زاکانی: تمرکز زدایی از اولویت‌های دولت اقدام و اصلاح است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمرکز زدایی را از اولویت‌های نخست دولت اقدام و اصلاح برشمرد و بر مبارزه با فساد اقتصادی و اداری تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، «علیرضا زاکانی» در برنامه رییس جمهور و جوانان که از رسانه ملی پخش شد، گفت: در بسیاری از نقاط کشور معادن و چاه‌های نفت بسیار مهمی وجود دارد ولی مردم آن منطقه از مواهب آن برخوردار نیستند و در محرومیت به سر می‌برند که این ظلم بزرگی به مردم این منطقه است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مالیات‌های گرفته شده باید در همان مناطقی که اخذ می‌شوند، هزینه شود که این اتفاق در سال‌های گذشته رخ نداده است و در دولت اقدام و اصلاح این موضوع به منصه ظهور خواهد رسید. 

وی ادامه داد: مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری در اولویت برنامه‌های اقتصادی دولتم قرار دارد و در دولت آینده باید در کنار جهش تولید،در زمینه برچیدن دست ظالم و فساد اقدام خواهد شد و تمرکززدایی نیز در برنامه نخست ما خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه ایران از ظرفیت های بزرگی برخوردار است و امکانات بالقوه و جوانان بزرگترین سرمایه مغفول مانده است، گفت: بازار سرمایه امکانی است که می تواند نقدینگی را به سمت تولید برده تا سرمایه‌ها در مسیر درست هزینه شود و در دولت اقدام و اصلاح حتما ما حامی بازار سرمایه با روش ثبات نه سیاست‌گذاری دستوری خواهیم بود و آن را تقویت کرده و رونق خواهیم داد.

احیاء بورس در دولت اقدام و اصلاح عملیاتی می شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بر اساس تحقیقی که در سال ۹۲ انجام شد بانک‌ها ۵۷ درصد مانع رشد ۸ درصدی اقتصادی در برنامه توسعه‌ها بودند، گفت: نظام تأمین مالی ۵۷ درصد به بانک‌ها اختصاص داشت یعنی بانک به جای اینکه سرمایه مردم را بگیرد و در مسیر درست هزینه کند، در مسیر غلط حرکت کرده که این سبب سست شدن پایه پولی می شود.

زاکانی با تاکید بر اینکه امکان ایجاد اعتبار زیادی در بازار سرمایه وجود دارد، گفت: در بازار سرمایه ریسک و ثمر وجود دارد و با توجه به آن می توان سرمایه های خرد مردم را جمع کرد و تولید کشور را سامان داد. اما در سال ۹۸ رئیس جمهور بدون مقدمه مردم را دعوت به بورس کرد که من در همان زمان به مردم گوشزد کردم وارد بازار سرمای نشوند.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال، ۹۹ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بورس که به صورت بادکنکی باد شده بود، سقوط کرد افزود: مردم از بورس ضرر کردند که یکی از دلایل ٖآن حضور دولت در بورس بود و باید دست دولت را از بورس قطع کرد. به عنوان مثال وزیر اقتصاد گفته بود که دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از داخل بازار سرمایه برای خود برداشته که در حقیقت این دست کردن دولت در جیب 
مردم است.

با تمرکز زدایی در روستاها می توان سبب خلق ثروت و مهاجرت معکوس شد

زاکانی با اشاره به اینکه برنامه وی تشکیل دولت جوان، انقلابی و کارآمد است، اظهار داشت: جوانان فرصت بی نظیری هستند که از این فرصت به درستی استفاده نشده  و در حقیقت به توان و این پتانسیل ارزشمند ظلم شده است. در دولتم حتما از جوانان انقلابی و حزب الهی استفاده خواهم کرد و میانیگن سن وزرا نیز به ۴۵ سال می رسانم.

وی با اشاره به برنامه های خود برای رونق روستاها افزود: درسال های گذشته ترکیب جمعیت روستاها و شهرها تغییر کرده است به طوری که ۲۵ درصد جمعیت در روستا و ۷۵ درصد در شهرها ساکن هستند. درحالی که روستا فرصت مناسبی برای تولید است.

زاکانی با اشاره به اینکه محور حرکت دولت آینده او در مسائل اقتصادی جهش تولید است، عنوان کرد: جهش تولید با دولتی بودن اقتصاد سازگاری نیست.بر همین اساس تمرکز زدایی را از دولت پذیرفتیم وباید موقعیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  تبیین کنیم تا شهرستان‌ها  محور تحول شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در برنامه خود ۴۵۱ شهرستان را مورد توجه قرار داده است، گفت: درشهرستان‌ها و روستاها امکانی فراهم می‌شود تا تولیدات بسیاری از روستاهای کشور بین المللی شده و روستاها کانون تولید و حرکت در توسعه کشاورزی و دامداری قرار بگیرند. این شرایط سبب مهاجرت معکوس به روستاها و خلق ثروت می شود.

بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی را از تهدید به فرصت تبدیل می کنیم

زاکانی درباره برنامه هایی که برای تولید مسکن دارد نیز اظهار داشت:  ما ۹ پیشران تحول در کشور انتخاب کردیم تا سبب جهش تولید شوند که یکی مسکن است. زیرا ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد که این هم فرصتی بزرگ و هم یک تهدید است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره وضعیت خرید مسکن در تهران و شهرستان ها عنوان کرد: اگر کسی در شهر تهران بخواهد خانه ۷۵ متری تهیه کند برای اجاره ۵۶ درصد و در شهرستان‌ها ۲۸ درصد حقوق را باید پرداخت کند یعنی باید همه پول را به سرپناه دهد و از هیچ مزایایی برخوردار نباشد. همچنین اگر فردی برای خرید خانه در تهران یک سوم حقوق خود را کنار بگذارد ظرف ۷۷ سال صاحب خانه می‌شود.

وی با اشاره به این که ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و علاوه بر آن مجوز ساخت مسکن را از هفت ماه به یک روز می‌رسانیم.

زاکانی درباره پاسخگو کردن مسئولان نیز اظهار داشت: ما در قانون اساسی اصل ۸ که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است داریم که این شامل سه جزء مردم به مردم، مردم به مسئولان و مسئولان به مردم است که مهمترین جزء امر به معروف و نهی از منکر مربوط به مردم به مسئولان است این را به عنوان اصل می‌پذیریم و در درون دولت نهادینه می‌کنیم.

وی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی که مربوط به حق اعتراض است نیز اظهار داشت: اعتراض حق طبیعی مردم است و امکاناتی را فراهم می‌کنیم که به ازای آن نهادسازی نوینی شکل گیرد که ما مسئولان را در کنار مردم و پاسخگو به مردم بدانیم.

وی گفت: در این ۴۵۱ شهرستان علاوه بر ایجاد امکان مشارکت نخبگان در تصمیم سازی و ایده پردازی‌ها باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم برای صحبت با مسئولان پایشان نلرزد و مطالبه کنند و بر همین اساس از شنبه تا چهارشنبه ستاد نمازجمعه‌ها را برای این کار قرار دادیم که در آن هیئت داوری و مسئولان و همچنین مردم حضور دارند.

با رونق گردشگری تحول اقتصادی را ایجاد می کنیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست درباره برنامه خود در زمینه گردشگری نیز گفت: صنعت گردشگری صنعتی درآمدزا و اثرگذار است ما به دنبال این هستیم تا از اقصی نقاط جهان با فکر و اندیشه ما آشنا شوند.
گردشگری در حوزه تاریخی، باستانی، مذهبی و سلامت می‌تواند اسباب تغییر و تحول را ایجاد کند و ایران را به یک قطب گردشگری مبدل کند.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری در جنبه‌های داخلی سبب ایجاد نشاط و آشنایی ملت با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف می‌شود، افزود: ما نیاز به برنامه جدی برای گردشگری خارجی و داخلی داریم، گردشگری یکی از لوکوموتیوهای شرایط اقتصادی کشور را فراهم می‌کند.

این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای هموار کردن امور جوانان در حوزه‌های مورد علاقه از جمله آنها از جمله هنردارد نیز عنوان کرد: هنر امکاناتی را فراهم می‌کند تا داشته‌های ما برای آیندگان ثبت شود، متأسفانه مسئولان بی دقت هستند که چه ظرفیت‌های عظیمی هنر برای جامعه به ارمغان بیارود.

زاکانی با تاکید بر اینکه جوهره هر ایرانی هنر اوست که باید از ابعاد مختلف آن استفاده شود، خاطرنشان کرد: قالب‌های هنری، چون سینما، تئاتر و رمان می‌تواند تأثیر و پیام کشور را به اقصی نقاط کشور ببرد و فرهنگ اصیل را در جاهای مختلف به ثبت برساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =