5 تجربه مهم دولت روحانی برای رئیسی

آیت الله رئیسی در سخنانی گفته‌اند از تجربیات دولت استفاده می‌کنند حال آنکه سوال این است؛ کدام تجربیات؟

گروه سیاسی ایسکانیوز- آیت الله رئیسی در سخنانی بعد از کسب اکثریت آرا در انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌گوید از تجربه‌های دولت استفاده می‌کنیم. بعد از این سخنان سوالی برای مخاطبان پیش آمد که کدام تجربه‌های دولت روحانی قابل استفاده هستند که رئیس جمهور دولت سیزدهم تصمیم دارد از آنها استفاده کند.

دولت دوازدهم در حالی روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد که کم سابقه‌ترین نارضایتی‌ها را با نوع عملکرد خود در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کرده است و بررسی عملکرد دولت روحانی در چهار سال دوم تجربه‌های مهمی را برای آغاز راه دولت سیزدهم باقی گذاشت برخی از این تجربه‌ها را مرور می‌کنیم.

دروغ و فریب ممنوع!

تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، ‌اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. این سخنان روحانی در مراسم دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست- 17 خردادماه 94 است. کابینه دولت یازدهم با همین رویکرد و هجمه سنگین به افکار عمومی از طریق رسانه‌ها، تمام زندگی مردم را به مذاکرات گره زد و موفقیت در مذاکرات را تنها راه رفاه و آسایش مردم نشان داد.

برجام 23 تیرماه 94 امضا و 26 دی ماه 94 اجرایی شد. با اجرای آن صنعت هسته‌ای کشور تقریباً تعطیل شد اما مشکل رکود، تورم، بیکاری، صنعت، ازدواج، پروژه‌های عمرانی و... باقی ماند. در واقع، هم چرخ سانتریفیوژها از کار افتاد و هم به دلیل چیدن تمامی تخم مرغ‌ها در سبد برجام از سوی دولت و کم توجهی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و در نهایت به دلیل کارنامه ضعیف اقتصادی دولت، چرخ بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و مجموعه‌های تولیدی نیز از کار افتاد. در واقع، شعار رئیس جمهور در ایام انتخابات 92 مبنی بر چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد کشور به صورت معکوس محقق شد تا جایی که پایان دوره دوم روحانی به بحران اقتصادی تبدیل شده است.

حواله منتقدان به جهنم ممنوع!

22 مرداد 93 روحانی خطاب به منتقدان برجام می‌گوید؛ عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند، هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید، خدا شما را ترسو و لرزان آفریده است.

ادبیات توهین آمیز روحانی در مواجهه با منتقدان یکی از عادات رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که پیش از این رسانه‌ها به دفعات به آن پرداخته‌اند.

فرار از مردم ممنوع!

ارتباطات مردمی یکی از چالش های جدی دولت روحانی است تا جایی که برخی نزدیکان و مشاوران روحانی فاصله از مردم را پاشنه آشیل او و کابینه دولت یازدهم و دوازدهم می‌دانند.

آقای روحانی با وجود عبور از دو دوره چهارساله نتوانست حداقل‌های مردمی بودن را رعایت کند و در جمع مردم حضور قابل قبولی داشته باشد. حضوری که به دور از روحیه اشرافی گری و راحت طلبی، مردم شهرها و روستاهای کشور را اقناع کند و از سوی دیگر آقای رییس جمهور با واقعیات زندگی مردم بهتر آشنا شوند.

شلختگی اجرایی ممنوع!

یکی از شلخته ترین دولت‌های انقلاب اسلامی دولت روحانی است. حذف سهمیه بندی بنزین و تک نرخی کردن آن اوائل دولت یازدهم شاید با اهداف سیاسی و بازگرداندن آن و دو نرخی شدن قیمت بنزین بعد از 6 سال نماد بی برنامگی و شلختگی اجرایی دولت روحانی است تا جایی که رئیس جمهور می‌گوید من هم صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده! و این تنها یک نمونه از خروار است.

گرانی‌های بی حساب و کتاب گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی یا نایاب شدن روغن و مرغ تنها چند نمونه دیگر از شلختگی اجرایی دولت روحانی است.

غارت بیت المال ممنوع!

فساد اقتصادی؛ رانت خواری، ویژه خواری، حقوق‌های نجومی از دیگر خسارت‌های جبران ناپذیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. مرور لیست اسامی برخی مفسدان اقتصادی از اقوام و نزدیکان دولت روحانی که در دستگاه قضائی پرونده دارند برای اثبات این ادعا کفایت می‌کند.

حسین فریدون برادر حسن روحانی، عبدالله پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، مهدی جهانگیری برادر معاون اول، احمد عراقچی برادر زاده معاون وزیر امورخارجه، هادی رضوی داماد محمد شریعتمداری وزیر کار، شبنم نعمت زاده دختر وزیر صنعت دولت یازدهم، علی اصغر پیوندی رئیس سابق سازمان هلال احمر و خیلی های دیگر که به تفصیل در رسانه‌ها آمده است.

این 5 تجربه را می‌توان مهم‌ترین تجربیات و میراث دولت روحانی برای رئیسی دانست، اینها مهم‌ترین دلایل بحران کنونی نظام جمهوری اسلامی‌ هستند که کما بیش قبل از دولت روحانی هم وجود داشته‌اند و باید امیدوار بود که رئیس جمهور منتخب در نقشه راه خود بیشترین توجه را به این موارد داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =