روحانی: بعد از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به تعهدات برجامی عمل می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: امروز در مذاکرات وین به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی ها و 5+1 به تمام تعهدات خودشان عمل کنند، بلافاصله جمهوری اسلامی ایران هم بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود عمل می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در آیین الحاق ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار شاهین به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش که به صورت ویدئوکنفرانس در تهران و بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: کار عظیمی را امروز وزارت دفاع به پایان رساند و ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار را در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار داد.

وی افزود: نیروی دریایی همواره یک نیروی پرتوان و قدرتمند ما از آغاز انقلاب تا به امروز بوده و مردم به یاد دارند که در جنگ تحمیلی، ظرف ماه‌های اولیه نیروی دریایی ارتش، به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و دیگر در آب‌های خلیج فارس شناوری را بنام شناور عراقی نمی‌دیدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروی دریایی و نیروی هوایی تنها دو نیرویی بودند که در سال پایانی جنگ مستقیما با ارتش آمریکا روبرو شدند، گفت: جنگ ما البته با متجاوزین جهانی بود، اما ظاهرش جنگ ما با صدامیان بود، اما نیروی دریایی و هوایی ما علاوه بر جنگ با متجاوزین در سال پایانی در خلیج فارس با آمریکایی‌ها روبرو شدند.

روحانی ادامه داد: امروز دیگر نیروی دریایی تعلق به خلیج فارس یا دریای عمان ندارد و همه اقیانوس ها محل فعالیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و امروز می بینیم که نداجا از دریای عمان حرکت می‌کند، اقیانوس هند را پشت سر می‌گذارد و در اقیانوس اطلس حرکت می‌کند و هزاران کیلومتر را بدون آنکه نیازمند پهلوگیری در بندری باشد، با خودکفایی کامل آب‌های بین المللی را می پیماید که این قدرت بزرگ نیروهای مسلح و ارتش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دولت در خدمت ملت ایران و نیروهای مسلح است،‌ اظهار داشت: اینکه ما امروز شاهد هستیم که علیرغم سه سال جنگ اقتصادی، ملت ما سرو قامت ایستاده و دولت ما مقاومت می‌کند و توانسته نیازهای ضروری مردم و نیازهای ضروری نیروهای مسلح را تامین کند، علیرغم تحریم و کرونا در تاریخ ایران بی نظیر است.

وی گفت: این دولت قدرتمند و توانمند در کنار مردم و با رهبری رهبر معظم انقلاب، با همه این سختی‌ها و مشکلات دست از توسعه و تقویت نیروهای مسلح بر نداشته است. امروز شاهد الحاق دو ناو به نداجا هستیم که هر دو ناو در طول دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است و این نشان می دهد که هیچ فشار و جنگی نمی‌تواند ملت ما را به زانو در بیاورد.

روحانی با اشاره به تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه سواحل مکران،‌ بندر جاسک و چابهار، تصریح کرد: این دولت توانسته گاز را به تمام این منطقه و استان سیستان و بلوچستان و اقصی نقاط این منطقه برساند و توانسته آب را به اعماق این مناطق برساند و این آبادانی که ما در شرق و جنوب شرق کشور شاهدیم و اینکه بزودی بندر جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: خوشحالم که در طول این هشت سال قدرت پدافند هوایی ایران از هر زمان دیگر برتر و بالاتر شده و آنچه مورد نیاز کشور بود در این حوزه با تلاش دیپلماتیک حل شد و S-300 وارد کشور شد؛ مدرنترین سلاح های پدافند هوایی در طول این مدت ساخته شد و توان موشکی ما بسیار قوی تر از سابق شد و توانستیم در زمینه نیروی دریایی ناوچه ها، زیردریایی ها و موشک‌های مورد نیازشان را بسازیم از جمله موشک‌های کروز دریایی که از 300 کیلومتر به 1000 کیلومتر رساندیم.

وی گفت: قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح، صرفا برای بازدارندگی و دفاع پشیمان کننده است و هیچگاه دولت جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح قصد تجاوز به هیچ کشوری نداشته و ندارند و به همسایگان بسیار با صراحت اعلام میکنیم قدرت نیروهای مسلح ما پشتیبان و حافظ صلح شما هم هست و علیه شما نیست. اگر ما نیروی دریایی قدرتمندی در خلیج فارس و دریای عمان داریم، حافظ امنیت این مناطق است. جمهوری اسلامی ایران بعنوان قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و برای همسایگان خود تضمین می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ارتش مدافع استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است و جهانیان دیدند که در منطقه هرجا تروریست‌ها خواستند حضور و حاکمیت پیدا کنند، این نیروهای مسلح ایران بودند که به درخواست دولت آن کشورها به یاری آنها شتافتند، خاطرنشان کرد: ما برای دفاع از کشورمان نه نیازمند سلاح های کشتار جمعی هستیم و نه به دنبال آن هستیم و این فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که این نوع سلاح ها را خلاف معیارها و موازین اسلامی دانستند و ما خودمان قربانی سلاح های کشتار جمعی هستیم. ما دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی خودمان هستیم. قدرت هسته ای ما برای ساخت سلاح هسته ای نیست و آمریکا و اروپا این را به خوبی بدانند وبفهمند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما قادر به غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم هستیم و در دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ غنی‌سازی 63 درصد انجام دادیم،‌گفت: اگر روزی نیاز داشته باشیم به غنی‌سازی بالاتر همان روز آن کار را می کنیم. غنی سازی ما برای نیازمندی های کشورمان در بخش های پزشکی و در بخش های صنعت، انرژی و ... است.

وی گفت: دیدید که بزرگترین قدرت نظامی دنیا یعنی آمریکا آن روزی که لازم بود، پهپادش را سرنگون کردیم و آن روزی که لازم بود پایگاهش را موشک باران کردیم و این توانمندی نیروهای مسلح غیور است. ما قصد جنگ و تنش نداریم، اما در عین حال در برابر متجاوزان سر فرود نمی آوریم.

روحانی با اشاره به دور جدید مذاکرات در وین، عنوان کرد: امروز در مذاکرات وین به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی ها و 5+1 به تمام تعهدات خودشان عمل کنند، بلافاصله جمهوری اسلامی ایران هم بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود عمل می کند؛ آنها منطق جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته‌اند و آن چند مورد باقی مانده را هم بپذیرید تا جهان و منطقه ما شاهد رشد و تعامل بیشتر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =