تهران- ایسکانیوز: محققان دانشگاهی با تولید نانو ذرات اکسید روی به بررسی اثر ضد باکتریایی این نانو ذرات پرداختند که نتایج تحقیقات آنها در ساخت مواد ضد عفونی کننده و کاربرد آنها در محیط‎های بهداشتی و بیمارستان‎ها کارآمد خواهد بود.


ادریس حسین زاده دانشجوی دکترای مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان و محقق طرح در این باره اظهار کرد: رشد سریع و کنترل نشده‌ی میکرو ارگانیسم‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. عفونت‌های بیمارستانی یکی از مشکلات مهم در سراسر دنیاست. لذا کنترل اثرات مضر این میکرو ارگانیسم‌ها امری اجتناب ناپذیر است. وی افزود: در مطالعات اخیر، خواص ضد میکروبی روی و مس و مشتقات آنها در مقابل طیف گسترده‌ای از پاتوژن‌ها ذکر شده است.


هدف این کار بررسی و مقایسه اثر ضد باکتریایی نانو ذرات اکسید روی در مقابل گونه‌های مختلف میکروبی بوده است. حسین زاده تصریح کرد: در این پژوهش خاصیت ضد باکتریایی نانو ذرات اکسید روی در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در دو فاز جامد و مایع مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. وی معتقد است چنین مطالعاتی می‌تواند منجر به شناخت و استفاده‌ی بهتر نانو ذرات جهت مقاصد ضد میکروبی شود.


محقق طرح خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج حاصل شده، این نانو ذرات فعالیت ضد باکتریایی مطلوبی داشته و گزینه‌ی مناسبی جهت کنترل عوامل میکروبی در محیط‌های مختلف به ویژه بیمارستان‌ها خواهند بود. در واقع می‌توان از نانو ذرات تولید شده به منظور تهیه سوسپانسیون‌های گندزدا برای مصارف گندزدایی سطوح، وسایل و تجهیزات پزشکی و خانگی بهره گرفت.


وی اظهار کرد: از آنجا که روش به کار رفته در تولید این نانو ذرات اکسید روی، روشی ساده و ارزان بوده است، لذا کاهش هزینه‌ی فرایند تولید و همچنین در صورت تکمیل طرح، توانایی ساخت یک گندزدای ارزان قیمت از دستاوردهای مهم این طرح خواهد بود.


حسین زاده درباره نحوه‌ی ساخت و بررسی نانو ذرات تولید شده گفت: نانو ذرات اکسید روی توسط روش شیمیایی و به کمک مواد اولیه معدنی تولید شده است. این نانو ذرات توسط آزمون‌هایSEM ،XRD و طیف سنجی UV مشخصه‌یابی شده‌اند. در نهایت اثر ضد میکروبی آن با استفاده از شاخص‌های انتشار دیسک، حداقل غلظت ممانعت کنندگی رشد، حداقل غلظت کشندگی و زمان مرگ بررسی شد. محقق طرح تصریح کرد: متوسط قطر نانو ذرات تولید شده ۵۰ نانومتر گزارش شده است.


فعالیت ضد باکتریایی این نانو ذرات به غلظت سوسپانسیون، زمان عملیات میکروب زدایی و گونه‌ی میکرو ارگانیسم مورد نظر وابسته است. این محصول توانایی کاهش تعداد باکتری‌ها را داشته و می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده‌ی مؤثر جهت رفع آلودگی‌های باکتریایی مورد استفاده قرار گیرد.


نتایج این کار تحقیقاتی که حاصل همکاری ادریس حسین زاده، دکتر محمد رضا سمرقندی، دکتر محمد یوسف علیخانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و مهدی شیرزاد دانشجوی دکتری مهندسی بهداشت محیط علوم پزشکی گیلان است، در مجله‌ی Desalination and Water Treatment به چاپ رسیده است.


کد خبر: 114899

وب گردی

وب گردی