پژوهش، کاری بسیار زمان‌بر و پرهزینه است

پژوهشگر برتر در هشتمین جشنواره فرهیختگان گفت: پژوهش کاری بسیار زمان‌بر و پرهزینه است هیچ بهایی به پژوهشگران داده نمی‌شود و افرادی که با پژوهشگران سروکار دارند خودشان اهل پژوهش نبوده و مانع‌تراشی می‌کنند.

علی ابراهیم‌نژاد نویسنده کتاب (Fuzzy Sets-Based Methods and Techniques for Modern Analytics) که در هشتمین جشنواره فرهیختگان برگزیده کتاب برتر شد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: موضوع کتاب بهینه سازی فازی شاخه‌ای از ریاضی کاربردی است.

وی افزود: یکی از شاخص‌ها برای انتخاب کتاب ناشر بین‌المللی آن بود که توسط اشپرینگر چاپ شد. دلیل دیگر محتوای کتاب است و اینکه مطالب در مورد آخرین دستاوردها در حوزه بهینه‌سازی فازی، برنامه‌ریزی خطی و حمل‌ونقل فازی می‌باشد؛ همچنین گردآوری مناسبی از تمام کارهایی که صورت گرفته و منبع کاملی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

ابراهیم نژاد در مورد چالش‌هایی که در مسیر پژوهشگران در کشور وجود دارد، بیان کرد: مهمترین مشکل عدم حمایت از پژوهشگران است؛ چراکه پژوهش کاری بسیار زمان‌بر و پرهزینه است. علی رغم همه موارد گفته شده، هیچ بهایی به پژوهشگران داده نمی شود در نتیجه انگیزه‌ای ندارند. از جهت امکانات مادی و معنوی دچار بی‌توجهی هستند و افرادی که با پژوهشگران سروکار دارند افرادی هستند که خودشان اهل پژوهش نبوده و مانع‌تراشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه بخشنامه‌هایی که در دانشگاه آزاد وجود دارد تقریبا مناسب است، تشریح کرد: در حوزه اجرایی این بخشنامه‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و خود پژوهشگران نمی توانند با مسئولان برای گفتن این مسائل در ارتباط باشند. اینجا کار را انجام می دهیم؛ اما واحد و استان وقتی باید پرونده را به سازمان مرکزی بفرستد، کاری نمی‌کند. ما دستمان بسته است و نمی دانیم به کجا شکایت کنیم.

پژوهشگر برتر در جشنواره فرهیختگان با اشاره به تبعیض‌های انکارنشدنی در برخورد با اساتید دانشگاه‌های دولتی و آزاد گفت: متاسفانه دیدی که دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه آزاد دارند مناسب نیست؛ چراکه شناخت مناسبی نسبت به اساتید دانشگاه آزاد ندارند.

وی ادامه داد: همچنین در وزارت علوم می‌بینیم زمانی که می خواهند اساتید برتر را انتخاب کنند، هیچوقت از دانشگاه آزاد کسی را انتخاب نمی‌کنند؛ در صورتی که اساتید دانشگاه آزاد چیزی کم ندارند. امروزه با توجه به حضور اینترنت می‌توان پژوهش‌ها را به‌روز مقایسه کرد. می‌بینیم که اساتید دانشگاه آزاد مظلوم واقع می‌شوند؛ چراکه به دلیل عدم شناختی که دارند دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد را ضعیف می‌دانند در صورتی که با توجه به امکانات و بودجه‌ای که دانشگاه سراسری دارد، اساتید دانشگاه آزاد عملکرد بهتری دارند.

ابراهیم نژاد در آخر اضافه کرد: در حال حاضر پژوهشگران دانشگاه آزاد فقط با انگیزه شخصی و لذت حاصل از پژوهش است که کارشان را ادامه می‌دهند و اصلن حمایتی وجود ندارد.

وی گفت: انجام پژوهش کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا؛ اما لذت‌بخش است. علی‌رغم چالش‌هایی که گفته شد هرگز خسته نشدیم؛ چون حس درونی که به انسان می‌دهد قابل مقایسه نیست. به‌ویژه جوانان نباید ناامید شوند. مطمئنا در ابتدای راه شکست خواهند خورد و نباید دلسرد شوند اما همین شکستها باعث تجربه اندوزی و موفقیت در آینده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =