تهران-ایسکانیوز: مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود گذشت 10 سال از تصویب طرح خرید گندم بر اساس کیفیت و میزان پروتئین این طرح هنوز اجرایی نشده است.

محمد حسین شریعتمدار در گفتگو با ایسکانیوز درباره اخبار منتشر شده در زمینه احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: برای اجرایی شدن این طرح باید ابتدا پیشنهاد افزایش قیمت بر اساس میزان درصد پروتئین که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده ، در دولت تصویب شود و سپس زیرساخت‌های لازم برای آزمایش گندم‌های تحویلی به دولت ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سئوال که برای ایجاد آزمایشگاه تعیین کیفیت گندم چه میزان سرمایه‌گذاری لازم است، گفت: در گذشته بررسی‌های لازم در این رابطه انجام شده بود و اعتبارات زیادی هزینه نخواهد شد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بهبود عملیات زراعی و آبیاری به موقع بین دو دهم تا هفت دهم درصد روی افزایش پروتئین گندم تاثیرگذار است، اضافه کرد: اگرچه با افزایش عملیات به‌زراعی در مزارع گندم هزینه کشاورزان افزایش می‌یابد اما تولید در واحد سطح افزایش یافته و جامعه نان با کیفیت‌تری خریداری می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن طرح جدید خرید گندم بر اساس کیفیت قیمت گندم افزایش نخواهد یافت گفت: قیمت گندم افزایش نخواهد یافت اما کیفیت گندم یعنی میزان پروتئین آن یکی از فاکتورهایی است که باید در بهای آن تاثیرگذار باشد.

وی افزود: اگر کشاورزان به موقع با علف‌های هرز مزارع مبارزه کنند، مصرف کود در زمان لازم انجام شود همچنین از ارقام کیفی استفاده کنند و به موقع عملیات آبیاری در مزارع پیگیری شود، پروتئین گندم افزایش می‌یابد.

مشاور عالی وزیر ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادی را به دولت ارایه کرده که گندم با پروتئین بالاتر با قیمت‌های بیشتری خریداری شود. این پیشنهاد از 10 سال پیش در دولت مطرح بوده اما هنوز اجرایی نشده است.

وی درباره زمان اجرایی شدن این پیشنهاد اعلام کرد: دولت مایل است اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، امسال در زمان خرید تضمینی گندم خرید کیفی در دستور کار قرار گیرد.

شریعتمدار درباره شرایط لازم برای خرید گندم کیفی، اضافه کرد: ابتدا پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی باید در دولت تصویب شود.
کد خبر: 115096

وب گردی

وب گردی