ایسکانیوز: ارتش آمریکا اقدام به پخش هوایی سلاح و مهمات و تدارکات پزشکی برای ‌نظامیان کُرد مدافع کوبانی در شمال سوریه، که مشغول نبرد با نیروهای داعش هستند، کرد.
به دنبال حملات هوایی گروه ائتلاف به رهبری آمریکا علیه نیروهای داعش پخش هوایی مهمات برای مدافعان کوبانی، اولین اقدام از این دست به شمار می‌رود.
فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) واقع در فلوریدا که مسئول عملیات ارتش آمریکا در خاورمیانه است اعلام کرد که هواپیماهای سی-۱۳۰ ارتش چندین بار کمک های هوایی را در منطقه ریخته است.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این اقدام می‌تواند با خشم ترکیه همراه شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی می‌گوید اقدام ایالات متحده در پخش هوایی سلاح، در حالی‌که آنکارا گفته است مخالف انتقال جنگ‌افزار به گروه‌های مسلح کرد در سوریه است، قریب به یقین، خشم دولت ترکیه را همراه خواهد داشت.
ایالات متحده در عین حال می‌گوید در آغاز روز یک‌شنبه ۲۷ مهر ماه، ۱۱ حمله هوایی در منطقه کوبانی انجام داده است.
به گفته فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که عملیات نظامی در غرب و مرکز آسیا را رهبری و نظارت می‌کند، آنها قصد دارند به مقاوت علیه پیشروی نیروهای داعش در جهت کنترل کامل کوبانی، کمک کنند.
در بیانیه این مرکز آمده است که نیروهای آمریکایی مجموعا بیش از ۱۳۵ حمله علیه داعش در کوبانی انجام داده اند. با این حال این بیانیه افزوده است جنگجویان داعش همچنان شهر را تهدید می کنند و هنوز خطر سقوط شهر وجود دارد.
این در حالی است که دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که حملات گروه داعش به کوبانی روز یکشنبه بار دیگر از سر گرفته شد و این گروه بیش از پنجاه خمپاره به داخل شهر کوبانی شلیک کرد.
آنکارا «حزب اتحاد دموکراتيک»،‌ از گروه‌های اصلی کردهای سوريه، و «يگان های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی آن را، وابسته به حزب کارگران کردستان ترکيه (پ ک ک) می‌داند.
پیشتر، ایالات متحده، احتمال ارسال سلاح برای نیروهای کرد را رد نکرده بود.
در عین حال گزارش‌هایی نیز از قول کردهای سوریه منتشر شده بود که آنها مختصات اهدافی را برای حملات هوایی در اختیار آمریکا قرار داده‌اند. مقام‌های آمریکایی چنین چیزی را به طور رسمی تائید نکردند.
اشغال کوبانی یکی از اهداف استراتژیک داعش است تا کنترل نوار بلندی در کنار مرز عراق را به دست گیرد. این گروه از قبل بخش های وسیعی از عراق و سوریه را گرفته است.
کد خبر: 114971

وب گردی

وب گردی