کاندیداها با سوار شدن بر فقر مردم دنبال گرفتن رأی هستند

برخی از شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری از نظر کارشناسان غیرواقعی است و قابلیت اجرا در بستر اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور را ندارد همانطور که عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است؛ بعضی از کاندیداها سعی دارند با سوار شدن بر فقر مردم ازین شعارها برای رای‌آوری استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 5 روز تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مانده و این روزها مردم گوش‌های خود را به وعده‌های انتخاباتی هفت نامزد تایید صلاحیت شده سپرده اند، تا متوجه شوند که کدام یک برای رفع بزرگترین دغدغه این روزهایشان، یعنی اقتصاد، با برنامه وارد میدان شده و کدام یک صرفا شعار می‌دهد؟ حال سوال مهم دیگر این است که چقدر از این شعارها با واقعیت اقتصادی کشورمان همخوانی دارد.

در همین ارتباط، محمد خوش‌چهره عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره شعار کاندیداها و نسبت این شعارها با واقعیت اقتصادی جامعه اظهار کرد: این موضوع در محافل رسانه‌ای و آحاد مردم مطرح شده است و بعضی افراد از همخوانی نداشتن این شعارها با واقعیت موجود تعجب کرده و برخی دیگر نیز بخاطر اعداد و ارقام بالایی که مطرح می‌شود به چنین شعارهایی علاقه دارند.

وی افزود: متاسفانه الگوی حاکم بر انتخابات در ایران اقتباس ناقصی از الگوهای غربیِ همراه با زرق و برق انتخاباتی و پروپاگاندای ناشی از وعده‌های غیرواقعی است؛ به عنوان مثال می‌توان به وعده معافیت‌ مالیاتی در آمریکا اشاره کرد که در چند دهه گذشته مطرح شده و تاکنون عملیاتی نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: هر کدام از روسای جمهور آمریکا به ویژه اوباما، در کنار جریانات پوپولیستی با وعده توزیع پول برای جلب نظر مردم، وعده‌های غیرواقعی بسیاری داده‌اند.

وی با اشاره به این که در 2 دهه گذشته این نوع فرهنگ انتخاباتی در ایران نیز رایج شده است گفت: هر چه از نظر زمانی جلوتر آمدیم فرهنگ شعاری، شدیدتر شده و به تعبیری گاهی حد خود را از دست داده است تاجایی که  برخی از کاندیداها سعی کردند با سوار شدن بر فقر مردم از این نوع شعارها برای رای‌آوری استفاده کنند.

به گفته خوش‌چهره، متاسفانه جریانات پوپولیستی با وعده‌های متفاوت از قبیل قومیتی، ناسیونالیستی و شعارهای توزیع پول در تلاش جهت کسب رای هستند.

پرداخت یارانه‌ها غلط بود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد به سیاست اقتصادی توزیع یارانه در کشور مطرح کرد: یارانه پولی است که در کشورهای تازه انقلاب شده توزیع می‌شود تا دولت‌ها بتوانند موانع را از سر راه تولید، کشاورزی، کارگری و صنعت بر دارند. در حالی‌که پرداخت یارانه مسکّن‌ و کوتاه‌مدت محسوب می‌شود در ایران تبدیل به یک استراتژی و هدف بلندمدت شده است.

وی افزود: در حال حاضر هم برخی کاندیداها با این تجربه که وعده‌هایی همچون پرداخت یارانه می‌تواند رای آوری خوبی داشته باشد؛ با شعار افزایش یارانه، بدون ارائه راهکار و منابع تامین آن صرفا دنبال گرفتن رای هستند. این نوع شعارها بجای آنکه ریشه در منطق و تصمیم‌گیری عقلانی داشته باشد؛ بیشتر کسب آرای مردم را مدنظر قرار داده است و پیامدهای بسیار زیادی برای نظام اقتصادی و حکمرانی کشور و همچنین زمامداران دارد.

خوش‌چهره نتیجه شعارهای غیرواقعی را سلب اعتماد عمومی دانسته و تصریح کرد: مردم دیگر به مسئولان دولتی اعتماد آنچنانی ندارند همانطور که در ایام کرونایی شاهد بودیم باوجود تاکید رئیس جمهوری برای رعایت کردن پروتکل‌ها و خودداری از سفر، بخش قابل توجهی از مردم همکاری نکردند؛ در حالی که در ابتدای انقلاب وقتی مسئولان نظام درخواستی می‌کردند بخش قابل توجهی از مردم می‌پذیرفتند.

وی در پایان با انتقاد از شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان چگونه چنین افرادی که شعارهای فراتر از واقعیت اقتصادی جامعه می‌دهند را احراز کرده است در حالی که این شعارها متناقض با رجلیت سیاسی کاندیداهاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =