علت زانو درد در سنین جوانی چیست؟

یک متخصص ارتوپد معتقد است عارضه شایع درد زانو در سنین جوانی و بروز نرمی کشکک زانو به سبک زندگی و تغذیه نامناسب بستگی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ذبیح الله حسن زاده، متخصص ارتوپد و جراح در مورد دردهایی که در زانوی جوانان ایجاد می شود، اظهار کرد: معمولا درد زانو در جوانان یعنی افراد ۲۰ تا ۴۰ سال، شایع است و دیده می‌شود که معمولا در نقطه‌ای خاص از زانو دچار آسیب دیدگی و احساس درد می‌شوند.

حسن زاده افزود: آسیب‌های زانو معمولا دو دلیل دارد، یکی آسیب خود زانو است و دیگری آسیب‌های اطراف زانو. به طور کلی هر گونه تغییر شکل در زانو مثل زانوهای ایکسی یا پرانتزی می‌تواند برای بیمار، در سنین خاص درد زانو را ایجاد کند و نیاز به پیگیری دارد.

او ادامه داد: ممکن است برخی از پزشکان متخصص پس از مراجعه بیمار با معاینه و عکسبرداری به این نتیجه برسند، آسیبی که در زانو وارد شده تنها آرتروز است و اغلب با  همین تشخیص بیمار را قانع کرده و داروهای مورد نظر را برایش تجویز می‌کنند.

حسن زاده در مورد بیماری آرتروز گفت: این بیماری معمولا در افرادی که بالای ۴۰ و ۴۵ سال هستند، بروز می‌کند و اغلبدر جوانان قابل مشاهده نیست مگر اینکه سابقه ضربه یا فشار و آسیب ورزشی داشته باشند.

این متخصص ارتوپد و جراح تصریح کرد: توصیه ما این است که بیمار، به توضیحات پزشک معالج گوش بدهد و نکاتی که جراحان ارتوپد مطرح می‌کنند را رعایت کند. در موارد این چنینی متخصصان ارتوپدی معمولا نکاتی را به بیمار آموزش می‌دهند اما متاسفانه بیماران، ترجیح می‌دهند با تجویز یک قرص و پماد نتیجه بگیرند.

حسن زاده بیان کرد: درد زانو در سنین پایین، آرتروز نیست بلکه عارضه‌ای به نام نرمی غضروف‌های اطراف زانو است که به درد قُدام زانو مشهور است. 

او در مورد راهکارهای درمانی این عارضه گفت: سه عنصر اساسی وجود دارد که مشکلات و دردهای زانو در جوانان را کاهش می‌دهد. ابتدا تحرک و فعالیت فیزیکی و سبک زندگی، نکات ساده و پیش پا افتاده اما موثر را رعایت کنند. از نشستن‌های طولانی روی دو زانو و چهار زانو پرهیز کنند و حتما تحرک کافی و پیاده روی روزانه را داشته باشند. حرکت‌های کششی و نرمش‌های روزانه را ترک نکنند، زیرا در طولانی مدت دچار مشکل می‌شوند.

این متخصص ارتوپد و جراح ادامه داد: پیاده روی مناسب با کفش استاندارد بر روی سطح مناسب و بدون شیب یک عامل موثر در تقویت عضلات و استخوان‌های ماست.

او ادامه داد: استفاده مداوم از سرویس بهداشتی ایرانی، استفاده مداوم از پله‌ها و نشستن‌های طولانی، رانندگی‌های زیاد و سفرهای زمینی باعث می‌شود که غضروف‌های زانو دچار ساییدگی و آسیب شوند که ابتدا به شکل شیاری شدن غضروف‌های کشکک زانو در می‌آید و یا دچار خط خوردگی و آسیب‌هایی می‌شود و در طولانی مدت منجر به جدا شدن غضروف از بافت زیرینش می‌شود که به آن نرمی کشکک زانو می‌گویند.

حسن زاده گفت: دومین مورد استفاده از تغذیه مناسب که حاوی لبنیات و مواد مغذی استخوان و غضروف ساز است. جوانان با مصرف غذاهای دریایی می‌توانند درد ناشی از نرمی غضروف‌های اطراف زانو را کاهش دهند. متاسفانه اکثرا جوانان خودشان را به بهانه‌های مختلف از مصرف لبنیات محروم می‌کنند در حالی که لبنیات و مواد حاوی کلسیم یکی از پایه‌های اساسی پر انرژی بودن عضلات و استخوان‌های بدن است.

او ادامه داد: همچنین کاهش مصرف نوشابه که یکی از عوامل سرعت دهنده به روندی پوکی استخوان است، نقش بسزایی در سلامت جوانان خواهد داشت. استفاده کافی از ویتامین دی نیز یک امتیاز محسوب می‌شود و جلوی نرمی و پوکی استخوان‌ها را می‌گیرد.

این متخصص ارتوپد و جراح گفت: توصیه سوم، استفاده از مکمل هاست. گاها مشاهده می‌شود که افراد تمایل دارند در کنار تغذیه و تحرک مناسب از مواد دارویی غضروف ساز نیز استفاده کنند که این می‌تواند بخش اندکی از بیماریشان را التیام دهد. باید توجه داشت که داروهای غضروف ساز به تنهایی نمی‌توانند نقش موثری داشته باشند و معجزه کنند، اما داروهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند می‌توانند در کنار درمان‌های دیگر، موثر باشد و به طور کلی مکمل‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد در بهبود شرایط فرد تاثیرگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =