رایزنی روسیه و ترکیه در خصوص آخرین تحولات در سوریه، قره‌باغ و اوکراین

دیپلمات‌های ارشد روسیه و ترکیه در مورد طیف گسترده ای از موضوعات منطقه‌ای وجهانی و تقویت روابط دوجانبه به بحث وتبادل نظر پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه روسیه چهارشنبه از رایزنی با ترکیه در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم منطقه  و جهان از جمله بحث در مورد سوریه، قره باغ، تنش بین رژیم صهیونیستی و مقاومت و آخرین تحولات در اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «معاونان وزارت خارجه روسیه و ترکیه در زمینه طیف وسیعی از موضوعات مربوط به کمک‌های بین‌المللی در حل بحران سوریه، توافق آتش بس در قره باغ، درگیری بین رژیم صهیونیستی و مقاومت و سایر بحران‌های منطقه‌ای از جمله اوضاع اوکراین به بحث و تبادل نظر پرداختند.»

وزارت امور خارجه روسیه افزود: «مسکو بر لزوم برخورد مناسب با اوضاع در جنوب شرقی اوکراین وعدم پذیرش آرمان‌های نظامی‌گری کی‌یف و اقدامات مختلف ضد روسی تاکید کرد.»

مسکو و آنکارا در این گفت‌وگو بر تعهد خود در هماهنگی بیشتر تلاش‌ها جهت تقویت صلح و ثبات در مناطق ذکر شده تاکید کردند. همچنین فعالیت مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای نظارت بر آتش‌بس در منطقه درگیری قره باغ مورد ستایش قرار طرفین گرفت و توافق شد که ادامه کار برای رفع موانع  در روابط اقتصادی و حمل و نقل در قفقاز جنوبی ادامه یابد.

دیپلمات‌های روسیه و ترکیه همچنین توافق کردند که تماس‌ها را برای گفت‌وگو در مورد مسائل دو جانبه حفظ کرده و بر لزوم افزایش همکاری در مبارزه با عواقب گسترش ویروس کرونا و  تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک» در ترکیه تاکید کردند.

این در حالی است که وزیر خارجه روسیه چهارشنبه از در نظر گرفتن منافع ایران و ترکیه در مذاکرات سه جانبه بین روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد.

لاوروف گفت: «اثر بخشی فعالیتهای کارگروه سه جانبه قبل از هر چیز با توجه به این که این رفع موانع به طور مستقیم به بهبود زندگی مردم کمک می‌کند، تعیین می‌شود.هم منافع ترکیه و هم منافع ایران در این مباحث سه جانبه بدون تردید در نظر گرفته می‌شوند. در غیر این صورت، رفع موانع نتیجه حداکثری نخواهد داشت.»

جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده که جنگ وخونریزی به صلاح کشورهای دوست وهمسایه نیست و طی این مدت بارها باکو و ایروان را به برقراری ثبات در منطقه و رعایت قوانین بین‌المللی دعوت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =