ایسکانیوز: روسای جمهور افغانستان و ترکیه در کابل پیمان استراتژیک میان دو کشور را امضا کردند.
«اشرف غنی احمدزی» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهوری افغانستان و ترکیه در کابل پیمان استراتژیک امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری بخدی، اردوغان روز گذشته وارد کابل شد و علاوه بر امضای این پیمان، جاده ای را که میان میدان شهید مزاری تا قصر دارالامان در غرب کابل را که با هزینه مالی کشورش ساخته شده را نیز افتتاح کرد.
روسای جمهور سپس در نشست خبری شرکت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
پس از دست کم پنجاه سال این نخستین رییس جمهور ترکیه است که به افغانستان سفر می کند.
اشرف غنی احمدزی، امضای پیمان استراتژیک با ترکیه که تمرکز بیشتر بر گسترش تجارت، سیاست و حل بحران های امنیتی در منطقه دارد را برای هر دو کشور مهم و حیاتی خواند.
احمدزی گفت: کشور ترکیه در سال های گذشته شریک خوبی برای افغانستان بوده و علاوه بر کمک میلیون ها دلار در بخش بازسازی، صدها دانشجوی افغان در حال حاضر در دانشگاه های این کشور نیز تحصیل می کنند.
به گفته احمدزی، وی با رجب طیب اردوغان در چهار مورد استراتژیک بحث و گفتگو کرده که بحث در مورد دنیای اسلام، ایجاد تحکیم دموکراسی و اقتصاد، تلاش های مداوم برای ایجاد صلح در منطقه و گسترش مناسبت های دوجانبه در محور این مذاکرات بوده است.
پیمان استراتژیک میان افغانستان و ترکیه در حالی امضا می شود که ترکیه پیش از این در بخش های اقتصاد و اموزش نظامیان افغان، میلیون ها دلار هزینه کرده است.
رییس جمهور ترکیه در نشست خبری گفت که نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی در افغانستان دست آورد بزرگی برای این کشور است و داشتن روابط در سطح ̎ایده آل̎ در بخش های مختلف از خواسته های مشترک آنکارا و کابل است.
اردوغان گفت: پیمان استراتژیک فصل جدیدی در روابط میان دو کشور خواهد گشود که ترکیه و افغانستان در همکاری هم و دیگر کشورهای دوست و همسایه، علیه تروریسم مبارزه مشترک خواهند کرد و برای رسیدن به یک صلح منطقه ای نیز تلاش می کنند.
رییس جمهور ترکیه پس از امضای پیمان استراتژیک میان کابل و آنکار، روابط دو کشور را در آینده متفاوت خواند.
قرار است ترکیه، مقبره مولانا جلال الدین محمد بلخی و فرودگاه بین المللی حامد کرزی را کند.
همچنین براساس تفاهم دو رییس جمهور، قرار است که وزارت خانه های دو کشور در ارتباط مستقیم باشند.
رجب طیب اردوغان در این سفر با جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری نیز دیدار و ملاقات کرده است.
گفتنی است نشست سه جانبه میان افغانستان، ترکیه و پاکستان به زودی برگزار می شود و در این نشست راهکارهای رسیدن به یک صلح منطقه ای بررسی خواهد شد.

 

 
کد خبر: 113495

وب گردی

وب گردی