نظام مدیریتی کشور نیازمند پیاده‌سازی الگوی حکمرانی مناسب است

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس گفت: پیاده‌سازی الگوی حکمرانی یکی از مهمترین راهبردهای برون رفت از وضعیت فعلی، جهت بهبود نظام مدیریتی و اداری کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برگزاری انتخابات یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های مردم سالاری دینی است و از سوی دیگر  هیچ حکومتی در دنیا بدون مشارکت مردم توانایی تداوم و پیشبرد اهداف خود را ندارد و برای حفظ و افزایش قدرت و جایگاه خود در مجامع بین‌المللی به تایید و پشتوانه مردم نیاز دارد.

حامد علی‌ زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه راهکار بهبود نظام مدیریتی کشور، پیاده‌سازی الگوی حکمرانی خوب است، گفت: این جمله به این معناست که مدل حکمرانی  که در آن، کیفیت رابطه متقابل بین شهروندان و حکومت، توام با مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، اجماع‌سازی، عدالت و انصاف، کارایی و اثربخشی و پاسخگویی باشد. 

وی به شخصیت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امام  شخصیّتی والایی داشت. اگر فردی بخواهد در ابعاد مختلف زندگی رشد کند و باعث رشد و پیشرفت دیگران شود باید خود را به شخصیت امام نزدیک کند. امام (ره) انسانی کامل، بزرگ و باعظمت بود و از همه‌جهت یک شخصیّت برجسته و ممتاز برای الگو گیری محسوب می‌شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیح دانشجویی استان فارس درباره خط فکری امامین انقلاب اظهار کرد: با مرور نظام فکری امامین انقلاب مشاهده می‌کنیم که همواره بر مشارکت حداکثری تاکید ورزیده‌اند؛ چراکه حماسه سازی مردم، قطع نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور خواهد شد؛ حضور ملی و پشتوانه مردمی را از نظام به نمایش می‌گذارد و دشمنان را ناامید می‌سازد و آثارش را در نوع مواجهه مستکبران دیده و می‌بینیم. این حضور مردمی است که نظام و انقلاب را بیمه خواهد کرد. همچنین در گام‌های بعدی و مکمل و مقوم این مسئله، انتخاب اصلاح است.

وی افزود: حضور مردم در انتخابات برای کشورمان قدرت محسوب می‌شود و در واقع هر چه مشارکت بیشتر باشد در مقابل دشمنان و بدخواهان بازدارندگی بیشتری خواهیم داشت. بنابراین چنین موضوعی نقطه امیدی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. ایران قوی به حمایت مردم نیازمند است که با هیبت بتواند جلوی زورگویان قد علم کند و کشور را به سمت تحول داخلی و خارجی سوق دهد.

علی‌زاده سیاست زدگی را از چالش‌های نظام اداری دانست و گفت: یکی از چالش‌های نظام اداری کشور سیاست‌زدگی مدیران است. به این معنی که با دخالت غیرسازنده نظام قدرت و سیاست در دستگاه مدیریتی کشور، افرادی وارد بدنه مدیریتی کشور می‌شوند که با معیارهای سیاسی انتخاب و گزینش شدند نه براساس شایستگی.

این فعال دانشجویی مطرح کرد: فساد اداری از دیگر پیامدهای منفی سیاست‌زدگی در اداره کشور است و تا زمانی که بین فعالیت‌های اداری و سیاسی مرز مشخصی ایجاد نشود در همین شرایط نابسامان خواهیم ماند. استمرار این شرایط موجـب کـاهش اعتبـار اجتمـاعی و حیثیـت نظام اداری، از دست رفتن اعتماد و احتـرام مـردم نـسبت بـه نهادهـای حکومتی و دستگاه‌هـای اداری است. همچنـین منجـر بـه ایجـاد و افـزایش بیگانگی و فاصله بین نظام و مردم می‌شود.

وی پیاده سازی حکمرانی خوب را راهکار برون رفت از مشکلات دانست و گفت: یکی از مهمترین راهکارها و راهبردهای برون رفت از این وضعیت جهت بهبود نظام مدیریتی و اداری کشور، پیاده‌سازی الگوی حکمرانی خوب است. یعنی مدل حکمرانی که در آن، کیفیت رابطه متقابل بین شهروندان و حکومت، توام با مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، اجماع‌سازی، عدالت و انصاف، کارایی و اثربخشی و پاسخگویی  باشد. در حال  حاضر این موضوع با حضور نسل جوان مومن-انقلابی و پرانگیزه، به سرانجام خواهد رسید.

علی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ادامه این مسیر ارزشمند و پرافتخار، به همت، تلاش، جهاد، سرعت عمل و ابتکار جوانان بستگی دارد. اینکه کشور به سمتی برویم که در دولت جدید، مدیران جوان، اندیشمندان جوان، کنشگران جوان، در همه‌ی میدان‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی نقش آفرینی داشته باشند با تکیه بر هویت و تمدن ایرانی-اسلامی خود در عرصه‌های مختلف زیر بار مسئولیت بروند و کشور را به سمت بالندگی و پیشرفت حرکت بدهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =