انتخاب صحیح در ۲۸ خرداد نقطه عطفی است برای تبدیل شدن به ایران قوی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: انتخاب صحیح در ۲۸ خرداد نقطه عطفی است برای تبدیل شدن به ایران قوی.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که امروز(شنبه ۲۲ خرداد) به میزبانی واحد قزوین برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام امام خمینی(ره)، گفت: امام راحل نقطه عطفی در تاریخ ایران معاصر بود که ایران اسلامی را از یک نظام پادشاهی چند هزار ساله وارد نظام مردم‌سالاری دینی کرد. عرصه‌ای که چهل سال است در کشور بالنده و پویا و با خون شهیدان مقاوم شده و پس از امام(ره) نیز با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب، بسیار باصلابت پیش می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیار خرسندم که پس از برگزاری جلسات متعدد در فضای مجازی، فرصتی دست داد تا به صورت حضوری جلسه‌ای داشته باشیم. از دکتر کشتکار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین که شرایط برگزاری این جلسه را فراهم کردند، سپاسگزارم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به مدیران دانشگاه، گفت: با همت شما عزیزان به ویژه دکتر جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی و همراهی استان‌ها بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، افتخاری به نام دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شد. واقعیت این است که چرخ تحول در دانشگاه آزاد اسلامی به حرکت درآمده و مقام معظم رهبری نسبت به این تحول اعلام رضایت و تشکر کرده‌اند. خدا را شاکریم که آنچه انجام دادیم، مورد رضایت مقام معظم رهبری قرار گرفته و این افتخار را خدمت تمامی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی تبریک عرض می‌کنم.

دکتر طهرانچی همچنین با ارائه سخنانی درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو و با عنوان «دانشگاه، انتخابات و پیشرفت ایران مبتنی بر تحول»، اظهار داشت: اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و مقام معظم رهبری در سخنرانی چهاردهم خرداد با اشاره به سوره مبارکه والعصر، یکی از مصادیق «وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ» که ما را از خسران در طول زمان مبرا می‌کند، توصیه به شرکت همگان در انتخابات کردند. اکنون سؤال این است که در این امر مهم، رسالت دانشگاه چیست و چرا دشمنان به تحریم انتخابات می‌اندیشند؟

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰ نقطه عطفی است که با انتخاب مؤثر منجر به ایران قوی خواهد شد، افزود: اگر بخواهیم مقایسه‌ای از ایران دیروز، امروز و فردا داشته باشیم، باید به تاریخ علم معاصر از منظر سیاست علم نگاه کنیم. تاریخ علم در دوره معاصر دو مرحله دارد که از سال ۱۹۱۴ آغاز می‌شود. قبل از این سال، دوران تشکیلات علمی بود که به عدم مداخله دولت‌ها در غرب مشهور است. در آن مقطع، «علم برای علم» و «علم معرفت‌ساز» بود، اما پس از انقلاب صنعتی، رویکرد علم تحت عنوان «فناوری رفاه‌آفرین» مطرح شد. با آغاز جنگ جهانی اول، به یکباره فضا به «علم برای فناوری نظامی» و «دانشمندان در خدمت رهبران» اختصاص یافت که فناوری‌های پیچیده مانند هواپیما و رادارها محصول این دوره است.

وی با بیان اینکه جنگ جهانی اول با ترور پادشاه مجارستان آغاز و با بکارگیری بمب هسته‌ای خاتمه یافت، گفت: در تاریخ معاصر نمی‌توان از جنگ جهانی صحبت کرد و به از بین رفتن نیمی از جمعیت ایران و نشست تحقیرآمیز کنفرانس تهران اشاره نکرد. در آن دوره، رهبران سه کشور به تهران آمدند، در صورتی که حکومت ایران از این سفر اطلاعی نداشت. اگر امروز سفر رؤسای جمهور آمریکا به عراق و افغانستان را تحقیرآمیز می‌دانیم، باید یادمان باشد که در روزگاری نه چندان دور، رهبران سه حکومت جهان به تهران آمدند، کنفرانس برگزار کردند و درباره جنگ تصمیم گرفتند، در حالی که حکومت ما از این موضوع کاملاً بی‌اطلاع بود و آن مقطع نقطه سیاهی در تاریخ ایران است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی، یکی از افسران نیروی دریایی آمریکا در نامه‌ای به روزولت، سندی را تحت عنوان «علم، آوردگاه بی‌پایان» منتشر کرد و آمریکا براساس این سند و با شعار «علم برای رهبری جهانی، امنیت ملی، سلامت، رفاه و اشتغال» حرکت خود را آغاز کرد. این دوره ۷ سال طول کشید تا آنکه شوروی ماهواره اسپوتنیک را به فضا پرتاب کرد و این اقدام باعث ترس و وحشت ایالات متحده آمریکا شد، چرا که آمریکا با اتکا به سلاح هسته‌ای، توانسته بود در جنگ جهانی پیروز شود، اما این دستاورد شوروی منجر به آغاز جنگ سرد شد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: پس از آن، دوره «علم برای رهبری جهانی» پایان یافت و دوره «علم برای اقتدار و فناوری در خدمت مسابقه تسلیحاتی» آغاز شد که ماحصل آن تولید ۱۴۵۷۰ سلاح هسته‌ای و ماهواره‌هایی بود که سقف آسمان را پر کرده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: با فروپاشی شوروی و مطرح شدن جهانی‌سازی از سوی آمریکا طی سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱، دوره «علم برای دفاع» موضوعیت خود را از دست می‌دهد و به «علم برای اقتصاد» تغییر می‌کند. مفاهیمی همچون اقتصاد دانش بنیان مربوط به این دوره است تا اینکه حادثه یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ اتفاق می‌افتد. این تاریخ یک نقطه عطف برای آمریکا بود، چرا که ایالات متحده پس از این حادثه، جنگ جهانی علیه تروریست را اعلام کرد و با حمله به عراق و افغانستان، وارد منطقه غرب آسیا شد.

وی افزود: اتفاق دیگر این بود که ۸۹ نفر از سرآمدان علم، دفاع، امنیت، صنعت و... در سال ۲۰۰۱ در کاخ سفید گردهم آمدند و پایان دوره ۳۰۰ ساله «علم برای علم» و آغاز دوره «همگرایی علم و فناوری» را اعلام کردند و از مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا (NBIC) رونمایی شد. بدین ترتیب از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ شعار «علم برای امنیت» مطرح می‌شود که دو محور اساسی بایوتکنولوژی و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار می‌گیرد. پس از اطلاع روس‌ها و چینی‌ها از این سیاست آمریکا، در دوره ریاست‌جمهوری اوباما، سندی تحت عنوان «فراتر از طوفان» نوشته و در آن هشدار داده می‌شود که آمریکا به واسطه از دست دادن رهبری علم جهانی، در حال از دست دادن رهبری جهانی است. در این سند نام کشورهای روسیه، چین، هند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدیدهایی برای رهبری جهانی آمریکا مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در پایان این دوره، دو اتفاق ترور فرمانده مبارزه با تروریسم شهید حاج قاسم سلیمانی و همه‌گیری کرونا رخ داد، گفت: ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، از لحاظ اهمیت با ترور پادشاه مجارستان که منجر به آغاز جنگ جهانی اول شد، برابری می‌کند. اتفاق دوم پاندمی جهانی کروناست که محصول آزمایشگاه‌های بایوتکنولوژی بود و منجر به مواجهه بشر با یک ویروس بسیار هوشمند شد. جالب است که در مواجهه با این پاندمی، ساخت واکسن دوباره به عنوان یک اسپوتنیک دیگر ظاهر شد؛ به طوری که روسیه نام واکسن خود را اسپوتنیک انتخاب می‌کند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: رخ دادن این مسائل اتفاقی نیست، بلکه محصول سرمایه‌گذاری کشورها طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ است. این اتفاقات بین‌المللی فضای جدیدی را ایجاد کرده که جنگ سرد دوم در آستانه شروع است؛ جنگ سردی که این بار واکسن از مفاهیم جدید آن است. در مقابل واکسن‌های اسپوتنیک روسی، فایزر آمریکایی، سینوفارم چینی و بهارات هندی، واکسن‌های ایرانی کوبرکت، فخرا و کوپارس مطرح است که برآمده از پیشرفت علمی و فناوری در ایران است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، با اشاره به مقاله «رژه بزرگ ایرانیان» در نشریه نیچر، گفت: در سال ۲۰۰۵ نویسنده مقاله‌ای در مجله نیچر بیان می‌کند که مرجعیت علمی در حال بازتولید است و باید با تحریم و اغتشاش سیاسی مانع آن شد. همچنین نویسنده تأکید کرده که پیشرفت علمی ایرانیان، محصول نگرش و فراخوان رهبر انقلاب از دانشگاهیان است که به صورت مؤثر فراخوان داده که به علم بپردازند و مسیر توسعه کشور را از مسیر حرکت درون‌زا در همه حوزه‌های علم تعیین می‌کند. در بخش دیگری از این مقاله آمده است که ایرانیان به دلیل آنکه دارای یک سرمایه تاریخی غنی در دستاوردهای علمی هستند، خطر بزرگی محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به واسطه انقلاب اسلامی و رهبری امامین انقلاب، به پیشرفت علمی، محصولات فناورانه، دانش هسته‌ای و موشکی و بایوتکنولوژی دست یافت و در منطقه مؤثر واقع شد، به طوری که ایران طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ پس از پشت سر گذاشتن ترکیه، از نظر پیشرفت و تولیدات علمی با روسیه همسان شد، اما متأسفانه در ۸ سال گذشته بازسازی علمی که در دانشگاه‌های ما شکل گرفته بود، سست شد و جایگاه کشورمان در رقابت‌ها و تولیدات علمی ثابت ماند.

دکتر طهرانچی با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: دشمن طی چهار سال گذشته شدیدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان اعمال کرد تا به وسیله تحریم، انتخابات را مطرح کند و اکنون شاهدیم که مردم‌سالاری دینی به شدت مورد هجمه قرار گرفته و هدف دشمنان جمهوری اسلامی ایران، زدن ریشه ملت است. ما به عنوان جامعه دانشگاهی باید به این سؤال پاسخ دهیم که نقش دانشگاه در مشارکت حداکثری چیست؟

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مفاهیم سوره‌های فیل و قریش، گفت: سوره فیل درباره هجمه دشمن به کانون توحید و سوره قریش درباره رفتار اجتماعی کانون توحید است. هجمه به جمهوریت نظام و مردم‌سالاری دینی نشان از هجمه دشمن به کانون اسلام ناب محمدی دارد. 

وی با تأکید بر اینکه الفت‌بخشی اجتماعی، امنیت شهروندی و رهایی از فشار اقتصادی باید مورد توجه رئیس‌جمهور آینده باشد، اظهار داشت: اگر الفت در اجتماع حاصل شد و خدامحور شدیم و تلاش کردیم، حتماً رهایی از فشار اقتصادی و افزایش امنیت شهروندی میسر خواهد شد، بنابراین دانشگاه که رسالت اجتماعی دارد، باید تلاش کند تا به سهم خود مشارکت در انتخابات را افزایش دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی در دنیا تلاش می‌کنند تا مشارکت را کاهش دهند. در مقابل جریان‌هایی که از غرب، منافقین و در منطقه هدایت می‌شوند، هم‌اندیشی و هم‌فکری درباره راهکارهای افزایش مشارکت وظیفه ماست و باید در فضای مجازی به صورت هنرمندانه و با استفاده از کلیدواژه‌های منطقی به وسیله اساتید و دانشجویان به این شعار توجه داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در دوره جنگ سرد دوم، ایرانی قوی و سرآمد باشد. 

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به موتور پیشران پیشرفت مبتنی بر تحول اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، در قالب شبکه دانشگاهی به توسعه شبکه‌ای با رویکرد منطقه‌ای و بر محور عدالت اجتماعی تأکید دارد. هدف دانشگاه آزاد اسلامی، تولید و انتقال دانش تخصصی و کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه از طریق ارتقای مطلوب آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی و خلق فناوری است.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود به موضوعات علمی، فناوری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ساختار و تشکیلات، محیط زیست و سلامت توجه ویژه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان به تشریح برنامه‌های پنج ساله راهبردی عملیاتی این دانشگاه پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099078

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =