جامعه دانشگاهی با تنویر اذهان، مردم را به مشارکت حداکثری سوق دهد/ انتقادها متوجه دولت است نه اصل نظام

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اظهار کرد: دانشگاهیان باید مردم را متقاعد کنند که انتقاد ما به دولت است نه به اصل نظام و این نظام به‌خاطر دستاوردهایش، مورد هجمه قرار گرفته است.

حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بسیاری از دستاوردهایی که نظام جمهوری اسلامی در حوزه دانشگاه، نظام آموزشی، پیشرفت‌های فناورانه و علمی دارد، نشان می دهد این انقلاب عظیم و چشمگیر است. دانشگاهیان باید مردم را متقاعد کنند که انتقاد ما به دولت است نه به اصل نظام و این نظام به‌خاطر دستاوردهایش است که مورد هجمه قرار گرفته است. در اینکه توقعات ما از دولت برآورده نشده و بین اصل نظام و دستاوردهایش باید تمایز قائل شوند.

قشر فرهیخته درخصوص دشمنی با اصل نظام بی‌تفاوت نباشند

وی در ادامه اشاره کرد: در سال‌های اخیر و امتیازبندی که به صورت جهانی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اعمال می‌شود، دانشگاه‌های کشور ما جزو 100 دانشگاه برتر شناخته می‌شوند. حتی دانشگاه‌های شهرهایی مانند کردستان که قبل از انقلاب مغفول بود امروزه جزو  برترین‌های جهان است.

خیری با تاکید بر این مطلب که قوام این انقلاب بر پایه حضور مردمی است، تشریح کرد: از قشر فرهیخته دانشگاهی انتظار می‌رود در مورد دشمنی که در خصوص اصل نظام اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت نباشند. حضور مردم دشمنان را مایوس می کند و باید این یاسی که به دلیل عملکرد ضعیف و بی‌تدبیری دولت ایجاد شده است را برای حضور حداکثری در انتخابات برطرف کرد.

دولت به بعد تولید دانش و ارتباط دانشگاه با بدنه اجتماع و صنعت توجه ویژه کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در ادامه افزود: بیشترین فعالیت ما در جهت ارائه دستاوردهای انقلاب است. در نشست‌های تخصصی و تبلیغات تلاش این است که نشان دهیم قبلا کجا بودیم و الان کجا هستیم. باید به عبرت‌های تاریخی توجه کنیم و اساس سوگیری ما این است. همچنین گروه‌های فعال دانشجویی و تشکل‌ها در مناظرات بر این نکات تاکید می‌کنند.

خیری با اشاره به اینکه درخواست جامعه دانشگاهی از دولت آینده این است که با برنامه عالمانه کارش را شروع کند، تشریح کرد: دولت آینده باید برنامه و اقدام بموقع داشته باشد. انسجام مدیریتی ایجاد کند و مدیریت مبتنی بر دانش را در راس قرار دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از خلاهای کشور که امروزه بعد اقتصادی دارد با برنامه‌های دانش‌بنیان قابل رفع است. دولت باید به بعد تولید دانش و ارتباط دانشگاه با بدنه اجتماع و صنعت توجه ویژه کند؛ همچنین ارتباط بین بخش علمی کشور که در دانشگاه‌ها در  قالب عضو هیئت علمی و استاد و دانشجو شکل گرفته را به نیازها و ظرفیت جامعه متصل کند.

دولت آینده کار را به کاردان بسپارد

خیری اشاره کرد: متاسفانه دانشگاها با نیاز جامعه منطبق نیستند. توقع دانشگاهیان از دولت آینده این است که در عرصه‌های مرتبط کار را به کاردان دهد و با رویکرد اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان وارد عرصه کار و تلاش شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در مورد اینکه چرا در مناظرات نامزدهای انتخاباتی دغدغه آموزش و نظام آموزشی کمتر دیده می‌شد، گفت: متاسفانه این اغفالی دوطرفه است. بخشی مربوط به دانشگاهیان است که باید از حالت انفعال و حاشیه خارج شوند و مطالبه جدی داشته باشند و لازمه آن این است که حضور فعال داشته باشند، در ارائه برنامه‌ها به کمک نامزدها بیایند و در انتقادات سازنده جدیت وارد شود.

وی ادامه داد: اینها باعث می‌شود نامزدها بدانند در عرصه‌های دانشی آنها نیز مطالباتی دارند و باید به ظرفیت‌ها در دانشگاه‌ها توجه کنند. دانشگاهی که مسئله محور نباشد طبیعی است که به حاشیه کشیده می‌شود.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1099631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =