تورم گریبان پژوهشگران را گرفت

استاد سرآمد علمی گفت: افزایش قیمت‌ها در یکی دو سال اخیر، پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت هم به نفع دانشگاه است و هم به نفع صنعت. اگر این ارتباط شکل بگیرد، صنعت می‌تواند از علم و تخصص دانشگاه بهره بگیرد و دانشگاه هم می‌تواند به کمک صنعت به درآمد برسد.

متاسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران به درستی شکل نگرفته است. صنعت ادعا می‌کند که نیروهای تربیت شده در دانشگاه‌ها، متخصص و کاربلد نیستند؛ اما دانشگاهیان معتقدند صنعت پروژه‌های ساخته‌شده و بهینه‌سازی شده آن‌ها را به صرفه نمی‌داند و از آن‌ها استقبال نمی‌کند.

محمد یاسر معصومی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که کمبود بودجه و امکانات بزرگترین مشکلی است که پژوهشگران همه رشته‌ها از جمله رشته شیمی با آن مواجه هستند، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها در یکی دو سال اخیر، پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با اشاره به این که بخش عمده هزینه در رشته‌های تجربی به امکانات آزمایشگاهی یا ترکیباتی که برای آنالیزها نیاز است، برمی‌گردد، افزود: البته کمک‌هایی که فدراسیون سرآمدان به پژوهشگران می‌کند، مانند گرنت‌هایی که در شبکه آزمایشگاهی داده می‌شود یا حمایت‌هایی که از محققان پسادکتری می‌شود، تا حدی به جبران کمبودها کمک می‌کند.

وی با تصریح بر این که وقتی تولیدات صنعتی یک کشور احساس نیاز بیشتری برای به‌روزرسانی داشته باشند، با واگذاری پروژه‌های خود، از دانشگاه حمایت خواهند کرد، گفت: متاسفانه صنعت در ایران احساس نیاز به دانشگاه نمی‌کند. وقتی ارتقای کیفیت برای صنعت مهم نباشد، دست نیاز به سمت دانشگاه دراز نمی‌کند و در نتیجه دانشگاه‌ هم برای تامین اعتبار با محدودیت روبرو خواهد شد.

معصومی بر لزوم همکاری و اشتراک‌گذاری امکانات دانشگاه‌ها با یکدیگر تاکید کرد و گفت: وقتی در یک دانشگاه امکاناتی وجود دارد که در دانشگاهی دیگر نیست، اگر دانشگاه‌ها بتوانند همکاری بین دانشگاهی را گسترش دهند و متقابلا از امکانات یکدیگر استفاده کنند، در کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود.

صنعت از پروژه‌های دانشگاه استقبال نمی‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با بیان این که صنعت در برخی موارد ادعا می‌کند که نیروهای دانشگاهی به اندازه کافی، متخصص و توانمند نیستند، افزود: تعداد فارغ‌التحصیلان ایران کم نیست؛ اما مسئله این است که بخشی از خروجی دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به این که بیشتر ایرانیان مشغول در دانشگاه‌های خارجی، حداقل تا دوره لیسانس در ایران بوده‌اند؛ اما به دلیل فراهم نبودن شرایط، مهاجرت کرده‌اند، یادآور شد: یکی از دلایلی که دانشگاه‌های خارجی استقبال خوبی از دانشجویان ایرانی دارند، این است که پتانسیل خوبی در این دانشجویان وجود دارد. دانشجویی که دوره کارشناسی را خوانده با گذراندن چند سال آموزش به نیروی خوبی برای دانشگاه‌های خارجی تبدیل می‌شود.  

معصومی با تاکید بر این که نیروهای متخصصی که در صنایع مشغول هستند، در همین دانشگاه‌های کشور تربیت شده‌اند، افزود: البته فردی که با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد وارد صنعت می‌شود، هنوز دوره‌های پژوهشی را به صورت کامل نگذرانده‌ است و به همین دلیل ممکن است نتواند در آرندی صنعت، کارایی بالایی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با بیان این که تعامل دانشگاه و صنعت به احساس نیاز برمی‌گردد، تصریح کرد: شاید صنعت ادعا کند که نیروی تربیت شده در دانشگاه به اندازه کافی متخصص و کاربلد نیست؛ اما تجربه من نشان می‌دهد که حتی وقتی یک پروژه تمام شده را به صنعت ارائه دادیم، استقبالی نشد و گفتند؛ اجرای این پروژه سبب افزایش قیمت کالای تولیدی ما می‌شود و به صرفه نیست.

وی در پایان با اشاره به این که من در موارد زیادی شاهد بوده‌ام که کالای ساخته شده و بهینه‌سازی شده به صنایع عرضه شده است؛ اما استقبال نشده است، اظهار کرد: البته شاید به این دلیل که جامعه از کالایی که قیمت بالاتر و کیفیت بیشتر دارد، استقبال نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =