وقتی به دنبال وسعت نظر، بصیرت و بینش عمیق هستیم، باید برای رسیدن به آن ها تلاش و فعالیت داشته باشیم. طبیعی است که اگر این تلاش به صورت تشکیلاتی انجام شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل کانون های دانشجویی می توانند بستر تشکیلاتی مناسبی برای این تلاش‌ها باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =