محدودیت؛ عاملی اصلی بی‌تمایلی دختران برای فعالیت‌های دانشجویی

جانشین خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌وتحقیقات گفت: محدودیت دختران از سوی خانواده‌ها باعث می‌شود تا آنها مانند پسران نتوانند فعالیت جانبی مانند عضویت در جریان دانشجویی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دهه کرامت بهانه خوبی است تا پای صحبت و درد دل دانشجویان دختر فعال در جنبش دانشجویی بنشینیم و فعالیت‌ها یا چالش‌های آنها برای کار تشکیلاتی را جویا شویم.

در این راستا نشست «چالش‌های فعالیت دختران در جریان دانشجویی» با حضور محدثه مصفا دبیر واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و زهرا حبیبی جانشین خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

حبیبی در این نشست بیان کرد که نگاه و باور به اثرگذرای فعالیت‌های دانشجویان دختر نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. وی همچنین ادامه داد که اعتماد و اطمینان خانواده‌ها به پسران، عامل تمایل آنها به فعالیت‌های جانبی مانند عضویت در جریان دانشجویی است.

فرزندآوری اولویت دختران است

دانشجویان دختر برای انجام فعالیت‌های دانشجویی یا گرفتن مسئولیت در این حوزه یا جریان دانشجویی با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند؟

دختران پس از اتمام دوران دانش آموزی در مدارس وارد محیط دانشگاه می‌شوند و به صورت ناخودآگاه خلاءهای بسیاری برای آنها ایجاد می‌شود. این خلاءها در جذب دانشجویان در اتحادیه‌های دانشجویی یا بسیج یا فعالیت تشکیلاتی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. گم کردن هویت بزرگ ترین چالش دختران است که باعث شده نتوانند، جایگاه واقعی خود در جریان دانشجویی و جامعه را به دست بیاورند.

در حال حاضر دختران دچار این سردرگمی هستند که فعالیت دانشجویی چه عایده و فوایدی برای آنها به همراه دارد. مبهم بودن آینده فعالیت دانشجویی برای دختران، باعث ایجاد نوعی دلسردی برای آنها می‌شود. فرزندآوری و تربیت و تعلیم فرزندان از اولویت‌های اصلی دختران است. در نتیجه این پرسش برای آنها ایجاد می‌شود که فعالیت دانشجویی یا تشکیلاتی برای انجام اولویت‌های ذکر شده به دختران چه کمکی خواهد کرد.

 فعالیت دانشجویی برای دختران همواره با چالش و مشکل همراه نیست بلکه گاهی آنها با فعالیت دانشجویی به نقاط قوت و ضعف خود پی خواهند برد و قبل از فارغ التحصیلی آن نقاط قوت را پرورش داده و نقاط ضعف را برطرف می‌کنند.

 به عقیده شما در حال حاضر نگاه به فعالیت دختران در دانشگاه‌ها چگونه است؟ آیا صرفا نگاهی تزئینی وجود دارد یا خیر؟

پذیرش و تایید نقش‌آفرینی فعالیت دختران در جریان دانشجویی یا جامعه نسبت به گذشته خیلی مناسب‌تر شده است. در حال حاضر گسترش فعالیت و اثرگذاری دختران یکی از دغدغه‌های اصلی واحد خواهران اتحادیه‌های دانشجویی و بسیج در دانشگاه‌هاست.

در گذشته شاهد بودیم که دختران در جریان دانشجویی مسئولیت یا نقش آفرینی درستی نداشتند یا از پتانسیل آنها به درستی استفاده نمی‌شد. این نگاه محصول عملکرد نه چندان موفق دختران یا تفکر نادرست به فعالیت دانشجویان دختر بود. بانوان جریان سازان جامعه فعلی هستند که برای رسیدن به جایگاه واقعی خود تلاش زیادی کردند.

در حال حاضر اطمینان خانواده‌ها به فرزندان پسر نسبت به دختر بیشتر است.

براساس آمارهای ارئه شده توسط  سازمان سنجش یا دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان دختر به مراتب بیشتر از پسران است؛ اما در نهایت تعداد فعالان دانشجویی پسر بیشتز است. علت نبود تمایل دختران به فعالیت دانشجویی چیست؟

استقلالی که پسران در جامعه دارند به آنها اجازه فعالیت و عضویت در اتحادیه‌های دانشجویی را می‌دهد. محدودیت دختران از سوی خانواده‌ها باعث می‌شود تا آنها مانند پسران نتوانند فعالیت‌های جانبی مانند عضویت در جریان دانشجویی را داشته باشند.

 به عنوان مثال در ۲ سال اخیر عضویت و فعالیت دانشجویان دختران به مراتب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است چراکه بیشتر فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود و دختران توانایی حضور و نقش آفرینی بیشتری را دارند.

بسیاری از خانواده‌ها نسبت به ارتباطات دخترانشان حساس هستند، به همین دلیل تمایل ندارند فرزندشان با افراد متعددی در قالب فعالیت دانشجویی ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال دختری که اجازه تنهایی بیرون رفتن از خانه یا خرید را ندارد، به طور قطع نمی‌تواند در جلسات دانشجویی حاضر شود یا در مراسمات مختلف نقش آفرینی کند.

در حال حاضر اطمینان خانواده‌ها به فرزندان پسر نسبت به دختر بیشتر بوده و همین موضوع در فعالیت دختران در جامعه اثر گذار است.

برخی از دختران که وارد دانشگاه می‌شوند، متاهل شده و مسئولیت خانه داری، همسرداری و تربیت فرزند نیز به وظایف تحصیل و فعالیت دانشجویی آنها اضافه می‌شود. این دانشجویان با کمبود وقت مواجه شده و نمی‌توانند به راحتی فعالیت دانشجویی انجام دهند.  

گم کردن هویت؛ریشه اصلی آسیب‌های فرهنگی                     

به عقیده شما بزرگترین آسیب و تهدید اجتماعی یا فرهنگی که دختران در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها با آن رو به رو هستند، چیست؟

بنده به شخصه زندگی دانشجویی در خوابگاه را تجربه نکردم و شاید به مشکلات و معضلات زندگی دانشجویی آشنایی نداشته باشم؛ اما قطعا زندگی دور از خانواده و در شهر دیگر بدون آسیب و معضل برای دختران نیست.

البته سکونت در خوابگاه همواره با آسیب همراه نیست و بعضا نکات مثبتی را نیز دارد. به عنوان مثال دور شدن از خانواده باعث مستقل شدن دختران می‌شود و آنها یاد می‌گیرند در محیط‌های مختلف چگونه از خود محافظت کنند. استقلال یافتن دختران الزما به معنای  هنجار شکنی نیست.

گم کردن هویت دخترانی که از شهرستان به تهران می‌آیند بزرگترین عامل برای تغییر یافتن شخصیت آنها است. موضوعی که با تحصیل دختران در شهرهای بومی خود به سادگی قابل حل شدن است.

از سوی دیگر باید دانشجویان را با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی در  شهرهای بزرگ و خوابگاه‌ها آشنا کرد تا آنها بتوانند با علم و آگاهی کامل خود را در شرایط  آسیب‌زا قرار ندهند.

متاسفانه گذاره های اشتباهی به دختران جوان جامعه القا می‌شود.

به عقیده شما به عنوان یک دختر بزرگترین دغدغه‌های امروز دختران کشورمان چیست؟

موضوع تعیین و تعریف جایگاه زن در عرصه فعالیت‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های اصلی دختران است چرا که آنها نمی‌توانند به درستی آینده شغلی و فعالیت‌های خود را تصور کنند. دختران بعد از اتمام دوران تحصیل و گرفتن مدرک دانشگاهی، نمی‌دانند که می‌توانند به عنوان یک مادر فعالیت اجتماعی داشته باشند یا خیر.

باید هر چه سریعتر الگوی زن مسلمان ایرانی ترسیم شود تا دختران طبق این الگو برداری به فعالیت خود ادامه دهند و آینده را مبهم ندانند. زمانی که دختران الگوی مناسب داشته باشند، دچار سردرگمی نمی‌شوند. متاسفانه گزاره‌های اشتباهی به دختران جوان جامعه القا می‌شود که به صورت نا خودآگاه تبدیل به دغدغه نادرست دختران کشورمان می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =