تهران-ایسکانیوز: رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پرداخت بخش عمده مطالبات برنج‌کارانی که محصول خود را به صورت توافقی به سازمان تعاون روستایی فروخته‌اند، طی هفته آینده خبرداد.


دلاور حیدرپور گفت: با توجه به وضعیت نامناسب بازار در سال جاری، دولت از 23 شهریور ماه در راستای ایجاد تعادل در بازار برنج، وارد خرید توافقی این محصول شد. خرید توافقی برنج تا 25 آبان ماه ادامه خواهد یافت.


وی افزود: دولت قیمت خرید توافقی برنج را بیش از بهای رایج در بازار قرار داده است. برنج پرمحصول با 7.5 درصد شکستگی، به قیمت 5900 تومان از شالیکاران خریداری می‌شود.


رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برنح تا 15 درصد شکستگی با کسر قیمت از کشاورزان خریداری می‌شود. اما محصول با شکستگی بیش از 15 درصد تحت پوشش طرح خرید توافقی قرار نمی‌گرفت.


وی درباره اظهارات شالیکوبی داران درباره تاخیر در پرداخت بهای برنج‌های خریداری شده توسط دولت، بیان کرد: در حال حاضر 11 هزار تن برنج در مازندران خریداری شده و 20 درصد مطالبات شالیکاران به آنها پرداخت شده‌است.


حیدرپور اضافه کرد: دولت تا کنون 12 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده و بخش عمده مطالبات نیز تا انتهای هفته آینده پرداخت خواهد شد.


وی گفت: خرید تضمینی برنج در استان‌های گیلان و گلستان انجام نشده اما در استان مازندران با ورود دولت، فعالان این بخش از حالت بلاتکلیفی خارج شده و رونق به بازارهای برنج بازگشته است.


رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره کشت برنج راتون در این استان، عنوان کرد: امسال 40 هزار تن از اراضی شالیزاری مازندران تحت کشت این نوع برنج رفت و در 20 هزار هکتار هم کشت دوم انجام شده است.


وی پیش‌بینی کرد: 60 تا 70 هزار تن شلتوک راتون از شالیزارهای مازندران برداشت شود.


حیدرپور قیمت برنج راتون را 10 تا 15 درصد گران‌تر از برنج‌های معمولی دانست و افزود: کیفیت راتون از برنج‌های معمولی بیشتر است.

کد خبر: 115128

وب گردی

وب گردی