آغاز رزمایش مشترک نیروهای زمینی عربستان و آمریکا

رزمایش مشترک موسوم به «پنجه‌های شاهین ۴» با مشارکت نیروهای زمینی سعودی و آمریکا، امروز (چهارشنبه) در شمال عربستان آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، رزمایش پنجه‌های شاهین ۴ با مشارکت نیروهای زمینی سعودی و آمریکا در منطقه‌ شمالی عربستان از امروز آغاز شده است.

عربستان هدف از برگزاری این رزمایش مشترک را «تقویت همکاری نظامی میان سعودی و آمریکا و یکپارچه‌سازی مفاهیم نظامی از طریق فعالیت مشترک میان نیروهای زمینی دو کشور و تبادل اطلاعات و تجارب نظامی و توافق‌ بهتر در زمینه‌ آمادگی‌های نظامی و افزایش توان‌ نبرد برای هرگونه تهدید خارجی» اعلام کرد.

اردیبهشت ماه گذشته نیز نیروی هوایی آمریکا و عربستان رزمایش مشترکی با عنوان «سراب صحرا3» با هدف اعلامی «ایجاد بازدارندگی لازم در برابر هرگونه حمله‌» برگزار کردند.

آمریکا در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و همچنین حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، سربازانش را از خاک عربستان خارج کرد. «اسامه بن لادن» رهبر سابق شبکه «القاعده» تا مدتها همواره از حضور قوای نظامی آمریکا در عربستان انتقاد می‌کرد. تابستان سال ۹۸ مقامهای آمریکایی اعلام کردند، جنگنده‌ها، سامانه‌های دفاع هوایی و احتمالا بیش از ۵۰۰ نظامی آمریکایی قرار است به بهانه بالا گرفتن تنش با ایران مجددا به پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در شهر ریاض بازگردند. همچنین گزارش شده که نیروهای عملیات ویژه آمریکا به نظامیان عربستانی در طول مرز این کشور با یمن کمک و پشتیبانی می‌کنند.

در حال حاضر بیشتر پایگاه‌های نظامی آمریکا در مناطق شرقی عربستان، در حاشیه خلیج فارس و یا در اطراف ریاض پایتخت این کشور مستقر شده‌اند.

رسانه‌های عربستان سعودی یکشنبه گذشته نیز از آغاز رزمایش هوایی این کشور با حضور پنج کشور عربی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در جنوب شرق ریاض خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرده بود که این رزمایش با نام «طویق ۲» با مشارکت کشورهای مصر، اردن و عمان، در کنار کویت و بحرین به عنوان کشورهای ناظر آغاز شد.

بر اساس این گزارش، این رزمایش مشترک برای دو هفته ادامه خواهد داشت و شامل برنامه ریزی و اجرای پروازهای متعدد خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =