هشدار کارشناسان صهیونیست درباره سقوط کابینه جدید اسرائیل

کارشناسان صهیونیست با اشاره به چالش‌های متعددی که پیش روی کابینه جدید اسرائیل قرار دارد، نسبت به احتمال سقوط آن هشدار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، به دنبال برکناری «بنیامین نتانیاهو» از صحنه قدرت رژیم صهیونیستی و تشکیل کابینه ائتلافی جدید به ریاست «نفتالی بنت» کارشناسان صهیونیست با اشاره به چالش‌های متعددی که پیش روی این کابینه خواهد بود درباره سقوط آن هشدار دادند.

تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست معتقدند که کابینه ائتلافی جدید با حضور 8 حزب کوچک از احزاب چپ و میانه و راست در مسائل مختلف دچار اختلاف خواهد شد؛ به ویژه این که هریک از این احزاب ایدئولوژی متفاوتی دارند.

در همین زمینه «نوعا لانداو» کارشناس صهیونیست در مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی هآرتص نوشت که کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید که پس از یک دوره دردناک برای اسرائیلی‌ها تشکیل شد یک ماموریت اصلی داشت: کنار زدن بنیامین نتانیاهو از قدرت و جایگزین کردن کابینه جدید به جای کابینه او.

از نظر این کارشناس صهیونیست از آنجایی که هدف اصلی سازماندهی کنندگان کابینه جدید رژیم صهیونیستی حذف نتانیاهو از قدرت بود این کابینه برنامه مشخصی ندارد و با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد.

وی افزود پس از این فقط اوضاع می‌تواند خراب شود و هدف دوم کابینه جدید جلوگیری از هرگونه درگیری میان اعضای آن بر سر موضوعات اصلی است؛ درگیری‌هایی که می‌تواند منجر به سقوط این کابینه شود که به معنای شکست در ماموریت اصلی آن خواهد بود.

این تحلیلگر صهیونیست همچنین به اختلافاتی که میان احزاب مختلف کابینه جدید درباره پست‌های وزارتی و پروژه‌های داخلی رژیم صهیونیستی وجود دارد از جمله بحث افزایش شهرک سازی‌های اسرائیل و موضوع سازش با فلسطینی‌ها اشاره کرد.

«توفا لازاروف» کارشناس دیگر صهیونیست نیز در روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست با اشاره به شکنندگی کابینه جدید رژیم صهیونیستی با طرح سوالی گفت که آیا نفتالی بنت قادر به درگیری با دولت ایالات متحده درباره شهرک سازی‌ها و برپایی دولت مستقل فلسطین است؟

وی با اشاره به اینکه بنت قبلا در ائتلاف نتانیاهو بوده و یک راست افراطی اسرائیلی محسوب می‌شود تصریح کرد، بنت اکنون در برابر «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که با سیاست‌های نتانیاهو و بنت در روند درگیری‌های اسرائیلی-فلسطینی به ویژه شهرک سازی‌ها مخالفت می‌کند گرفتار شده است.

«بن کسبیت» تحلیلگر سیاسی برجسته اسرائیلی در روزنامه صهیونیستی معاریو در واکنش به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این یک طلوع جدید نیست بلکه آغاز یک کار سخت است و نفتالی بنت و یائیر لاپید ماموریت پیچیده‌ای دارند.

این کارشناس صهیونیست پیش‌بینی کرد که کابینه مذکور با مخالفت شدید حزب راستگرای لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو مواجه شود به ویژه که نتانیاهو به هر قیمتی قصد بازگشت به قدرت را دارد.

در همین راستا «أوری کوهین» کارشناس اسرائیلی در روزنامه راست‌افراطی اسرائیل هیوم از حزب لیکود خواست تا یک «دولت سایه» تشکیل دهد.

وی گفت، اکنون زمان آن رسیده حزب لیکود یک دولت سایه ایجاد کند که وظیفه اصلی آن به عنوان بزرگترین حزب اسرائیل ایجاد یک نظام فعال برای نظارت بر کابینه نفتالی بنت باشد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که بحران سیاسی رژیم صهیونیستی با تشکیل کابینه بنت و لاپید حل نخواهد شد و احتمالا این کابینه مدت زیادی دوام نیاورد. حتی بسیاری بر این باورند ممکن است اکنون بعد از تشکیل کابینه، نتانیاهو که فردی بحران‌زده به شمار می‌رود و به دلیل پرونده های متعدد فساد با خطر زندان نیز مواجه است، همانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از شکست، به آشوب‌آفرینی در خیابان‌های فلسطین اشغالی و تحریک طرفداران خود برای حمله به ساختمان کنست روی بیاورد.

ولی مشکل و چالش پیش روی چنین کابینه‌ای آن است که یائیر لاپید، از چپ‌گرایان اسرائیل به شمار می‌آید و بعضا انتساباتی با احزاب میانه نیز دارد، درحالی که نفتالی بنت یکی از راست‌افراطی‌های سرسخت رژیم صهیونیستی است. به همین دلیل انتظار می‌رفت او برای حل بحران سیاسی اسرائیل با حزب لیکود به ریاست نتانیاهو توافق کند. درست است که خروج بنت از صف متحدان نتانیاهو، سرنوشت سیاسی بی بی را به چالش می‌کشد، اما عقاید راست‌گرایانه وی در آینده می‌تواند برای کابینه او با لاپید نیز مشکل‌آفرین باشد.

شرایط سیاسی صهیونیست‌ها به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد آنها برای کنار زدن نتانیاهو به هر قیمتی توافق کرده‌اند و اصل هدف، رقابت با بی بی و حذف اوست؛ نه صرفا خروج اسرائیل از بحران سیاسی.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =