اهواز-ایسکانیوز: نخستین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو با هدف جمع‌آوری بخشی از فرهنگ شفاهی مردم خوزستان 28 مهرماه امسال در شهر اهواز برگزار می‌شود.


استان خوزستان با قدمتی بیش از 7 هزار سال، فرهنگ‌ها و اقوام بسیاری را در خود جای داده که قصه‌ها و لالایی‌های این اقوام از هزاره‌های پیش از تاریخ تا کنون سینه‌ به سینه منتقل شده‌اند.


دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در گفتگو با ایسکانیوز می‌گوید: «بیش از 150 فیلم از قصه‌ها و لالایی‌های خطه خوزستان توسط اعضای انجمن و از سوی مردم و علاقه‌مندان جمع‌آوری شده و به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.»


مجتبی گهستونی می‌افزاید: «از این تعداد، پنج فیلم برگزیده، پنج فیلم لالایی در بخش لالایی‌ها و شعر و 20 فیلم در بخش قصه‌های کوتاه با نظرسنجی تعدادی از مردم‌شناسان استان و اعضای انجمن تاریانا انتخاب شده است که در روز جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»


به گفته او، این فیلم‌ها که با موبایل و دوربین‌های خانگی گرفته شده‌اند، معرف فرهنگ شفاهی اقوام مختلف استان خوزستان همچون، عرب، بختیاری، شوشتری،‌ بهبهانی، دزفولی، لر و بندری هستند.


عمده قصه‌هایی که از مردم محلی و اقوام مختلف نقل می‌شوند، برگرفته از باورها و اعتقادات مذهبی آنهاست. بخشی از آنها واقعی و بخشی دیگر تخیلی هستند.


گهستونی در این باره می‌گوید: «در میان فیلم‌هایی که از قصه‌های بومی به دبیرخانه رسیده، بسیاری از آنها شخصیت یا پهلوانی تخیلی را مخاطب قرار داده و قصه را روایت می‌کنند.»


 لالایی‌ نیز در میان اقوام مختلف خوزستان همچنان مرسوم است که اغلب آنها سوزناک و بخشی هم ریتمیک است. برخی از لالایی‌ها هم آرزوهایی هستند که مادران با ذکر نام فرزندشان آنها را بیان کرده و می‌خوانند.


کد خبر: 110993

وب گردی

وب گردی