پژوهشگران دانشگاه‌های دولتی دغدغه مالی ندارند/ عدم اعتماد متقابل میان صنعت و دانشگاه

پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان گفت: پژوهشگران در دانشگاه‌های دولتی دغدغه مالی ندارند و می توانند با جدیت بیشتری تحقیقات را دنبال کنند. این تفاوت‌ها اختلاف و دلسردی برای اساتید دانشگاه آزاد ایجاد کرده است.

محمدعلی جبرائیلی جمالی نویسنده کتاب (the Internet of Things) منتشر شده توسط ناشر بین‌المللی که در جشنواره فرهیختگان اثر برگزیده برتر شناخته شد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز تشریح کرد: یکی از مباحث کتاب اینترنت اشیا است که از 10 فناور برتر 2020 در سال بود. چون تخصص بنده در این زمینه است، اقدام به نگارش کتاب شد؛ البته این نگارش به صورت دعوتنامه رسمی ناشر اشپرینگر است و چون مقالاتی در این زمینه داشتم دعوت کردند که چنین کتابی نوشته شود.

وی افزود: کتاب در مورد معماری اینترنت اشیا، امنیت و کاربردهای اینترنت اشیا است.

جبرائیلی جمالی در مورد شاخص‌های موردنظر برای ارزیابی کتاب اشاره کرد: سرمایه‌گذاران زیادی توسط روسای جمهور در تمامی دنیا از جمله ایران می‌خواهند در این زمینه هم فعالیت علمی و هم کسب‌وکار تجاری داشته باشند؛ چراکه بحث روز دنیا است.

پژوهشگر برتر با اشاره به اینکه متخصص کمتری در این زمینه در کشور وجود دارد و فعالیتم در این زمینه است، گفت: مقالات زیادی در این زمینه با ناشران معتیر دنیا ارائه کرده و با بررسی رزومه و کتاب که در سطح بین المللی  است، انتخاب شد.

60 میلیون تومان تشویقی کتاب و مقاله را دریافت نکردم

جبرائیلی جمالی گفت: چالش‌های بسیار زیادی در مسیر پژوهشگران به‌ویژه در دانشگاه آزاد وجود دارد. در گذشته ارزش حداقلی برای پژوهشگران قائل می‌شدند؛ اما در حال حاضر بنده نزدیک 60 میلیون تشویقی مقاله و کتاب در دانشگاه دارم که هنوز بعد 5 سال پرداخت نشده و باعث دلسردی اساتید و دانشجوهای تحصیلات تکمیلی شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: از کشورهای مختلف دعوتنامه داریم. خیلی از همکاران با این دعوتنامه‌ها وسوسه شدند و رفتند و این بی‌توجهی‌ها باعث فرار مغزها شده است. از معاون پژوهشی وزارت علوم انتظار می‌رود مسئله پژوهش را جدی بگیرند، در غیر اینصورت باعث می‌شود اتفاقات ناگواری بیفتد. حتی از عراق درخواست نگارش مقاله در قبال مبلغ زیادی دارم در صورتی که برای چاپ مقالاتم ریالی دریافت نکردم.

پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان با اشاره به اینکه حقوق اساتید دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌های دولتی بسیار کم است، ادامه داد: با توجه به اینکه بستر پژوهش در دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه سراسری بسیار محدود است؛ قراردادهایی که در سازمان‌های مختلف ایران بسته می شود بیشتر به دانشگاه دولتی تعلق می‌گیرد. در حالی که دستاوردهای پژوهشگران دانشگاه آزاد بسیار بیشتر از دانشگاه روزانه است.

وی همچنین گفت: پژوهشگران در دانشگاه‌های دولتی دغدغه مالی ندارند و می توانند با جدیت بیشتری تحقیقات را دنبال کنند. این تفاوت‌ها اختلاف و دلسردی برای اساتید دانشگاه آزاد درست کرده است.

جبرائیلی جمالی درخصوص علتی که باعث می‌شود یک پژوهش رنگ‌وبوی عملی شدن نگیرد را اینگونه بیان کرد: مشکل اصلی ارتباط دانشگاه با صنعت است و مدت‌های زیادی است که وجود دارد. کارایی کارخانه‌ها می تواند تا 30 درصد با ارتباط صنعت و دانشگاه افزوده شود؛ درحالی که این ارتباط و اعتماد دوطرفه وجود ندارد. در واقع نه صنعت به دانشگاه اعتماد دارد و نه دانشگاه به آنها ارج می‌دهد.

پژوهشگر برتر در جشنواره فرهیختگان گفت: توصیه من نسبت به مسئولان رده بالای وزارت علوم و دانشگاه آزاد است که اگر چالش‌های پژوهشگران را رفع کنند مشکلی در صنعت و تولید وجود ندارد. من با 26 سال سابقه نباید به دنبال شغل کاذب باشم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099518

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =