انتظارات بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده چیست؟

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در خصوص انتظارات بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده گفت: منتحب مردم باید درک درستی از بازار سرمایه و جایگاه آن در اقتصاد داشته باشد و همین موضوع نیز در روند تصمیم‌گیری‌های رئیس جمهور بعدی اثرگذار است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید مهدی سدیدی گفت: در سالجاری در ادامه آنچه در شش ماهه سال گذشته اتفاق افتاد، بازار سهام وضعیت پرنوسانی داشت و بر این اساس سرمایه‌گذاران کماکان منتظر بازگشت این بازار به دوران با ثبات هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر بازار سهام از کاهش نرخ بهره بین بانکی اذعان داشت: این تلقی می‌شود که اگر نرخ بهره بین بانکی پایین بیاد، اقبال به سمت بازار سرمایه بیشتر بشود، اما این را هم باید در نظر بگیریم که شرایط و واکنش بازار سرمایه به این موضوع در دورانی که بازار پرنوسانی را شاهد هستیم می‌تواند متفاوت باشد.

وی با بیان این که البته در شرایط کنونی فاکتورهای متفاوتی بغیر از نرخ بهره بین بانکی می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد، در مورد دغدغه‌های این بازار گفت: زمانی که روند تاریخی بازار سرمایه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که یکی از پیشران‌های جدی این بازار در دوران رشد خود، حجم نقدینگی وارده به این بازار سهام است و بررسی تاریخچه این بازار در سال‌های گذشته این موضوع را تایید می‌کند.

سدیدی اضافه کرد: در نیمه نخست سال گذشته میانگین معاملات روزانه در بازار سهام حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بود که این عدد در نیمه نخست امسال به 5 هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بنابراین مهمترین عنصر کنونی بازار سرمایه که نقدینگی و نقدشوندگی است در حال حاضر در این بازار وجود ندارد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با تاکید بر این که ما در برهه جدی و خاصی در شرایط اقتصاد کشور هستیم، گفت: بعد از بحران آب که مساله جدی در کشور هست، بحث بحران اعتماد در رتبه دوم قرار دارد و باید سرمایه‌های اجتماعی در این راستا مورد توجه قرار بگیرد، چرا که تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی را زمانی می‌توانیم اتخاذ کنیم که اعتماد عموم در سطح قابل قبولی برای همراهی در این زمینه باشد.

سدیدی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 اظهار داشت: در این شرایط باید در مبانی سیاست و تصمیم‌گیری، از مدیران عالی با مهارت‌های ادراکی استفاده کنیم و بعد به دنبال مهارت‌های فنی باشیم. این در حالی است که صحبت‌های برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بجای کلان اقتصاد و بازار سرمایه به سمت ریزساختارهای بورس تنزل پیدا می‌کند. به همین جهت باید نگاه خود را به سمت نامزدهایی تغییر دهیم که در این زمینه دقت نظر کافی داشته باشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها ادامه داد: در شرایط کنونی فشار روانی فعالان بازار سرمایه باید از سایر ذینفعان به‌گونه‌ای مدیریت شود؛ چرا که هر چقدر فشار روانی در این حوزه زیاد باشد زیانش به سمت بازار سرمایه افزایش پیدا می کند.

وی در خصوص انتظارات بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده گفت: منتخب مردم باید درک درستی از بازار سرمایه و جایگاه آن در اقتصاد داشته باشد و همین موضوع نیز در روند تصمیم‌گیری‌های رئیس جمهور بعدی اثرگذار است. از سوی دیگر عدم ثبات قوانین نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در زمینه بازار سهام باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که همیشه در بازار سرمایه توصیه می کنیم که باید دید بلندمدت در این بازار حضور داشته باشیم؛ این در حالی است که تصمیمات لحظه‌ای با این موضوع در تضاد است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین در نظام تعرفه‌گذاری و تعیین قیمت‌ها، باید سرمایه‌گذاران بازار سرمایه متوجه این موضوع شوند که در دو سه سال آینده چه قوانینی اعمال می شود تا بر اساس آن اقدام به سرمایه‌گذاری و تصمیم گیری برای حضور در تالار شیشه ای کنند.

وی گفت: هر آنچه که امروز در کشور در حال انجام است به نوعی از بستر بازار سرمایه عبور کرده و تامین مالی آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بازار انجام شده؛ بنابراین لازم است درک درستی از نقش بازار سرمایه در اقتصاد و تحولات آتی کشور داشته باشیم.

سدیدی اذعان داشت: بسیاری از تصمیماتی که در دولت گرفته می شود از جمله تعرفه‌گذاری و بودجه‌های سالانه، برای تصویب از مجلس عبور می‌کند، به همین دلیل باید فهم مشترکی در این زمینه میان نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ایجاد شود.

عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به این که مواردی از جمله صندوق‌های پروژه از جمله ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه هستند، گفت: جدای از مواردی چون صندوق پروژه نیاز هست تا از مواردی چون سرمایه‌های خارجی نیز برای توسعه پروژه‌های کشور استفاده کنیم؛ وگرنه ساختن نهاد و ابزارهای مختلف در بازار سرمایه به خودی خود نمی‌تواند موجب تامین مالی صنایع و پروژه ها در کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =