ایسکانیوز: در حالی وزیر خارجه آمریکا، بامداد امروز دوشنبه وارد جاکارتا، پایتخت اندونزی شد، که حمایت از مبارزه علیه داعش در پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی و نیز در آسیا، و مقابله با ویروس مرگبار ابولا، از جمله مهم‌ترین موضوعات سفر کری و دیدارهای او در جاکارتا با مقام‌های عالی‌رتبه کشورها عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، جان کری در سفر دو روزه خود هیئتی که از سوی آمریکا برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری تازه اندونزی، «جوکو -جوکووی- ویدودو» به آن کشور رفته است را نیز رهبری می‌کند.

علاوه بر دیدار با مقام‌های اندونزی، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر مالزی و سنگاپور و نیز سلطان برونئی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. دیگر دیدارهای او با وزیر خارجه فیلیپین و نخست‌وزیر استرالیا خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد کری پیش از سفر خود به اندونزی در بوستون، آمریکا با با «یانگ جیه‌چی» مستشار اعظم دولت چین - از ارگان‌های مهم اجرایی دولت مرکزی چین- گفت‌وگو کرده بود.

آمریکا امیدوار است که اندونزی، مالزی و برونئی، نقشی اساسی در مبارزه علیه داعش ایفا کرده و جلوی ماشین تبلیغاتی داعش را نیز بگیرند.

مبارزه با نیروگیری داعش از کشورهای جنوب شرقی آسیا، مهم‌ترین هدف غیرنظامی واشنگتن در مقابله با داعش است.

کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا مرکز عزیمت بخشی از شبه‌نظامیانی هستند که اکنون در صف داعش می‌جنگند.

علاوه بر این در کشورهایی با اقلیت مسلمان، مانند فیلیپین، نیز گروه‌ تندروی ابوسیاف، به تازگی با داعش اعلام بیعت کرده است.

«هشام‌الدین حسین» وزیر دفاع مالزی، به تازگی از کشورهای جنوب شرق آسیا خواسته است برای مقابله با تهدیدها از سوی گروه های افراطی به طور مشترک دست به اقدام بزنند.

جلوگیری از انتقال پول و منابع مالی گروه داعش در اندونزی و جنوب شرقی آسیا، از دیگر مسائلی‌ است که برای آمریکا اهمیتی فراوان دارد و جان کری در این مورد با «جوکو ویدودو» گفت‌وگو خواهد کرد.

رویترز از قول مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است از دیگر موضوعات گفت‌وگوها اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی، مبارزه با بیماری ابولا و پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک خواهد بود.

«جوکووی» رئیس‌جمهور منتخب اندونزی، که چهره‌ای اصلاح‌طلب است، روز دوشنبه در مراسم رسمی آغاز ریاست‌جمهوری شرکت کرد.

 
کد خبر: 114930

وب گردی

وب گردی