پذیرش در دوره پسادکتری با پرداخت حقوق

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از پذیرش در دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی همراه با پرداخت حقوق خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ با کاهش تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه در مقطع کارشناسی، دانشگاه‌ها برای پر کردن صندلی‌های خود، ظرفیت دوره‌های ارشد و دکتری را افزایش دادند. افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی بدون در نظر گرفتن تعداد اعضای هیأت علمی، باعث کاهش کیفیت خروجی این مقاطع شده است. از طرف دیگر تعداد زیاد دانشجویان دوره دکتری بیش از نیاز کشور بوده و برخی از این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار می‌مانند.

چندی پیش غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران گفته بود؛ در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند و باید دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم تا این دوره‌ها جایگزین دوره‌های دکتری شوند.

رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره علت این موضوع و هدف از گسترش دوره‌های پسا دکتری، اظهار کرد: روند کاهش متقاضیان ورود به دوره‌های دکتری و ارشد از هم اکنون شروع شده و در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. علت هم این است که ورود به این مقاطع برای جوانان دیگر جاذبه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید نیروی پژوهشی کافی برای پژوهش‌ها داشته باشیم، گفت: راه جبران کمبود نیروی پژوهشی این است که ما دوره‌های پسادکتری و دستیاران پژوهشی را توسعه دهیم. در واقع توسعه این دوره‌ها در عمل جایگزین کسری دانشجویان دکتری می‌شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که جذب زیاد دانشجوی دکتری در سال‌های اخیر باعث شده که برخی از آنها بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار بمانند، عنوان کرد: به طور کلی ما حتی اگر متقاضی ورود به دوره دکتری هم داشته باشیم باید میزان ورود به این دوره را محدود کنیم؛ چون اصلا کاری برای آنها وجود ندارد. اما این اتفاق به صورت طبیعی در حال رخ دادن است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: وقتی کار نباشد کسی وارد دوره دکتری نمی‌شود و به همین خاطر در سال‌های آینده این کمبود ایجاد خواهد شد.

رحیمی در پایان به این موضوع اشاره کرد که پذیرش در دوره‌های پسادکتری و دستیاران پژوهشی همراه با پرداخت حقوق است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =