چرا حباب قیمت سکه کاهش یافت؟

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در ایام انتخابات و به ویژه در روزهای پایانی، بازار سکه و طلا با رکود همراه میشود که دلیل این رکود نیز عدم داد و ستد است.

محمد کشتی آرای؛ نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت موجود صنف و سکه طلا و تاثیر انتخابات در این بازار با بیان اینکه نفس انتخابات در کاهش قیمت طلا تاثیری ندارد افزود: تحولات بازار به گونه ایست که قیمت جهانی طلا از ثبات نسبی برخوردار است و قیمت ارز نیز تحت تاثیر مذاکرات وین بوده و تغییرات زیادی نداشته است.

وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم قیمت ها را  طی 4 ماه گذشته به طور متوسط بررسی کنیم مشاهده میکنیم که قیمت طلا و سکه و ارز در یک محدوده مشخصی در حال نوسان است.

کاهش داد و ستدها حباب قیمت سکه را کاهش داد

وی با اشاره به اینکه اگر در روزهای آینده قیمت طلا و سکه افزایش باشد به دلیل بالا رفتن قیمت انس جهانی خواهد بود افزود: در ایام انتخابات و به ویژه در روزهای پایانی بازار سکه و طلا با رکود همراه میشود، دلیل این رکود نیزعدم داد و ستد است و مردم منتظر هستند تا نتیجه انتخابات مشخص شود پس موضوع کاهش داد و ستد سبب کاهش حباب قیمت سکه بوده است.

کشتی آرای تصریح کرد: در طول یک سال و نیم گذشته کرونا کل اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده طبیعتا کشور ما نیز بی تاثیر از این موضوع نبوده است. در ایام کرونا محدودیت های زیادی هم اعمال شد و به دلیل عدم برگزاری مراسمات عروسی، جشن ها و مناسبت ها مصرف زیورآلات نیز به شدت کاهش یافت و این کاهش مصرف سبب کاهش تولید و رکود در این صنف شده است.

افزایش قیمت ارز عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه است

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که دلایل و عوامل موجود در افزایش قیمت سکه از 1 میلیون به 10 میلیون تومان طی 3 سال اخیر افزود: عمده ترین تاثیر را در نرخ سکه، قیمت ارز دارد. قیمت طلا و سکه از حاصلضرب قیمت جهانی و قیمت ارز بدست می آید یعنی طرف اصلی معادله؛ قیمت ارز است. زمانی که قیمت دلار از 3 هزار تومان به 14 هزار تومان و حتی به 30 هزار تومان میرسد همانطور که قیمت ارز عامل افزایش بسیاری از کالاهاست طبیعتا افزایش قیمت ارز عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه است.

وی گفت: مدیریت ضعیف بانک مرکزی سبب شده تا قیمت ارز به این وضعیت دچار شود البته یکی از مسائلی که نرخ ارز را با افزایش قیمت همراه کرده است کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

کشتی آرای عنوان کرد: در حال رایزنی با وزارت اقتصاد و دارایی برای راه اندازی سامانه معاملات سکه و طلا هستیم، این سامانه طراحی شده، از نظر کارایی و هدف شبیه به سامانه سنا است که به صورت کشوری است و این سامانه در اختیار ارگان‌های نظارتی قرار دارد.

کد خبر: 1099310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =