روسای جمهور تسلط کافی بر حوزه فرهنگ ندارند/ نبود ضمانت اجرایی بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تاکنون هیچ کدام از روسای جمهور، تسلط کافی بر حوزه فرهنگ نداشته‌اند به همین دلیل آنچنان که باید و شاید به جلسات و فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحولات فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید داشته‌اند.  به عقیده برخی فعالان فرهنگی، با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود اسناد بالادستی متعدد، رفت و آمد دولت‌های مختلف توانسته تحول چشم‌گیری را در مسائل فرهنگی جامعه ایجاد کنند. این درحالی است که به گفته برخی کارشناسان، نبود رویکرد فرهنگی مناسب در روسای جمهور یکی از دلایل اصلی این موضوع محسوب می‌شود.

در همین ارتباط، محمدهادی‌همایون رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به مواجه دولت جدید با چالش‌های فرهنگی جامعه اظهارکرد: مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشتیم، اهمیت اصل فرهنگ به عنوان امری که باید در سفره مردم حضور داشته باشد. ما فرهنگ را در ۱۰۰ سال گذشته کادوپیچ کرده‌ایم و با نگاهی اشرافی و بالا به پایین، آن را به حاشیه برده‌ایم.

وی افزود: اصلی‌ترین مسئله دولت جدید، جریان دادن فرهنگ در بخشی از امور جامعه است؛ اموری مانند اقتصاد و سیاست که بیشتر مواقع بدون توجه به مسائل فرهنگی به آن‌ها پرداخته‌ایم. به همین دلیل دولت آینده وظیفه دارد که وهله اول، اموری مانند اقتصاد و سیاست را با نگاه فرهنگی مدیریت کند تا همانند دولت‌های گذشته، مسئال فرهنگی مغفول نماند و به عنوان موضوعات حاشیه‌ای به آن توجه نشود.

رئیس جمهور باید رویکرد فرهنگی مشخص داشته باشد

همایون درباره نقش رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای انقلاب فرهنگی در تحولات فرهنگی کشور ادامه داد: رئیس جمهور باید شخصیتی فرهنگی داشته باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی را جایگاهی تصمیم گیر و قانون گذار در زمینه مسائل فرهنگی بداند. به طور معمول روسای جمهور ترجیح می‌دهند که مصوبات خود را ازهیئت دولت پیگیری کنند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در آنجا اعمال کنند؛ درحالی که رئیس جمهور باید به نوبه خود نگاه فرهنگی مشخص داشته باشد تا بتواند ازجایگاه قانونی شورای انقلاب فرهنگی به درستی استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگا امام صادق(ع) تصریح کرد: تاکنون هیچ کدام از روسای جمهور، تسلط کافی بر حوزه فرهنگ نداشته‌اند به همین دلیل آنچنان که باید و شاید به جلسات و فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه نمی‌کنند. البته نباید فراموش کنیم که مشکلات شورای عالی انقلاب فرهنگی منحصر به رئیس جمهور نیست اما قطعا رویکرد فرهنگی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا، تاثیر بسزایی را در فعالیت‌ها و برنامه‌های آن خواهد داشت.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد

وی با اشاره به برخی از مشکلات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مشکلات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای این شورا هستند. هیچ کدام از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هیئت علمی این شورا نیستند و در کنار شرکت در جلسات شورا، به امور دیگر نیز می‌پردازند. درحالی که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید عضو هیئت علمی این شورا باشند و علاوه بر داشتن مسئولیت مشخص، دفترکار جداگانه برای مدیریت امور شورا داشته باشند.

همایون اضافه کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد و یکی از مشکلات اصلی آن هم نبود بودجه مشخص است. بودجه فرهنگی از مسیر دیگری توزیع و تصویب می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند نقش خاصی در این زمینه داشته باشد؛ به همین دلیل نمی‌تواند ابعاد نظارتی خود را بر حسن اجرای مصوبات تقویت کند. طبیعی است که در این شرایط، دستگاه‌های مختلف آنچنان نیازی نمی‌بینند با شورای انقلاب فرهنگی هماهنگ باشند و هرکدام کار خودشان را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =