تعامل میان اتاق اندیشه و اجرا؛ توقع دانشگاهیان از دولت/ دانشگاه نباید جلوی مدیران اجرایی زانو بزند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: راه‌حل مشکلات از دانشگاه می‌گذرد. توقع این است که مدیران اجرایی دانشگاه را قشر فکری و تحول‌ساز بدانند، بین اتاق اندیشه و اجرا تعامل برقرار شود و این مستلزم همکاری دوسویه است.

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد اینکه چرا در مناظرات اخیرِ کاندیداهای ریاست‌جمهوری به حوزه آموزش عالی کمتر پرداخته شد، تشریح کرد: این نقدی است که به هر دو مجموعه کاندیداها و جامعه دانشگاهی وارد است. اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود. هرچه داریم از مشکلات و افتخارات از ناحیه اقشار تاثیرگذار جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: این غفلت بزرگی بود که در برنامه مناظره کاندیداها به این مقوله پرداخته نشد. از طرفی این نشاط و شادابی از سمت جامعه نخبگانی برای جریان‌سازی فکری و فرهنگی و گفتمان‌سازی کمتر دیده می‌شود.

اگر غفلتی که در مناظره‌ها صورت گرفت دوباره تکرار شود، جامعه متضرر خواهد شد

میر با اشاره به اینکه دانشگاه باید جایگاه اصلی خود را ایفا کند، اظهار کرد: همه مدیران در تمامی سطوح از دانشگاه خارج می‌شوند؛ بنابراین دانشگاه می‌تواند در تمامی حوزه‌ها نقش کلیدی داشته باشد. باید اتاق فکرهای متعددی تشکیل و از خرد جمعی و نخبگانی استفاده شود. اگر این غفلت و همان چیزی که در مناظره‌ها احساس شد، وجود داشته باشد و به همان سمت و سو بروند؛ جامعه متضرر خواهد شد. باید نگاه ویژه شود؛ چراکه در دانشگاه آزاد ظرفیت بی‌بدیلی وجود دارد.

وی تشریح کرد: واضح است که برای مباحث اقتصادی نیز افراد دانش‌آموخته دانشگاه هستند. اشکال این بود که ابعاد سیاسی مناظرات بر ابعاد علمی غلبه پیدا کرد. اشکال جدی‌تر این بود که برخی کاندیدادها می‌خواستند جای اولویت‌ها را عوض کنند و با سناریوها وعملیات روانی هدایت شده‌ای فضا را به سمت دیگری ببرند، از مردم رای بگیرند و بعد راه خود را بروند. این آفت بزرگ مناظرات بود؛ اما مردم خوشبختانه به این عملیات پاسخ مناسب دادند.

به رویکرد دولت آینده خوشبین هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: ایراد اول به کسانی است که سناریوها را تعریف کردند و دست‌اندرکاران طراحی مناظره بودند. نباید اجازه می‌دادند فضا به این سمت رود و این عمق استراتژیک مناظرات را کاهش داد. وارد مسائلی شدند که مشکلی از مردم حل نمی‌کرد و این مقوله مهمی است. در ادامه باید از کارکرد نخبگان و صاحبان فکرواندیشه که گفتمان‌سازی و جریان‌سازی می کنند و به ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آگاهی دارند، استفاده کنند و بهره ببرند. نباید نقش ارزنده دانشگاه‌ها نادیده گرفته شود.

میر با بیان اینکه به رویکرد دولت آینده خوشبین هستیم، افزود: مردم با این نیت رای دادند که این دولت نگاه به درون را اولویت قرار داده است. برای توجه به درون، نقشه راه و ظرفیت فکری نیاز است و این را اتاق فکر اندیشمندان داخلی می توانند ترسیم کنند؛ بنابراین دولت آینده هم خودش اعلام کرده و هم مردم به این رویکرد رای دادند و دلسوزتر از اندیشمندان داخلی کسی نیست. در حقیقت ما انقلابی هستیم مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و نخبگان دانشگاهی در این زمینه می‌توانند تعیین‌کننده باشند.

وی گفت: خروجی علم و دانش این است که کشور به قدرت منطقه در حوزه مقاومت تبدیل شده است. در حوزه اقتصادی نیز باید بر مبنای فکر داخلی از اندیشه‌های خوب دانشگاهیان بهره برد. این آخرین راهبردی است که مردم به آن رای دادند.

راه‌حل مشکلات از دانشگاه می‌گذرد و باید با دولت تعامل دوسویه برقرار شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه دانشگاه باید مسئله‌محور و درصدد حل مسائل جامعه باشد، گفت: دانشگاه‌ها این آمادگی را دارند که در حل مسائل به مجریان و مدیران کمک کنند؛ اما بنا بر نظر رهبری به این معنا نیست که دانشگاه برود جلوی مدیران اجرایی زانو بزند که مشکلش چیست بلکه مجریان باید به این سمت و سو بیایند. راه‌حل مشکلات ما از دانشگاه می‌گذرد و باید تعامل دوسویه برقرار شود. توقع این است که مدیران اجرایی دانشگاه را قشر فکری و تحول‌ساز بدانند و بین اتاق اندیشه و اجرا تعامل برقرار شود و این مستلزم همکاری دوسویه است.

میر اجرای عدالت آموزشی بعد از انقلاب توسط دولت‌ها را تاکنون موفقیت‌آمیز نخواند و در ادامه افزود: عملکرد دولت‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان تاکنون در اجرای عدالت آموزشی موفقیت‌آمیز نبوده است؛ اما بعنوان دانشگاه آزاد از 4 سال پیش در راستای اجرای عدالت آموزشی کاری انجام دادیم که باید 40 سال قبل انجام می‌شد. بخشی از هموطنان ما امکان تحصیل نداشتند و نظام آموزشی ما نتوانسته بود عدالت آموزشی را اجرا کند. در راستای اجرای عدالت آموزشی از بیش از 30 شهر تنها 7 مرکز آموزش داشتیم؛ اما با اجازه شورای گسترش در 27 شهر، مرکز آموزش عالی را برای اولین‌بار به درب خانه‌های مردم بردیم.

برقراری عدالت آموزشی با تحصیل 10 هزار نفر از ساکنان مناطق محروم

 وی در ادامه افزود: گرچه بخش خصوصی هستیم و ریالی از بودجه دولت را دریافت نکردیم؛ اما توانستیم به 10هزار نفر از مردم محروم سیستان و بلوچستان که بیشتر زنان و دختران بودند و مجبور به ترک تحصیل بودند، خدمت‌رسانی کنیم. همچنان نتوانستیم در حوزه آموزش عالی شرایط لازم را متناسب با نیازها اجرا کنیم و آموزش عالی باید به سمت حل مسئله برود. دانشگاه آزاد این کار را در راستای اجرای عدالت آموزشی شروع کرده است.

میر با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان با ظرفیت‌های بالایی که وجود دارد، به دولت آینده با تمام توان کمک خواهیم کرد، افزود: بنا داریم همه این ظرفیت‌ها را در اختیار دولت آینده قرار دهیم و استان را از استانی که بیشترین آمار بیکاری دارد خارج کنیم.

انتهای پیام/

  

  

کد خبر: 1099967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =