قطر: اقدامات اسرائیل در قدس نگران‌کننده است

وزیر خارجه قطر در نشست خبری مشترک با دبیر کل اتحادیه عرب در دوحه تاکید کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس نگران کننده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزیر خارجه قطر تشدید تنش‌ها در قدس و ادامه حملات رژیم صهیونیستی به اهالی قدس و مسجد الاقصی را نگران کننده خواند.

به گزارش شبکه الجزیره، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر پس از نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه عرب در دوحه در نشستی خبری گفت: عرب‌ها نگران اقدامات اسرائیل در قدس و به خصوص محله الشیخ جراح و همچنین راهپیمایی پرچم و تخلیه باب العامود از فلسطینی‌ها هستند.

او درباره موضوع اصلی نشست امروز دوحه که موضوع سد النهضه بود، بر اهمیت امضای توافقی الزام آور در این خصوص که حقوق همگان را مصون دارد، تاکید کرد.

عبدالرحمن آل ثانی گفت: کشورهای عربی از میانجی آفریقایی می‌خواهد، اطمینان حاصل کند که هیچ اقدام یکجانبه‌ای نیست که به منافع مصر یا سودان آسیب بزند.

وزیر خارجه قطر روابط کشورش با مصر را نیز در مسیری با رویکرد مثبت دانست و گفت: ما به روابط خوب با همه کشورهای عربی چشم دوخته‌ایم.

او قدرت و انگیزه کشورهای عربی را برای پیشبرد برنامه‌هایشان در منطقه بسیار مهم دانست و گفت: قطر به کشورهای دوست و برادر خود هر کمکی که از او بخواهند ارائه خواهد داد.

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب هم در این نشست خبری گفت که کشورهای عربی از شورای امنیت می‌خواهند با برگزاری جلسه‌ای درباره موضوع اختلاف بر سر سد النهضه به بحث بپردازد.

سه کشور آفریقایی که در مسیر رود نیل قرار دارند، بیش از ۱۰ سالی است که بر سر احداث سد بزرگ النهضه بر سرشاخه این رود به اختلاف رسیده‌اند و چند دور مذاکره میان سه کشور بی نتیجه بوده است.

اتیوپی طی ماه‌های گذشته اولین مرحله از آب‌گیری این سد عظیم را به پایان رسانید و هم‌اکنون خود را برای پر کردن مرحله دوم آماده می‌کند. به موازات پر شدن سد، کار تکمیل آن نیز پیش‌ می‌رود.

اتیوپی این سد را برای تولید برق و استفاده از آن در داخل و صادرات مازاد به خارج احداث می‌کند و اصرار دارد آن را در سه سال پر کند که همین مسئله باعث اختلاف شده است. مصر و سودان به عنوان کشورهای پایین دست می‌گویند آبگیری این سد در این مدت باعث وقوع خشکسالی و به تبع آن از دست رفتن زمین‌های زراعی حاشیه نیل و بیکاری و کاهش تولید خواهد شد و پیشنهاد داده‌اند در ۲۱ سال پر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =