اعتراض داوطلبان با هشتگ «تعویق کنکور سراسری»

«مطالبه اول؛ تعویق کنکور سراسری ۱۴۰۰»؛ هشتگی است که در چند روز اخیر توسط برخی از داوطلبان کنکور سراسری استفاده می‌شود و به یکی از هشتگ‌های پرتکرار توییتر فارسی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ طبق اعلام سازمان سنجش قرار است در مدت چهار روز، از نهم تا یازدهم تیر برگزار شود. با نزدیک شدن به زمان برگزاری این آزمون برخی داوطلبان با توجه به شرایط قرمز کرونایی کشور خواهان تعویق کنکور و برگزاری آن در زمان مناسب‌تری به لحاظ وضعیت کرونایی هستند.

عمده این درخواست‌ها از طریق فضای مجازی و شبکه اجتماعی توییتر مطرح شده است. طبق دیتاهای بررسی شده از این شبکه اجتماعی تعداد توییت‌ها و بازنشرهای هشتگ «مطالبه اول؛ تعویق کنکور سراسری ۱۴۰۰» به بیش از ۴۲ هزار رسیده است. البته در کنار این هشتگ‌، هشتگ‌های دیگری هم مثل «سلسله مراتب آزمون‌های ملی رعایت شود» و «نه به تبعیض علیه کنکور سراسری» استفاده شده است.

بررسی توییت‌هایی که از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که مهمترین دلیل درخواست کسانی که خواهان تعویق کنکور هستند؛ استرسی است که برگزاری کنکور در شرایط کرونایی به آنها وارد می‌کند. کاربری به نام «سیناپس» در یک رشته توییت مطرح کرده است: «مسئله تعویق کنکورسراسری ۱۴۰۰ به درستی مطرح شده‌؛ ما جوانان حق مطالبه داریم از مجریان و می‌خواهیم در یک زمان و شرایط مناسب و بستر مناسب آزمون دهیم؛ در امنیت روانی با حداقل استرس. تعویق کنکور سراسری تا ۵۰ روز دیگر هم تاثیری در تغییر رتبه نخواهد داشت همه دانش‌آموزان آگاه هستند.»

‏این کاربر در ادامه مطالبات خود به این موضوع اشاره می‌کند که اکثر خانواده کنکوری‌ها مشکلات قلبی، عروقی و بیماری‌های خاص دارند و فارغ از این موضوع، جان خود داوطلبان ارزش دارد و آنها به همین خاطر دواطلبان خواستار تعویق کنوکور از سوی ستاد ملی کرونا هستند.

موضوع تعویق کنکور ۱۴۰۰ در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته هم این موضوع برای کنکور ۹۹ مطرح شده بود و بعد از درخواست‌های مکرر داوطلبان و پیگیری نمایندگان مجلس، کنکور ۹۹ به تعویق افتاد و به جای اینکه در ابتدای تیرماه برگزار شود؛ ۲۰ مرداد برگزار شد؛ اما موضوعی که در این میان نادیده گرفته شد این است که از نظر وضعیت همه‌گیری کرونا تفاوت زیادی ایجاد نشده بود.

کاربری به نام «کیمیا» از زاویه دیگری به موضوع تعویق کنکور پرداخته و در توییتی نوشته است: «بچه‌های ریاضی از آخرین امتحان نهایی‌شون تا کنکور ۱۸ روز و بچه‌های انسانی ۱۶ روز فاصله دارن. امسال قانون خودتون میگه که بیست روز از آخرین امتحان نهایی تا کنکور فاصله باشه هم رعایت نشده!»

فاصله ۲۰ روزه بین کنکور و امتحانات نهایی در حالی از سوی این کاربر به عنوان قانون مطرح شده که این موضوع قانون نیست و سال گذشته در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برای کنکور  همان سال چنین تصمیمی گرفته شده بود.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، فروردین سال گذشته و در حاشیه جلسه ۱۲۹ این ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره نحوه برگزاری کنکور سراسری سال گذشته گفته بود: «در این جلسه وزیر علوم، رئیس سازمان سنجش و پذیرش کشور گزارش کاملی را در زمینه برگزاری کنکور ارائه کردند و قرار شد که بین برگزاری آزمون نهایی دوره متوسطه و کنکور سراسری، حداقل ۲۰ روز فاصله باشد.»

سید مجید حسینی استاد دانشگاه نیز در حمایت از کسانی که خواهان تعویق کنکور هستند، نوشت: «امروز حمایت از تعویق، حمایت از صدای مردم و دموکراسیست، چرا فکر می‌کنید چون سن بچه‌ها کم است، دموکراسی شامل صدای اینها نمی‌شود؟ دموکراسی هر لحظه‌ایست که برای منافع مردم مقابل سرمایه‌داری هار می‌ایستد»

یکی از کاربران با نام «سارا» هم در توییتی نوشته است: «چرا انقدر همه رو آزار می‌دید. مگه قرار نیست واکسن ایرانی زده بشه؛ پس تعویق کنکور به نفع همه مردم هست نه فقط کنکوری‌ها؛ چون پخش ویروس کمتر میشه و از طرف دیگه افراد واکسینه شده در هر خانواده افزایش پیدا می‌کنه»

واکسیناسیون مسئله‌ای که در حال حاضر به دغدغه اصلی نظام آموزش عالی تبدیل شده است تا روند آموزش حضورری از نیمسال آینده آغاز شود اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که تاریخ دقیق واکسیناسیون مشخص نشده است و به تعویق انداختن کنکور به این بهانه شاید کار درستی نباشد.

رصد توییت‌های منتشر شده با هشتگ‌های تعویق کنکور نشان می‌دهد که بسیاری از این توییت‌ها به صورت رباتیک منتشر شده است. به طور مثال اکانتی به اسم «تعویق کنکور سراسری» نوشته است: «من خودم چند تا اکانت دارم؛ هرکدوم لیمیت میشه میرم با اون یکی ریت می‌زنم». در اینکه برگزاری کنکور در شرایط کرونایی برخی از داوطلبان را نگران کرده است شکی نیست اما بسیاری از داوطلبان هم هستند که در یک برنامه‌ریزی بلند مدت خود را برای کنکور آماده کرده‌اند و صحبت‌های ضد و نقیض درباره تعویق کنکور باعث استرس آنها می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      21 0
      برگزاری کنکور درتیرماه باوجود این ویروس وگرمایی طاقت فرسا کار غیرعقلانی می باشد کسی هم که یک سال برنامه ریزی کرده و تلاش کرده باید شرایط ایمن ودرستی داشته باشد تا بتواند پاسخ گوی سوالات باشد درهوای گرم باوجود ماسک اونم به مدت 4ساعت اکسیژن رسانی به مغز را کاهش میدهد که به توان به سوالات پاسخ داد به خصوص در جنوب کشور که بچه ها امکانات سرمایشی خیلی ضعیفی دارند که به دلیل کرونا اجازه روشن شدن هیچ دستگاه سرمایشی به دلیل پخش ویروس داده نمی شود فقط به یک حوزه که هرساله از تلویزیون پخش میشود نگاه نکنید شرایط جنوب خیلی بده
    • فاطمه مرادی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      19 2
      سلام با توجه ب شرایط مجازی و امتحانات حضوری و تعویق افتادن آزمون ارشد و شرایط خییلی بد کرونا و تعویق کنکور پارسال ما هم از همه شما خوواهش مندیم ک کنکور ب تعویق بیوفته و خواهشا صدای ما کنکوریا رو بشنوین و ممنون میشیم
    • nazanin IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      35 0
      توروخدااااااااااااا...ازتون خواهش میکنیم انقدر بی تفاوت نباشید
    • ناشناس IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      16 0
      چراکنکورب تعویق نمیفته ک در شرایط ایمن تری شه باتوجه ب اینکه دوهفته قبلش هم انتخابات برگزارشده امکان انتشارکرونازیاده
    • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      10 0
      چرااینقدبه سراسری هابی توجهین اگ هفته بعدباتوجه ب انتخاباتی که انجام شد کروناخیزبرداشت چی خواهشاتوجه کنین
    • زهرا IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      15 0
      واقعا من حکمت این کارو درک نمی کنم کنکور ارشد با وجود اینکه شرایط پایداری در زمینه کرونا بود به تعویق افتاد اما سراسری با جمعیت چند برابری و وجود شرایط نابسامان کرونایی به دلیل تجمعات انتخابات در تاریخ مقرر برگزار میشه و سازمان سنجش عزیز هم ضمن درک داوطلبان به دلیل سطح داغون آموزش امسال بر برگزاری آزمون در تاریخ مقرر مصر است
    • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      11 0
      سلام لطفا کنکورو له تعویق بندازین
    • رضا IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      9 0
      با سلام اینکه آزمون رو فدای سلامتی کنیم صلاح نیست و همچنین افرادی هستند که بخاطر کرونا مجبور شدند سال قبل در آزمون شرکت نکنند و صد البته که سال قبل شرایط آب و هوایی بهتر و ترس و توجهی که مردم داشتند نسبت به کرونا بیشتر بود تا امسال که هیچ کسی پروتوکل های بهداشتی رو رعایت نمیکنه کسی ماسک نمیزنه تو این هوای گرم
    • Z IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      11 0
      سلام میخواستم خواهش کنم ازهر کسی که میتونه صدای مارو برسونه وکاری کنه یه مسئول واقعا متوجه این مطالبه بشه سفرهای 2هفته ای عید اونطور امار کرونا رو افزایش داد بعد با این همه تجمع واسه انتخابات اوضاع امن وامانه.
    • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      13 0
      بخاطر بیماری من حدود یکماه بستری بودم و نتونستم چیزی بخوانم
    • ساغر IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      7 0
      کاش یکبار هم به نظر ما جوانان اهمیت می دادین. حرف ها و خواسته های ما برای دولت و برگزار کنندگان اصلا مهم نیست... متاسفم
    • سیما IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      7 0
      تورو خدا کنکورو به تعویق بندازید لطفا ب نظرات ن فقط کنکوری ها بلکه خانواده هاشون احترام بذارید، با وجود این همه مطالبه از طرف مردم بنظرم کنکور حتما باید ب تعویق بیوفته
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      9 0
      سلام لطفا کنکور را ب تعویق بندازید خواهش میکنم ب ما رحم کنید
    • ایه IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      6 0
      لطفااااااااااااااااا توروخدااااا تعویقش بندارین:/