جاناتان دولاک در گزارشی که آن را موسسه بروکینگز منتشر کرده، نوشت: هر انسان آگاهی می داند که فضای سیاسی و جامعه کره شمالی بسته است. کشوری منزوی و عقب افتاده که در محاصره بزرگترین قدرت های اقتصادی و علمی جهان گرفتار شده است. خیلی پیش نمی آید که پیونگ یانگ تصمیمات یا اتفاقات درونی خود را به طور علنی به جهانیان نشان دهد.با این حال به دلیل شرایط کره شمالی،دید افراد به این کشور و  مسائل جاری در آن،توام با حدس و گمان است.شناخت و درک اوضاع کره شمالی بسیار سخت و می توان گفت غیر ممکن است.

یک ماه و نیم گذشته یکی از آن دوره هایی بود که خیلی کم شاهد آن بوده ایم. روز سوم سپتامبر بود که کیم جونگ اون،رهبر جوان کره شمالی به همراه همسرش در یک کنسرت موسیقی در پایتخت شرکت کرد. پس از آن به مدت یک ماه و نیم در هیچ جا دیده نشد. روز چهاردهم اکتبر،غیبت ناگهانی او به پایان رسید.با این حال حضور دوباره او،سوالات زیادی را در خصوص سلامت او،وضعیت سیاسی و ثبات نظام حاکم این کشور بوجود آورد.

بهترین توجیه برای توضیح غیبت شش هفته ای رهبر جوان چیست؟ نخست باید حقایق را بررسی کنیم. در مراسم بیست امین سالگرد مرگ پدربزرگ اش که هشتم ژوئیه برگزار شد،کیم در حالی حرکت می کرد که گویا پایش می لنگد. ویدئو های منتشر شده از این مراسم،همگی گویای این مسئله هستند.با این حال در آن زمان هیچ توضیحی در این رابطه داده نشد. اما در 26 سپتامبر، تلویزیون دولتی کره شمالی، خبر از بیماری کیم جونگ اون به دلیل کار بیش از حد و نگرانی درباره وضعیت مردم داد. غیبت او تا چند هفته بعد نیز ادامه داشت. رهبر جوان حتی در بزرگترین مراسم ملی این کشور در دهم اکتبر نیز شرکت نکرد.

غیبت طولانی کیم جونگ اون،خوراک رسانه ها و تحلیلگران بین المللی شد تا بنشینند و درباره علل غیبت طولانی او بحث کنند. بسیاری از این افراد که در این خصوص اظهار نظر کردند، افرادی بودند که سال ها در کره شمالی زندگی کرده بودند و در نهایت با هر سختی که شده بود، خود را به کشور جنوبی رساندند. آن ها با تایید این ادعا که کیم جونگ اون از یک بیماری رنج می برد،احتمال درگیری های داخلی در نظام سیاسی کره شمالی را نیز رد نکردند. با این حال بعضی از ان ها پا را فراتر از این گذاشتند و ادعا کردند کیم جونگ اون با کودتا رهبران ارشد حزب کارگران و مسئولان وزارت راهنمایی،از کار برکنار شده است. برخی از فراریان کره شمالی،اعلام کردند یک درگیری شدید در کره شمالی برای کسب قدرت در جریان است. این ها درست در زمانی است که کیم جونگ اون از بیماری رنج می برد. عده ای از کارشناسان عقیده دارند، کیم جونگ اون به علاوه پا درد،به دیابت نیز مبتلا است.

هیچ دلیلی برای تایید یا رد این ادعا ها در دست نیست.با این حال این ها خوراکی بودند برای رسانه های کره جنوبی و ماورای شبه جزیره. حتی روزنامه های آمریکایی نیز به پوشش گسترده این مسئله پرداختند.بسیاری معتقدند بی توجهی های رهبر جوان به سلامتی خود ، افراط او در نوشیدن و علاقه بیش از حد او به پنیر،موجب پدید آمدن بیماری های عدیده در او شده اند. در یک مورد گزارش کردند پزشکان فرانسوی و آلمانی برای درمان رهبر جوان، به این کشور سفر کرده اند. یکی از پزشک های آلمانی که نخواست نامش فاش شود، دلیل سفر خود را بررسی دلایل نارسایی کلیوی کیم خواند. در مقابل یک پزشک فرانسوی که او نیز نخواست نامش فاش شود، دلیل سفر خود را جراحی زانوی کیم جونگ اون عنوان کرد.

پزشکان اروپایی همواره مورد اعتماد خانواده کیم بوده اند. کیم جونگ ایل نیز برای مشکلات قلبی وکلیوی خود دست به دامان پزشکان اروپایی شده بود. در این بین باز هم افرادی که مدت ها در این کشور زندگی کرده اند، مشکلات سلامتی رهبر جوان را بسیار حاد توصیف کرده اند و ادعا می کنند عمر او و رژیم دیکتاتوری این کشور دیری نخواهد پایید و همانند یک هیولای خسته است که نفس های اش به شماره افتاده اند.

برخی از این فراریان کره شمالی،کیم جونگ اون را رهبری جوان، خام و نامحبوب می دانند و اعتقاد دارند افراد قدرتمند در این کشور و رهبران نظامی و سیاسی پیونگ یانگ،کمترین علاقه و وفاداری ای نسبت به این مرد جوان ندارند. آن ها به دنبال سرنگونی او هستند، زیرا که اعتقاد دارند سیاست های او تنها در جهت نابودی اندک ستون های باقی مانده از این نظام است.

در حال حاضر،با توجه به ادعای بسیاری از افراد مبنی بر درگیری های گسترده در راس هرم قدرت کره شمالی،آن ها ادعای جدیدی را مطرح می کنند. بنا به اظهارات برخی از منابع ، طی هفته های گذشته، پیونگ یانگ نوعی حالت قرنطینه را تجربه می کرده است.به طوری که نه کسی اجازه ورود به شهر را داشته،نه اجازه خروج.با این حال برخی از توریست هایی که در روز های اخیر به این کشور سفر کرده اند.این ادعا را به طور کلی رد کرده و اعلام کردند هیچ مسئله قابل توجهی در پایتخت وجود نداشته است.آن ها در هنگام حضور خود شاهد هیچ گونه فعالیت نظامی ای در سطح شهر نبوده اند.

برخلاف بسیاری از این ادعا های مطرح شده،در داخل کره جنوبی،مبنی بر درگیری های سیاسی در داخل همسایه شمالی.وزارت اتحاد دو کره اعلام کرد هیچ بحرانی در هرم قدرت کره شمالی وجود ندارد.

یکی دیگر از منابع آگاه از شرایط کره شمالی،اخباری را در اختیار یکی از روزنامه های پرتیراژ کره جنوبی قرار داد. مبنی بر این که کیم جونگ اون به دلیل بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفته و اکنون در حال استراحت در ویلای خود است.در همین حال این منبع بر این نکته تاکید دارد که مقامات امنیتی و سیاسی کره شمالی به طور منظم از او دیدار می کنند و دستورات را مستقیم از شخص او دریافت می کنند. در حالی که رهبر جوان در بستر بیماری بود، سه تن از رهبران عالی رتبه این کشور به کره جنوبی سفر کردند و حتی در مراسم اختتامیه بازی های آسیایی شرکت کردند. نکته قابل توجه هواپیمای استفاده شده در این سفر بود که بنا بر اظهارات منابع آگاه، هواپیمای شخصی کیم جونگ اون بود. این اولین بار بود که این هواپیما از مرزهای کره شمالی گذشت. این یک پیام مخفیانه نیز داشت. با این که شایعات زیادی بر سر زبان هاست - مبنی بر بیماری و نبرد بر سر کسب قدرت در پیونگ یانگ-  سه تن از مقامات ارشد کره شمالی،بیش از دوازده ساعت کشور را ترک کردند.

با این حال هر چه غیبت های کیم جوان طولانی تر می شود،شایعات پیرامون علل آن نیز دامنه بیشتری پیدا می کند. تصاویر جدید منتشر شده از کیم جونگ اون،او را در حالی نشان می دهد که با عصا راه می رود .این عکس ها فرضیه عمل جراحی بر روی پا و زانوی او را تقویت می کند. بازگشت کیم جونگ اون باعث کاهش شایعات نشده است. در نظر ما نیز حضور دوباره او نشانگر خوابیدن تنش های احتمالی در راس قدرت و نهاد حاکم کره شمالی نیست. با این حال هیچ چیز در این کشور مشخص و صد درصد نیست.هر آن چه هست،حدس و گمان های ما است.
کد خبر: 113833

وب گردی

وب گردی