میشائیل تومان در دی تسایت نوشت: عربستان سعودی یکی از اعضای ناسازگار ائتلاف در جنگ با شبه نظامیان داعش است. ایدئولوژی تشکیل یک فرمانروایی دولت اسلامی عراق و شام به سیاست های عربستان سعودی نزدیک است، با این حال این دو دشمن هم هستند.

به گزارش ایسکانیوز ، دی تسایت در ادامه نوشت: مبارزه با داعش در خاورمیانه یک ائتلاف عجیب وغریب علیه شبه نظامیان تشکیل داده است. این ائتلاف که شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قطر، عربستان سعودی و مصر است، توسط ایالات متحده آمریکا رهبری می شود. حتی روسیه و ایران نیز در جنگ علیه داعش همکای می کنند.

در ابتدای هفته فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان به عربستان سعودی سفر کرد. او در این سفر با شاهزاده سلمان و سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان ملاقات کرد. اشتاین مایر در سایه یکی از درختان نخل در باغ سفارت آلمان اظهار کرد: " وقتی کار ما با جنگ های خاور میانه تمام شود، آنگاه عربستان سعودی دیگرهیچ راهی نخواهد داشت".

این کشور یکی از ناسازگارترین کشورهای عضو ائتلاف در جنگ با داعش است. فرامانروایی که در آن شاه با سخت ترین قوانین و طرز تفکر رادیکال و افراطی کشور را رهبری می کند و سیستم قضایی آن نیز با قضات سنی ، چهره هایی مانند نیمر ال نیمر، شیخ شیعه را به خاطر اعتراضاتش به مرگ محکوم می کنند.

همه چیز متناقض به نظر می رسد. عربستان سعودی در مبارزه با داعش مانند چند هفته گذشته ایالات متحده آمریکا عمل کرده است. این بار قضیه دیگر نه هیچ ارتباطی به نفت دارد نه ایران و نه جنجال قدیمی بر سر خلیج فارس. این بار نزدیکی و فاصله غیر عادی عربستان سعودی با داعش نقش بسیار مهمی بازی می کند.

نیروهای داعش از یک گروه متفاوت از نظامیان جنگ های نا مقدس مانند افسران صدام حسین، جنایتکاران و افراد دیگری که در زندگی خود کارهای اشتباه زیادی کرده اند و حالا معتقدند که تنها قتل و خشونت آنها را آرام می کند، تشکیل شده است. اما آن چیزی که اعضای داعش به عنوان ایدئولوزی ذهنی در نظر دارند، شباهت زیادی به تفسیرهای سختگیرانه از دین دارد که در عربستان سعودی مورد قبول است. رهبران سلفی از عربستان سعودی به سراسر کشور ، مناطق اطراف و غیره سفر می کنند و در وبسایت ها و مساجد به ترویج و تدریس آموزه های خود می پردازند.

اما آن چیزی که در خانه به عنوان مشروعیت مذهبی خانواده سلطنتی در نظر گرفته می شود ، از خارج همانند تهدیدی به عربستان سعودی باز می گردد. این سرزمین در 11 سال گذشته حملات شدید سلفی ها را تجربه کرده است. کاخ سلطنتی بدترین دشمنان شورشیان داعش به شمار می آیند. نیروهای داعش از شاه عبدالله نفرت داشته و او را فرامانروای غیر قانونی اماکن مقدس مانند مکه و مدینه می دانند.

بعضی ها می گویند که دولت عربستان سعودی شورشیان داعش را حمایت مالی می کند. اما این قابل قبول نیست. اگر نیروهای داعش فرای منابع غنی نفت، آدم ربایی و تجارت عتیقه باز هم به پول نیاز داشته باشند، پس پول می تواند از افراد خاصی در عربستان به جیب های آن ها سرازیر شود. شواهدی وجود ندارد. اما این افراد تهدید دیگری برای خانواده سلطنتی به شمار می آیند.

مخالفان عربستان سعودی، لیبرال ها و یا مخالفان پادشاهی نیستند، بلکه سلفیان محافظه کار جناح راستی اند. البته همه این سلفیان نیز طرفداران داعش نیستند، اما آنها مخالف هرگونه اصلاحات شاه برای آزادی سفر زنان، حق رای زنان و اشتغال آنها در مجلس هستند.

فرانک والتر اشتاین مایر در جده ترس خانواده سلطنتی را احساس کرد. سعود الفیصل هشتاد ساله از سال 1975 تاکنون نخست وزیرعربستان است. ولیعهد تاکنون تهدیدات زیادی را دیده است. اما خطر شورشیان از سال 1979 که اسلام گرایان افراطی به رهبری جهیمان العتیبی مکه را تصرف کردند، بزرگترین تهدید برای عربستان است.

حکومت قدیمی عربستان سعودی از جانب شورشیان جوان که می توانند نوه های پادشاه باشند، تهدید می شود. اعتماد به نفس آنها زیاد است، آنها از تمام لایه های جامعه سعودی یک جا جمع شده اند و آینده را متعلق به خود و دولت اسلامی عراق و شام ابوبکر البغدادی می دانند. امروز آنها در عراق و سوریه می جنگند. هر زمانی می توانند به عربستان سعودی بازگردند و مانند العتیبی شهرهای مقدس را تسخیر کنند.

از همین رو عربستان سعودی یکی از اعضای ائتلاف علیه داعش است. و بنابراین دیدار وزیر امور خارجه آلمان آخرین حضور یک سیاستمدار خارجی در این سرزمین نخواهد بود.
کد خبر: 114193

وب گردی

وب گردی