تهران ایسکانیوز: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با اصلاح دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی، نوسانات ارز مرجع در میزان و زمان پرداخت اقساط وام ها تاثیرگذار خواهد شد.


ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در خانه ملت با اشاره به اصلاح دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی در جهت بخشودگی جرایم و افزایش تنفس در بازپرداخت اقساط اعلام کرد: همواره در تدوین مصوبات مربوط به بازپرداخت وام ،2 نگرانی وجود دارد؛ نبود تنفس در بازپرداخت وام و نبود هماهنگی میان شرایط حاکم بر اقتصاد و شیوه فعالیت بخش تولید. از این رو ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی این نگرانی ها رفع خواهد کرد.


عضو فراکسیون بازار سرمایه تاکید کرد: باید تکالیف ابلاغ شده به مردم با شرایط اقتصادی و نوع فعالیت آنها همسویی داشته باشد؛ از این رو ارز به عنوان یک عامل متغیر می تواند برای کسب درآمدهای اقتصادی بخش خصوصی وارد و ایجاد امنیت کند.
وی افزود: قطعا نقش ارز، نوسانات و تصمیمات مربوط به آن در فعالیت بخش تولید به ویژه کارآفرینان تاثیر به سزایی دارد؛ زیرا در فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی یک منبع مالی حداکثری به شمار می رود که باید تلاش  داشته باشد؛ هزینه های خود را رفع و پرداخت کند.
ندیمی با تاکید بر بهره مندی بخش خصوصی از تنفس در بازپرداخت وام و بخشودگی اقساط معوق یادآور شد: در چند سال اخیر، کارآفرینان و تولیدکنندگان از نوسانات ارز بیشترین آسیب را دیدند به طوری که شرایط اقتصادی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: در قانون اساسی مصوب شده تا سه گروه از تسهيلات حساب ذخیره ارزی استفاده کنند؛ گروه واحدهاي توليدي يا بنگاه هاي اقتصادي هستند كه نسبت دارايي هاي ارزي به بدهي هاي ارزي آنها بزرگ تر از يك است. گروه دوم بنگاه هاي توليدي هستند كه كسري ارزي دارند، اما منابع ارزي آنها در حدي نيست كه بتوانند در سررسيدهاي مقرر نسبت به بازپرداخت اصل و فرع تسهيلات اعطايي خود اقدام كنند و گروه سوم نیز بنگاه هاي توليدي هستند كه كسري يا مازاد ارزي ندارند و با نوسانات نرخ ارز، سودآوري آنها تغییری نمی کند.


وی  از میزان تسهیلات اعطاء شده از محل حساب ذخیره ارزی ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: این تسهیلات در بازه زمانی طولانی پرداخت شده و در این بازه زمانی نیز وام گیرندگان بسیاری هستند که اقساط خود را پرداخت نکرده اند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کارآفرینی و فعالیت اقتصادی بخش خصوصی را بدون حامی دانست و گفت: اینکه وامی پرداخت شود و برای باز پرداخت آن شرایطی یکسویه را در نظر گرفت؛ با سیاست های اصل 44 قانون اساسی سنخیت دارد اما با تدوین این مصوبات می توان نوسان ارز را یکی از عوامل اقتصادی دانست که از این پس تاثیرش بر درآمدهای کارآفرینان و تولید کنندگان در نظر گرفته می شود.

کد خبر: 114367

وب گردی

وب گردی